Po roční pauze se Marketing Festival vrátil s ambicí být větší a lepší než kdy předtím. V pátek 22. března se v pražském Kongresovém centru sešlo přes dva tisíce lidí - nejvíc v historii akce. Ale byl pátý ročník také lepší?
Mám pocit, že digitální marketing prožívá určitou krizi identity. Oslnění budoucností trochu ztrácí na lákavosti. Z technologických novinek se stává vědomostní soutěž neustále přibývajících pravidel, které se mění tak často, že už je v hlavě neudrží ani pamětníci. Digital je přitom na trhu dost dlouho, aby už i on mohl být spojovaný s aférami, přešlapy a příklady neefektivity. A to vše mnohdy řídí lidé bez marketingového vzdělání s kusými znalostmi několika technologií, bez jasného přesvědčení, skrývající se za buzzwordy a pár metrik. Nutno podotknout, že jsme si je vychovali a dosadili sami. „So the joke is on us.“
Celý Marketing Festival jako by se stal přímou odpovědí právě na tuto „krizi“. Celým dnem se linula nit hledání smyslu toho, co děláme. Nejvýrazněji jsem vnímal pět myšlenek popsaných dále. Přinesly úlevu, jsou chirurgickým zákrokem, nebo jen prstem zapíchnutým v ráně? Posuďte sami.
Nevěřte tvrzením a dívejte se na data a výzkumy
Jednoduchá a přesto opomíjená pravda byla slyšet od prvního vystupujícího Wila Reynoldse až po posledního, profesora marketingu Marka Ritsona. Reynolds tak například na analýze vlastních dat ukázal, jak málo populární je hlasové vyhledávání v porovnání s tím, co o něm říkají odborníci, média a výzkumné agentury. Hned několikrát během dne byly zmíněny výzkumy Lese Bineta a Petera Fielda prezentované v The Long and the Short of It a Media in Focus. Z nich vychází třeba obecné doporučení pro rozložení rozpočtů: 60 % do brandových aktivit a 40 % do sales activation, který si nejčastěji spojujeme s výrazem performance.
Vzývaný Les Binet vystoupí v Praze už 29. května na Communication Summitu v Doxu, nezmeškejte!
Snažte se pochopit své zákazníky
Dan Ariely na množství poutavých zkušeností ilustroval, jak nepochopitelně se marketérům může jevit chování jejich zákazníků. Jejich psychologie často není logická, ale nákupní rozhodování ovlivňuje. Dopad na prodeje v řádech desítek procent může mít testování motivátorů nebo třeba jen elementární demonstrace úsilí, které jsme do zákazníka vložili. Číšník a bankéř. Hádejte, kdo z nich to zpravidla dělá dobře a kdo špatně? Napovím. Jednomu z nich občas dáte dýško.
Zamýšlejte se nad tím, co říkáte. Buďte kreativní

Josef Havelka na Marketing Festivalu
Někdy máme tendenci si myslet, že v digitální reklamě jde jen o to, najít správnou kombinaci platformy, cílení a formátu. Ale když už máme pozornost potenciálního zákazníka, čím ho zaujmeme? Přesvědčíme? Hraje v tom roli značka? Něco víc? Odpovědi hledal Josef Havelka a v podstatě si notoval i s neurovědkyní a penzionovanou standup komičkou Kirsty Hulse nebo žurnalistou Samuelem Scottem. Pouštěli se do polemiky o smyslu brand purpose, což bylo zároveň jediné téma dne, kde se názory řečníků rozcházely. Nakonec ale panovala shoda v tom, že předstírat, že vaší značce jde o vyšší princip, se dnes může šeredně vymstít, jako třeba Pepsi a její nechvalně proslulé kampani s Kendall Jenner. Dnes už je jasné, že před případnou nesmyslností sdělení vaší nové reklamy vás žádná platforma ani technologie neochrání.
Možná o celém marketingu přemýšlíte špatně - vy i zbytek světa
Polemizoval o tom jak zaměstnanec nejrozšířenějšího pluginu na SEO pro WordPress Yoast Jono Alderson, tak novodobý guru Mark “Fuc*ing” Ritson. Ten nejen že vysvětlil a uzavřel celý svůj beef na téma úzkého versus plošného cílení reklamy, ale stihl i ilustrovat, jak v pěti bodech vystavět vítěznou brandovou strategii. Nejlépe dokázal své myšlenky kombinovat s humorem: „Neuchylujte se k brandové masturbaci. Dělá dobře jen vám a nikomu jinému neprospěje.”

Pět otázek Marka Ritsona ohledně strategie značky

Pět odpovědí Marka Ritsona ohledně strategie značky
Mimochodem byl to Ritson, kdo mi večer na afterparty řekl, ať zapomenu na digital, protože existuje jen jeden marketing. Doporučuji zkouknout videozáznam některé z jeho přednášek nebo se rovnou zapsat na jeho e-course Mini MBA in Marketingu.
Dávejte si pozor. Digitál může být dobrý sluha, ale velmi zlý pán
Svorně nás varovali konzultant Stéphane Hamel i muž aktuálně na slovo maximálně vzatý, Christopher Wylie z Cambridge Analytica. Představte si všechny katastrofické scifi scénáře a stejně budete ještě trochu překvapeni. Wylie mluvil o armádě, voličích dosazených jako cíle místo teroristů, prezidentské volby, brexit, etnické čistky na Východě... Poslouchalo se to hodně těžko. Technicky dnes může data sbírat kdejaké zařízení. Třeba vás odposlouchává i vaše televize. O mobilech ani nemluvě. Pomohli jsme stvořit monstrum? Na to ať si odpoví každý sám. Jestli jsme na minulém ročníku dostali facku za ad fraud, letos jsme za únik a zneužívání dat dostali takovou bombu, že se nám hlava zastavila až u šaten v přízemí.

Marketing Festival letos proběhl v hlavním sále Kongresového centra v Praze
Jestli řediteli Marketing Festivalu Jindřichovi Fáborskému něco nelze upřít, pak je to neustálá nespokojenost s nabízeným a hledáním lepšího obsahu a řečníků po celém světě. Těžko říct, jestli ho žene snaha posunout hranice svého projektu zase o kus dál, nebo vyšší vize změnit český rybník marketingu. Každopádně poprvé v pětileté historii projektu vytvořil jednotnou obsahovou linii a rozhodl se digitální marketing ne chválit, ale konfrontovat. Risk? Podle mě vyšel skvěle. Já si poprvé místo technických případových studií, platformních hacků a tipů na úzce profilované nástroje odnáším kázání, co je dnes s digitálním marketingem špatně a novou inspiraci pro to, jak to můžeme změnit.

Ondřej Sláma
Autor je ředitelem výzkumu a rozvoje agentury Adexpres

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
