Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

„Byl to nejtěžší týden za 27 let mé kariéry. V Alze jsme zažili byznysové peklo“

„Svět a retail, jak jsme ho znali do začátku března, je pryč a už se asi nikdy nevrátí,“ píše obchodní ředitel Alzy Petr Bena v reakci na předpověď ohledně e-shopů na českém trhu.

Petr Bena

Petr Bena

V současné době je důležité nespoléhat se pouze na agenturní zdroje jako Acomware, GfK nebo Nielsen, klíčová je kombinace těchto dat se zdroji od samotných e-shopů (pokud data nepřibarvují). Týká se to i takového Shoptetu, který disponuje zajímavým objemem dat, ale pouze z určité části segmentu, převážně středních a malých e-shopů. Takový výstup pak může být zavádějící. Zásadní je tedy konsolidace všech dostupných druhů dat z trhu, teprve pak lze určit, co se aktuálně na trhu děje.

Neházel bych všechny do jednoho pytle. Současná doba je naprosto bezprecedentní. Až do začátku března jsme dlouhé roky žili v konjunkturní bublině a jak se říká - když je příliv, všechny lodě plavou. Zároveň platí, že je to právě odliv (a ten teď právě začal), kdy se teprve pozná, kdo je opravdu schopen přinést zákazníkům to, co si žádají, a třeba něco navíc. Souboj se nevede jen offline vs. online nebo velcí vs. malí. Jistě, že v kontextu současných vladních opatření kamenní prodejci neuvěřitelně trpí. Zároveň platí, že když dva dělají totéž, není to totéž. Proto bych také neházel do jednoho pytle například Alzu a Mall - už jen proto, že Alza je zhruba třikrát větší než Mall.

Doba je nyní velmi těžká - pro firmy, živnostníky, jednotlivce i rodiny. Vláda určitě udělá maximum pro to, aby sociálně-ekonomické dopady současné „zdravotní“ krize byly co nejmenší, protože spousta byznysů a lidí se ocitla ve vážné situaci totálně nezaviněně. Zároveň je pravda, že pokud v době konjunktury firma prodělávala nebo byla jen tak tak nad vodou či rodina žila od výplaty k výplatě, jakákoliv krize na tyto subjekty bude mít vždy okamžitý negativní dopad.

Nikomu nelítají pečení holubi po pusy. A to platí i pro nás. Zvenku to může vypadat, že patříme mezi „vítěze“, jak je konec konců zmíněno v článku, a že za to vlastně ani nemůžeme. Minulý týden byl jednoznačně týdnem, který stavím jako byznysově nejtěžší ve své téměř sedmadvacetileté pracovní kariéře, takové byznysové peklo. To, co jsme všechno museli udělat, rychle realizovat, žít z hodiny na hodinu, neustále se přizpůsobovat vnějšímu prostředí – to se vlastně ani nedá popsat. Nejen z pohledu ochrany zdraví našich zaměstnanců a zákazníků (včetně například realizace bezkontaktního výdeje na všech pobočkách za 60 hodin od výkopu myšlenky), ale i obchodně (změn FX kurzu o 10 %, omezené dostupnosti zboží, totálně rozstřeleného nákupního chování zákazníků po produktových skupinách a tak dál). A to už vůbec nemluvím o tom, jak jsme o půlnoci 11. března rozhodli o přesunutí maxima lidí na home office (tedy „dávno“ před tím, než to začala řešit vláda) a od rána 12. března prostě začali normálně fungovat každý ze svých domovů. Zároveň platí, že my jsme se na to, že něco přijde, začali připravovat už od konce prosince (očekávali jsme nedostatek zboží, které se vyrábí v Číně, a podle toho jsme se zařídili, což vyústilo ve skoro až dramatický nárůst zásob s velkým dopadem na cashflow, ale z čehož nyní žijeme). Musím říct, že jak naše provozní týmy, tak naše obchodní část organizace odvedly naprosto neuvěřitelný kus práce od zmiňovaného 12. března. V den, kdy došlo k uzavření většiny obchodů v sobotu 14. března, měla většina lidí v Alze víkend pracovní.

Současná „zdravotní“ krize následovaná ekonomickou krizí bude mít zásadní a trvalé dopady na zákaznické chování. Svět a retail, jak jsme ho znali do začátku března, je pryč a už se asi nikdy nevrátí. Ano, budou vítězové a poražení, ale budou to ti, kteří se dokáží přizpůsobit novým pořádkům a novým zákaznickým očekáváním. Budou to takové firmy, které mají vizi a dokáží (spolu)vytvářet budoucnost. Jsme teď neuvěřitelně pod tlakem, abychom pomohli všem těm firmám, živnostníkům, jednotlivcům a rodinám, které se na nás obracejí s pomocí vyřešit jejich situaci. Většina lidí si nedokáže představit pracovní nasazení, energii, odhodlání, které se naší společností táhne jak zlatá nit. Pokud to dokážeme a pokud při tom zvládneme (spolu)vytvářet budoucnost středoevropského malloobchodu, pak i Alza vyjde z této těžké doby jako jiná firma, než jak jsme ji znali ještě před pár týdny. My věříme, že to dokážeme, a našich víc než 2.000 zaměstnanců dělá maximum možného i nemožného tuto misi a vizi naplnit.

Proto je druhá polovina zmíněného článku podle mého názoru mylná a zavádějící. Budoucnost bude hodně jiná.

Autor je obchodním ředitelem Alza.cz