„Pérokresba“ od Loona provokuje „ladovsky laděnými penisy“

Apel na prevenci od Isobaru pro neziskovku Loono katy zaujal hlavně „falickým“ fontem, některým dokonce připomněl ladovské obrázky. V Reklamní katovně teď jasně vyhrává.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 31. týden 2020

  1. Isobar: Dole dobrý (63 %)
    značka: Loono, klient: Loono
  2. Momentum: Stačí zvednout telefon (49 %)
    značka: Bohemia Energy, klient: Bohemia Energy
  3. WMC Grey: Odolština (45 %)
    značka: Odol, klient: GlaxoSmithKline
  4. Comtech Can: Pro dnešek to postačí, na zítřek to nestačí (39 %)
    značka: Home Credit, klient: Home Credit
  5. Digitální crew 6543: Pride Live (34 %)
    značka: Festival Prague Pride, klient: Prague Pride

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Loono apeluje na prevenci

Nezisková společnost Loono, která se zabývá i prevencí pohlavních chorob, se spojila s kreativní agenturou Isobar, členem skupiny Dentsu Aegis Network, a společně odstartovaly komunikační kampaň plnou provokativních mouder. Její zadáním bylo ve zkratce „chraňte se před nákazou virem HIV, používejte správně kondom a choďte pravidelně na testy“. „Stokrát zpracovávané téma, ve spojení s načasováním kampaně v době probíhající pandemie jiného viru, s sebou přineslo určité limity a citlivost na téma. Od začátku jsme věděli, že nechceme virem HIV jen strašit, ale chceme vést komunikaci v pozitivním duchu. Odlehčenost a určitá dávka provokace se propisuje napříč všemi aktivitami, které děláme,“ říká ředitelka společnosti Loono Blanka Sigmundová. „Nakonec zvítězil v přístupu optimismus a nadhled. Využili jsme několik známých lidových moudrostí, které jsme nakazili tématem prevence nákazy HIV,“ vypichuje sílu vybraného konceptu kreativní ředitel Isobaru Michal Kotulek. „Přitažlivosti celé minimalistické série vtipných rčení pomáhá i hravý falický font.“

Letní venkovní vizuály

Loono: Zůstaň negativní! (Isobar)

Loono: Zůstaň negativní! (Isobar)

Loono: Zůstaň negativní! (Isobar)

Loono: Zůstaň negativní! (Isobar)

Podzimní online vizuály

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Kampaň plná provokativních mouder startuje 28. července. K vidění bude v onlinu, na sociálních sítích a dále pak během eventových aktivit Loono. Vizuály zastřešuje hashtag #doledobry, který společnost dlouhodobě využívá pro komunikaci prevence proti HIV a AIDS.

Merchandise

Slogany ozdobí i speciální merchandise určený pro e-shop společnosti Loono. Během léta nabídne limitované série triček, odznaků a samolepek. Vizuály bude chtít Loono využít i při spolupráci s partnerským výrobcem kondomů.

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Loono: Dole dobrý (Isobar)

Iva Hadj MoussaNevím proč, ale „falický“ font mi připomíná obrázky Josefa Lady. Upřímně řečeno bych si na sebe triko Líná buchta, holý neštěstí asi nevzala, ale kampaň je výrazná – a samozřejmě potřebná.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešKdybychom ty slovní hříčky neměli, to by bylo ticha kolem nás... Je to vtipné a účinné jako bromhexin proti mořské bouři.
Vilém Rubeš

Pavel JechortJá mám pro Loono a jejich počínání slabost. No a koukám, že se mi líbí i kreativa. Má to nápad, pěkný design a nějak mi přijde, že to ani není odněkud okopčené a zapáchá to původností. Jestli se pletu, tak mi to neříkejte.
Pavel Jechort

Míla KneprVíc bodů než teď 75 jsem snad v Katovně ještě nedal. Kreativní myšlenka skvělá, art direction čistá a design vymazlený. Já su tak šťastnééé.... Před měsícem jsem se doma rozplýval nad anglickou kampaní na menstruační tampóny s výtažky z marihuany a hele, oni to stejně, ba i líp v Isobaru dokážou taky. Fantastic, bombastic.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Jakub HussarCopy super a ty ladovsky laděné penisy jsou taky v pohodě.
Jakub Hussar (Haze)

Michal ŠollerTo je přímo na falický výstřik. Sice si moc nedokážu představit, kdo si na sebe vezme takové tričko, ale grafické zpracování kampaně je pěkné.
Michal Šoller (Cognito)

Lukáš BaštaČistý, vtipný, výborně vypiňďouřený! A to je asi taky moje jediná výtka – proč je ten font jenom falický? Tvar kondomu by kampani zaměřené na muže i ženy sedl lépe.
Lukáš Bašta (Konektor Social)

Ivan PeterkaLoono vyvedlo pérokresbou nový font. Pérovku. Tak je to kampaň na kondomy, nebo na testování?
Ivan Peterka (Peppermint)

Štěpán KleníkJe to vtipný, má to nadhled a je to decentně provokativní. Možná jen až moc subtilní provedení grafiky.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

2. Liška v druhé sezóně nápadů

Ojedinělý koncept reklamy, kterou se nikdy nepodařilo natočit, ale přesto je v médiích vysílána, představila Bohemia Energy před dvěma roky. Kampaň byla úspěšná, a proto na ni navazuje další série spotů. Tematicky se i nadále zaměřuje na boření mýtů, které kolem dodávek energií stále panují, a rovněž na klíčové benefity, které Bohemia Energy svým zákazníkům nabízí. Vzhledem k úspěchům stávajícího reklamního konceptu pokračuje firma i nadále s dvojicí populárních herců Pavlem Liškou a Markem Danielem. Ti mají role herce a režiséra, kteří spolu natáčí fiktivní reklamu. Za dva roky svého trvání kampaň zasáhla bezmála 4,4 milionu lidí a 4 miliony jich viděly televizní spoty Bohemia Energy dokonce více než sedmkrát. Aspoň jednou tak zhlédlo některý z nich už 98 % diváků ve věku 30 až 60 let. Prvním konceptem z druhé série je téma snadného získání úspor za energie. Pavel Liška v kampani vystoupí jako „vzpěrač“, který se snaží zvednout obrovské telefonní sluchátko. To má ilustrovat základní sdělení – ušetřit za energie je opravdu jednoduché, stačí zvednout telefon a účty se sníží.

Iva Hadj MoussaMyslím si, že je to zatím nejlepší spot ze série nejistého herce a zoufalého režiséra. Připadá mi, že tvůrci se uvolnili, netlačí na pilu a prostě jen tak blbnou.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešA takovejch nápadů mají opravdu bohužel plno. Cílová skupina akvarijní rybička po lobotomii. NKP. Ale reputaci značky to nadále pomáhá zahrabat pod podlahu ve sklepě, to zase ano.
Vilém Rubeš

Pavel JechortJá myslím, že nevím. Jako zasmál jsem se, Liška je pořád ve formě. Insight je tam opravdu titěrnej, takže je to takové klasické z prdu kuličku na top of mind. Jako potenciální klient si kladu spoustu otázek, se kterými mě ale reklama nechává o samotě.
Pavel Jechort

Míla KneprMoc mne to baví. Je to takové promyšlené do detailu a přitom funkční. Žádné kudrlinky. (Nepočítám-li do toho Liškova chlupatá podpaží...)
Míla Knepr (Contagious CZ)

Jakub Hussar„Zvednout telefon“ je blbý a dobrý zároveň. Exekuce se co do kvality zasekla někde uprostřed.
Jakub Hussar (Haze)

Michal ŠollerDvojice stále jede to své a proč ne, když to funguje. Nemá to sice takovou chemii jako Air Bank, přesto s napětím očekávám, co zase ten starý lišák vymyslí.
Michal Šoller (Cognito)

Lukáš BaštaLiška ukazuje „velbloudí koleno“. Kampaň pro Bohemia Energy mě baví pořád, proto mi přijde zbytečná naturalizace spotu. A ano, musel jsem si dogooglit mužskou verzi velbloudí packy...
Lukáš Bašta (Konektor Social)

Ivan PeterkaPro nápad stačí zvednout telefon. Je to vlastně doslovné, ale v tomto případě tak meta-doslovné, že to vůbec nevadí.
Ivan Peterka (Peppermint)

Štěpán KleníkReklama je v pohodě. Liška to utáhne, teda uzvedne... Akorát já jsem udělal chybu a zvednul jsem telefon a následně se referentky z call centra Bohemia Energy nemohl zbavit. Skoro to vypadalo, že se ke mně nastěhuje domu.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

3. Odol mluví odolštinou

Odol: Odolština (WMC Grey)

Odol: Odolština (WMC Grey)

Odol: Odolština (WMC Grey)

Odol: Odolština (WMC Grey)

Značka Odol má na českém trhu tradici 128 let, v posledních letech o ní ale nebylo příliš slyšet. Proto se společnost GlaxoSmithKline ve spolupráci s kreativní agenturou WMC Grey a produkcí Armada Films rozhodla její slávu oživit. Odol teď přichází v několika verzích a v novém balení. Nový televizní spot staví na tradičních vlastnostech produktu, tedy chuti, svěžesti a ochraně. Varianty s ovocnými příchutěmi Odol Senses se objevují jak na samostatných klíčových vizuálech, tak v lehce poupraveném televizním spotu. „Třicetisekundový příběh režírovaný Tomášem Řehořkem se odehrává v koupelnách nejrůznějších lidí - mladá rodina, puberťák, kempařka, dědeček s vnučkou -, kteří si zrovna čistí zuby Odolem. Ani kartáček v puse je nezastaví, aby do kamery vysvětlili, proč mají Odol tak rádi. Tak vzniká nová řeč – odolština. Slova vlastně nejsou potřeba, protože za Odol mluví to, že prostě a jednoduše funguje,“ popisují tvůrci. Takzvaná odolština se objevuje jako nosný prvek kampaně i na klíčových vizuálech. Vše je podepsáno jednoduchým claimem Odolu neodoláš, dobře známý napříč generacemi. „Vycházíme z momentu, který všichni známe. Když si čistíte zuby a najednou potřebujete někomu něco sdělit. Většinou to je hrozně důležité, proto to těch pár vteřin nepočká. V našem případě se hrdinové kampaně snaží vyjádřit své pozitivní emoce vůči Odolu. Tak vznikla odolština,“ přibližuje David Suda, kreativní ředitel WMC Grey.

Iva Hadj MoussaJe to krystalicky jednoduché, jednoduše natočené. Řečeno odolštinou: „E o uue o o e.“ Je to úplně v pohodě.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešJo, to má nápad. Snad to příští rok nezahodí, aby našli něco jiného.
Vilém Rubeš

Pavel JechortHrozně z toho na mě dýchá retro z osmdesátek, kdy jsem reklamy vídal na německé ZDF. Těch ukecaných čističů je tam nějak moc a začal jsem mít pocit, že tu pastu normálně jí.
Pavel Jechort

Míla KneprV kategorii je to svěží, bez doktorek Souralových. Přesně ten pocit: to je tak zřejmé, že už přesně tohle musel někdo udělat, vždy se to nabízí... Zřejmé to je až teď. (Jen mi přijde, že větší peníze do produkce by pomohly.)
Míla Knepr (Contagious CZ)

Jakub HussarDevadesátkový look a temporytmus na opiátech. Na mě to nefunguje.
Jakub Hussar (Haze)

Michal ŠollerPřijde mi to trochu prvoplánové, i když chápu slovní spojení, které se přímo nabízí. A samotné vizuály to taky moc nevyšvihly. Já tedy Odolu odolám.
Michal Šoller (Cognito)

Lukáš BaštaPěkný i tak akorát stylizovaný. Nicméně Odolu odolávám 35 let a důvodům, proč k němu přejít, nerozumím. Doslova. Videu by bodly titulky.
Lukáš Bašta (Konektor Social)

Ivan PeterkaDát vzniknout umělému jazyku je hezký nápad, ale ve stavu nápadu se příběh hned i zasekl. Není pravda, že slov netřeba, minimálně, když chcete přece jen něco říct. Anebo neříkat nic a pak by tomu možná seděl i ten letitý claim.
Ivan Peterka (Peppermint)

Štěpán KleníkKoncept nesrozumitelného mluvení není špatnej, ale čekal jsem, že se někde zasměju. Povídání o pastě zajimavý není. Spot mohl mít klidně polovinu délky. Tiskoviny vypadají jak z devadesátek.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

4. Podlahové i MacGyverové počesku

Splátková společnost Home Credit přichází s novými televizními spoty na podporu značky. Kampaň oslavuje českou a slovenskou vynalézavost a kutilství a nabízí dlouhodobé řešení v běžných životních situacích prostřednictvím flexibilní půjčky. Hrdiny kampaně jsou běžné rodiny, které nezaskočí neočekávané situace a dokáží si s nimi poradit. „V kampani si najde každý to své. Někdo si při zhlédnutí vybaví krále českých kutilů Přemka Podlahu, někdo amerického seriálového hrdinu MacGyvera a jiný třeba svého tatínka, který si musel vždy se vším poradit,“ dodává Jan Vašíček z Home Creditu. Spoty běží na českých televizních kanálech Prima a Barrandov a na slovenských programech Markízy. Na přípravě kampaně začal Home Credit spolupracovat s produkční agenturou Darq Studio a kreativní agenturou Comtech Can loni v září. Při výrobě spotů, jehož režisérem je Dan Růžička, kreativci spolupracovali se stávajícími i potenciálními klienty, kteří poskytovali zpětnou vazbu od výběru konceptu po finální střih.

Iva Hadj MoussaTady mám pocit, že jsem za blbce. To mi vážně chtějí tvůrci namluvit, že otec v poměrně luxusně vypadajícím domku se skvěle střiženou zahradou a designovou kuchyní je nucen dělat palačinky na plotýnkovém vařiči, a tak důmyslně použije žehličku, aby nakrmil své ubohé hladovějící děti? Fakt si musí brát půjčku na sporák? Na druhou stranu, spot s bazénem je fajn. Taky bych si přála takový.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešZajímavé, lidi, co žijí v domech se zahradou, nemají na bazén - to bych ještě pochopil - ani na elektrický vařič. A proto to vyřeší tím, že se zadluží.
Vilém Rubeš

Pavel JechortDalší z řady příběhů paralelního vesmíru plného usměvavých lidí se stylovými zahradami, kůlnami, rodinami. Vše je povědomé, ale tak nějak od prvního okamžiku víme, že se to nás, opravdových lidí, netýká.
Pavel Jechort

Míla KneprVtipné, hezky natočené. Jen ten koncept mi trochu drhne s proposition. Překvapivě a nečekaně rozbitý sporák v designovém domě a řešením je půjčka s flexibilními splátkami... No, nevím nevím. Jaký že to byl insight? (Nicméně to neznamená, že nezkusím palačinky v pánvi na žehličce.)
Míla Knepr (Contagious CZ)

Jakub Hussar„Pro dnešek tato reklama nepostačí.“
Jakub Hussar (Haze)

Michal ŠollerMacGyver junior se dává do díla. Chtěl bych něco vytknout, ale ono vlastně není co, kampaň má vše pro zalíbení cílovky a o to jde především.
Michal Šoller (Cognito)

Lukáš BaštaZajímavý nápad s kutilstvím míří mimo hlavičku hřebíčku a rovnou do prstu. Za 250 litrů prezentovaný bazén nikdo nepostaví, v druhém spotu zase bylo dost peněz na moderní vybavení, jenom na sporák ne... Prostě je to zbastlený jako ten palačinkovač. Dávám tolik bodů, kolik dělá RPSN.
Lukáš Bašta (Konektor Social)

Ivan PeterkaAtmosférou je Home Credit prázdninový a oddechový. Ale na celoroční příběhy to nestačí. Ani dnes, ani zítra. Leda že by to vzal od Podlahy Láďa Hruška.
Ivan Peterka (Peppermint)

Štěpán KleníkS reklamama na půjčky mám obecně problém. Ale tohle má příběh s pointou. Je to mile český. Klidně bych chtěl vidět víc verzí.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

5. Call centrum chce bořit mýty

Pride Live

Jeden z vizuálů Pride Live. Foto: Shotby.us

Pride Live

Jeden z vizuálů Pride Live. Foto: Shotby.us

Pride Live

Pride Live. Foto: Shotby.us

Tématem letošního ročníku festivalu Prague Pride je propojování. Tvůrci kampaně zvolili název Pride Live s claimem Pride nás propojí live. „Lidé se spolu potkají naživo (live) anebo budou svůj festivalový týden sdílet či sledovat streamy online (live), protože festival bude letos vinou koronavirové epidemie specifický – někdo bude slavit na jedné ze sta festivalových akcí nebo doma na gauči, někdo s babičkou na balkoně, s přáteli na zahradní grilovačce, v lokálním malém Duhovém průvodu, na Duhové plavbě na Vltavě,“ vysvětlují tvůrci kampaně. Jejich cílem bylo komunikovat, že festival Prague Pride propojuje aktivity a životy nejen lidí z komunity označované jako LGBT+, vytvořit přístupnost na festivalový týden inkluzivně odkudkoliv pro kohokoliv, dokázat, že festival Prague Pride je tu pro vás, ať se děje cokoliv: „K tomuto účelu v kampani používáme symbol Pride - duhovou vlajku, která funguje jako komunikační kanál mezi lidmi, kteří nemohou být fyzicky spolu, ale jsou součástí Pride. Vlajka se chová jako obrazovka a má schopnost propojit lidi a tak je přenést do atmosféry festivalu.“

Iva Hadj MoussaVizuálně je kampaň fajn, barevná a uvolněná, jak to má být. Chybí mi tam ale nějaká výraznější myšlenka, než je jen poněkud bezvýrazný apel na „propojení“. Spot je prostě jen takový klip, jakých je na Óčku asi milion. Od kampaně Prague Pride vždy očekávám trochu té provokace, která maloměšťákům zvedne mandle.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešKdyby k tomu rozdávali brožurku, tak tu zaumnou myšlenku, že live nebo live, pochopím. Bez ní je to takový okresní videoklip.
Vilém Rubeš

Pavel JechortJestli má tahle kreativa propojovat nejen komunitu LGBT+, jde to, dle mého, naprosto mimo. Je tam spousta věcí, která na nepřesvědčenou část obyvatel bude působit přesně opačně.
Pavel Jechort

Míla KneprChvályhodný počin, to ano. Já jen nechápu kreativní myšlenku a exekuci, kdy se téma/komunita LGBT+ ve spotu spojuje s exaltovanými a neběžnými typy. Já jsem věřil a věřím, že není důvod, abych ji viděl jako „jinou“. Co mne spíš uráží a vytáčí, že komunita LGBT+ musí u nás, ve 21. století, usilovat o stejná práva, jaká má „většinová společnost“.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Jakub HussarProlínačka vlajkou. Že by nový střihačský terminus technicus? Bojím se, že spíš ne.
Jakub Hussar (Haze)

Michal ŠollerSi říkám, jestli ten Pride už dneska nepostrádá trochu smysl, když to vidíte v seriálech, filmech i hrách... To byla filozofická vsuvka a teď ke kampani: eee, no hrůza.
Michal Šoller (Cognito)

Lukáš BaštaKampaň, kterou bych od Prague Pride očekával. S dobrým nápadem, prezentací a výbornou hudbou (Kompromat!). Kdyby mě ale kampaň dokázala i překvapit, mohl bych v hodnocení sáhnout výš.
Lukáš Bašta (Konektor Social)

Ivan PeterkaPrague Pride je prázdný a nemá co nabídnout. Zmatené a nerozhodné pobíhání mezi online a live.
Ivan Peterka (Peppermint)

Štěpán KleníkPtám se, co je cílem toho videa a jestli to někomu pomáhá. Pokud to teda není celý popletený a správně je to reklama na nějaký zmatlávák z lysohlávek.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.