Ve čtvrtek proběhla v sídle Microsoftu konference Content marketing 2017. Kromě Johna Wilperse zaujal Jakub Mařík z Bsnapu, svou typologií vlivných českých postav na Instagramu.

Periscope s Horákem o hnutí Nevím: přes 250 diváků

Čísla a zkušenosti Médiáře z živého vysílání prostřednictvím mobilní aplikace

Dva ze tří zakládajících členů hnutí Nevím, o kterém byla v přenosu řeč: vpravo Jakub Horák, vlevo Michael Skřivan. Třetí zatím neví

Dva ze tří zakládajících členů hnutí Nevím, o kterém byla v přenosu řeč: vpravo Jakub Horák, vlevo Michael Skřivan. Třetí zatím neví

Médiář provedl svůj první zaznamenáníhodný pokus o videopřenos přes platformu Periscope. Letos v březnu uvedená aplikace spojená se sociální sítí Twitter umožňuje přenášet video jednoduše z mobilu a my jsme ji v pondělí využili při přednášce admana Jiřího Mikeše na pražské Vysoké škole ekonomické, kde byl hostem někdejší spolumajitel pražské pobočky agentury TBWA Jakub Horák, jinak též čilý facebookový publicista a čerstvě zakladatel hnutí Nevím. Akce proběhla po 16. hodině odpolední 21. září, které se za minulého režimu připomínalo jako Den tisku, rozhlasu a televize.

Zhruba tyto informace obsahoval teaser, který od pondělního rána visel v záhlaví Médiáře na webu. Dále jsme pro propagaci použili jeden sponzorovaný příspěvek na Facebooku (vidělo ho zhruba 6.800 lidí, z toho 3.700 organicky a 3.100 díky placené reklamě) a hodinu před přenosem jeden příspěvek na Twitteru (zasáhl přes 1.800 lidí), oba s výzvou ke stažení aplikace Periscope a k následování účtu mediarcz. Pro pořádek připočtěme ještě pět tvítů automaticky publikovaných aplikací Periscope, které upozorňovaly na jednotlivé části přenosu.

Kvůli technickým zádrhelům (o tom podrobněji níže) se totiž nepodařilo přenést celé zhruba hodinové vystoupení najednou. Lze tedy uvést statistiky za jednotlivé části. Ty zaznamenaly publikum v počtech od 60 do 254 diváků při živém vysílání, řádově desítky dalších pak u zpětných přehrání záznamů (ty Periscope uchovává jen následujících 24 hodin). Doplňme, že Médiář na Periscopu registruje něco přes 500 sledujících.

Kolik lidí se dívalo na Periscope z VŠE

Statistiky přenosu vystoupení Jakuba Horáka před posluchači Vysoké školy ekonomické v pondělí 21. září 2015 od 16.15

  • 1. část: 60 diváků živě (z toho 19 na webu), 27 ze záznamu
  • 2. část: 254 živě (177 na webu), 16 ze záznamu
  • 3. část: 114 živě (61 na webu), 9 ze záznamu
  • 4. část: 71 živě (24 na webu), 17 ze záznamu
  • 5. část: 99 živě (48 na webu), 19 ze záznamu

Zdroj: Periscope, účet mediarcz

Budeme-li předpokládat, že diváci se v průběhu neměnili a jen se připojovali k nově započatým částem, pak takto ohraničené publikum čítalo přes 250 lidí. Při nejvyšší míře optimismu, že každou část sledovali zcela odlišné publikum, dojdeme k celkovému číslu 598. Za střízlivý považujeme první údaj a zároveň to vidíme jako úspěch. Srovnáváme jej s prvním tuzemským přenosem přes Periscope pro účely reklamy, konkrétně s vysíláním z červnového koncertu na pražské Náplavce, který pro distributora alkoholu Rémy Cointreau a jeho značku Jägermeister realizovala digitální agentura TL5. Ten zaznamenal 330 diváků, napsaly kolegyně z Mediaguru. V červenci pak během karlovarského filmového festivalu točila TL5 přes Periscope pro Vodafone, v tomto případě udává „přes 3.000 zhlédnutí“ u 33 streamů, zaznamenal Marketing & Media. Srovnejme: u našich pěti streamů šlo o téměř 600 zhlédnutí živého vysílání.

A proč pět streamů, ne jediný? Dostáváme se k nedokonalostem nového způsobu vysílání. Tuzemská datová síť přenos zvládla (soudě podle záznamů), rezervy jsme ale zaznamenali u samotného mobilního přístroje (telefon aktuální modelové řady se, ač zapojený do nabíječky, vybíjel rychleji, než se stíhal nabíjet) a aplikace (zhruba po čtvrt hodině se přenos samovolně přerušoval, padal; problematické byly i záběry – na displeji telefonu bylo vidět jinou výseč než v přenosu, ne vždy zvládl Periscope přepnutí na šířku, jež avizoval, že umí). Nevylučujeme, že šlo o nedostatečnou kompetenci pracovníka, který techniku a software na místě ovládal (byl jím šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust). Přesně nevíme.

Co řekl Jakub Horák studentům

„Nevím je antikorupční hnutí postavené na tom, že všichni jeho členové si rozdělí peníze, které hnutí vydělá. Čím dřív kdo to podepíše, tím to bude rychlejší,“ podotkl otec hnutí Nevím k základům čerstvého občanského uskupení. Pro sebe si nenechal ani „marketingové triky, kterými je třeba nabalit nové podporovatele“. „V souladu se změnou kultury na islám, co se odehrává, například navrhujeme doživotní mateřskou dovolenou. Jednou maminkou – navždy maminkou. To je jeden z hlavních taháků,“ věděl.

Začínající politik nabídl i průřez svými úspěchy uplynulých dvou dekád v reklamní branži. „Kdysi jsme měli úspěch se sloganem Káva pro chvíle pohody, pro Douwe Egberts. Vymysleli jsme ho s Pavlem Štrobem, on vymyslel to ‚káva‘, já to ‚pro chvíle pohody‘. Ale slogan, který ode mě znáte nejvíc, je ‚pomáhat a chránit‘ na autech policie.“ Inspiroval se, jak taky řekl, americkým sloganem To Protect and to Serve (Chránit a sloužit) používaným od 50. let policií v Los Angeles. Ten prý shodou okolností vymyslel český emigrant. Horák jej pro použití v Česku upravil: „Moje úvaha byla, že v československé historii má slovo sloužit temné konotace. Policie tenkrát byla takový nepříjemný útvar.“ Požádán byl Jakub Horák rovněž o několik slov na téma pravdy a pravdivosti v reklamě: „Tak to nevím.“

Volně podle záznamů na Periscopu

Projekt podpořilo O2 zapůjčením mobilního telefonu s datovým tarifem (nakonec jsme využili vlastní) a stativu-trojnožky, děkujeme