Vydavatelství Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha spouštějí Cpex.cz neboli Czech Publisher Exchange, zájmové sdružení právnických osob pro společný prodej online reklamy přes real-time bidding. Systém fungující na technologii Rubicon Project se rozběhne v září, zahrnuje celkem 70 titulů zmíněných 5 mediálních domů, zasahuje 5 milionů uživatelů měsíčně, 70 % tuzemského internetového publika. Protočit hodlá stovky milionů impresí měsíčně.
„Největší přidanou hodnotou je pro inzerenty možnost cílení na uživatele, retargeting,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci Matěj Novák z Centrum Holdings, ředitel Cpex.cz. Vydavatelé si od nového způsobu prodeje slibují přilákat klienty, kteří u nich na onlinu zatím neinzerují. „Cpex je pro nás technologie, technologický nástroj, obchodní podmínky si v něm každý nastaví sám,“ podotkl Petr Bednář z Mladé fronty.
„S projektem Tomáše Řeháka nemáme nic společného,“ předeslal Novák k projektu RockAd.net, představenému minulý týden.
Zapojit se naopak mají weby Economie téhož majitele jako Centrum Holdings, což se jen z procesních důvodů dosud nestihlo, řekl Médiáři Pavel Vopařil z Centra. Naopak tuzemskému online trhu dominující Seznam.cz nebo třeba Vltava-Labe-Press se rozhodly jít vlastní cestou.
Nabídka Cpexu je rozdělena na tzv. otevřenou aukci a tzv. private markets.
Pro účely otevřené aukce jsou weby rozděleny do tří kategorií, podle kvality obsahu. V áčkové kategorii je podle Nováka „rodinné stříbro“, stránky s původním redakčním obsahem (konkrétně Aktuálně.cz, iDnes.cz, Lidovky.cz, Blesk.cz, E15.cz, Auto.cz, Živě.cz, Centrum.cz, Story.cz či Dům a zahrada), pak jsou béčkově s „převážně redakčním“ obsahem, céčkovou tvoří služby a weby s uživatelsky generovaným obsahem.
Private markets jsou reklamní kampaně, které inzerent domlouvá s jednotlivými vydavateli zvlášť. S mediálními bonusy se přitom údajně nepočítá. „Cpex žádné kick-backy nedává,“ upozornil Novák.

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
