Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Petr Šabata: V sobotu můžeme získat pár desítek tisíc čtenářů

“Už nebudeme posílat své čtenáře do náruče konkurenci, ale postaráme se o ně i v sobotu,” řekl v rozhovoru pro Médiář.cz Petr Šabata, čerstvý šéfredaktor Hospodářských novin.

Petr Šabata. Foto: Economia

Petr Šabata. Foto: Economia

Obsah Hospodářských novin plánuje jejich nový šéfredaktor jako „přesnější, hlubší, ekonomičtější a díky tomu zajímavější a přitažlivější“. Má zvýšit jejich prodej, čtenost i výnosy z inzerce.

Po konci hyperlokálních redakcí Naše adresa pod hlavičkou PPF Media loni v srpnu jste sháněl pro další projekt sítě tištěných týdeníků a webů investora, jak to dopadlo?

Bezvýsledně. Důvod je myslím, že všichni vydavatelé mají teď dost starostí se svým hlavním byznysem, ať už je to internet či deník. Pustit se do takového byznysu zřejmě není dobrá doba.

Opravdu by se to uživilo? Bylo to schopno generovat za čtyři roky 100 milionů korun při počtu 140 tištěných týdeníků a 400 webů na 90 místech republiky?

Ano, spočítali jsme to reálně.

Řekl byste, že projekt Naší adresy, byť neúspěšný, zdvihl vlnu regionálně zaměřených médií? Nedávno je spouštěl iDnes, Aktuálně.cz, Týden ještě v době fungování PPF Media, MF DNES chystá měsíčník City.

Možná, že na základě toho, co jsme dělali v PPF Media, začali v ostatních vydavatelstvích uvažovat o tomto patru mediálního trhu, které dodneška považuju za vynikající. Jednou tam někdo vyrazí a bude slavit úspěch.

K vašemu novému angažmá v čele Hospodářských novin: proč jste vystřídal Petra Šimůnka?

To je otázka na vydavatele.

Co tu máte dělat, proč je potřeba nová krev? Proč to střídání?

Nepřísluší mně o tom mluvit. Petr odvedl dobrou práci, je tu vynikající tým, rozjetý projekt nového webu, Economia připravila - byť s jistými potížemi - aplikaci Hospodářských novin na iPad jako první deník v zemi. Je odvedena spousta dobré práce, asi to ale chtělo nový impuls, nové oči, podívat se, proč byznys není tak úspěšný, jak by mohl být - prodej, čtenost, výnosy z inzerce.

Máte konkrétní mety?

Samozřejmě, hlavní čísla by měla být lepší. Do podrobností nepůjdu. U prodaného nákladu nikdo neočekává zázraky, že by se trend obrátil a prodaný náklad se třeba za pět let zdvojnásobil, s tím nepočítají ani bulvární deníky. Máme ambici stabilizovat počet předplatitelů, případně ho zvýšit, a velkou ambici zvýšit volný prodej. O číslech inzerce mluvit nechci.

Z prosince 2009 na leden 2010 ztratily Hospodářské noviny přes 6 tisíc předplatitelů. Kolik jich ubylo na přelomu loňska a letoška?

Je to mnohem lepší než vloni, mírný pokles. Konkrétně mluvit nechci.

Jaká je struktura předplatitelů? Většina jsou firmy?

Ano, většina jsou firemní předplatitelé.

Pracujete na novém zpravodajském webu, kdy ho spustíte?

S beta verzí startujeme na začátku dubna, v plné parádě začátkem května. Web má nový design, novou strukturu, obsah bude podobný, o co se snažíme na iHNed dnes - výběrový obsah, s perfektním byznysovým zpravodajstvím a další nabídkou, co na webu funguje. Bude se opírat o obsah Hospodářských novin i odborných časopisů Economie.

Jak bude web strukturovaný?

Za homepage budou čtyři hlavní sekce, Ekonom a odborné časopisy budou mít své rubriky.

Jak nastavíte pracovní postupy v redakci?

Integrujeme papírovou a webovou redakci. Tým má srdce webové, respektive multimediální, a všichni lidi v newsroomu různou měrou budou přispívat do obsahu webu.

Bude se starat i o svou přítomnost v sociálních sítích?

Ano, kromě toho, že všichni procházejí školením na sociální sítě, budeme mít speciálního editora, který se jim každý den bude věnovat.

Kdo to bude?

Sháníme, vybíráme.

Spíš zevnitř?

Spíš zvenčí.

Co se redakce učí ve zmíněném školení? Jen komunikovat na sociálních sítích?

Nejen. První vstupní školení, kterým procházejí členové papírové redakce, vysvětluje, proč je web pro vydavatelství důležitý, proč je dobré, když má za sebou integrovanou redakci, jak přesně to bude v Hospodářských novinách vypadat a co to znamená pro každého z nás. Navazovat budou odborná školení na video, sociální sítě a další odbornosti nutné pro práci pro web. Což ale neznamená, že všichni od našich elitních reportérů přes komentátory po analytiky budou točit video a řádit na Facebooku.

Vyžadovat po každém, aby byl multimediální reportér, nebudete.

To určitě ne. Všichni by měli multimediálně uvažovat: když narazí na informaci, na téma, pokračují tak, že zároveň vymýšlejí, jak je zpracovat na papír i na web a konzultují to se specialisty na web.

S videem počítáte?

Máme hezký projekt, aby bylo video ozdobou webu, i když to nebude to nejdůležitější. Bude profesionálnější a funkčnější než dnes.

Pikantní situace vznikla s odběrem infografik, které vám dosud dodával tým Matěje Huška, vašeho (i mého) bývalého kolegy z PPF Media, který nyní pracuje ve firmě Newslab patřící Vltava-Labe-Press.

To bude pokračovat.

Kdo vytváří váš nový web?

Na obsahovém a grafickém konceptu se podíleli Garcia Interactive, kteří dělali například s IlSole24, WSJ nebo Handelsblattem. Zejména na obchodních a inzertních věcech spolupracoval Joachim Weidemann, který dlouhá léta pracoval v Handelsblattu, teď provozuje web EuroActiv a pracuje jako konzultant pro různá vydavatelství v Evropě.

Jaké si stanovujete cíle?

Vyšší návštěvnost a vyšší výnosy inzerce. Chceme dramaticky zrychlit dosavadní růst.

Jaký je poměr inzertních příjmů z digitálních médií v poměru k těm z tisku? A jak čekáte, že to změní váš nový web či mobilní obsahové aplikace?

Dnes jedna pětina, i vzhledem k povlovnému růstu výnosů z papíru, by měla stoupnout zhruba na 30 procent. To je plán na meziroční změnu - za dvanáct měsíců od startu, tedy za rok počínaje spuštěním webu v dubnu. U mobilních platforem zatím spíš hledáme obchodní model - myslím na iPad, za čtečku na iPhone nevybíráme. Počkáme, jak dopadne Murdoch...

Po uživatelích aplikace na iPadu, kam denně sypete obsah Hospodářských novin, lidé platit nemusí, první tři měsíce máte peníze z inzerce Raiffeisenbanky. Není to chyba, dávat to nejprve tři měsíce zadarmo, byť vám se to rentuje.

Dát aplikaci zadarmo znamená mít víc klientů, pak jim musíte vysvětlit, že to už zadarmo nebude a pokusit se je udržet. Anebo zpoplatnit hned od začátku a pracovat s menší skupinou lidí, kteří jsou ochotni platit. My jsme zvolili první možnost, první tři měsíce máme sponzora.

Po čtvrt roce aplikaci zpoplatníte?

Zřejmě ano.

V oficiálním komuniké vašeho příchodu do novin jste sliboval ještě “něco”, novinku rozprostřenou na papír, web i mobily. Co to bude?

Obsah Hospodářských novin bude přesnější, hlubší, ekonomičtější a díky tomu všemu zajímavější a přitažlivější. A budeme ho nabízet na všech platformách. To znamená, že chceme opanovat část trhu, která nám přísluší jako Hospodářským novinám.

To “něco” je nová rubrika, noví redaktoři, co to je?

Od všeho trochu.

Pořád mi to přijde vágní vysvětlení - je to obecný přístup, nebo konkrétní novinky?

Nemáme v plánu začít vydávat novou přílohu, úplně překopat noviny, vycházet na lotosovém papíru, nic takového.

To mě vede k tomu, o čem jste - pokud vím - mluvil, když jste poprvé předstoupil před redakci, totiž sobotník, sobotní vydání.

Chystáme nabídku na sobotu, tento rok máme na to ji vymyslet, postavit byznysplán, distribuci do volného prodeje, vymyslet polygraficky. A jestli tohle všechno bude dávat logiku i s obsahem, příští rok se do soboty pustíme.

Příští rok byste tedy rádi spustili sobotník.

Ano. Rozhodli jsme se, že už nebudeme posílat své čtenáře do náruče konkurenci, ale že se o ně postaráme i v sobotu. Což je den, který je pro papírovou verzi nejvhodnější, ale my tam dodnes bohužel žádnou nabídku nemáme.

Hospodářské noviny jsou vnímané jako kancelářské, spousta lidí je navyklá je dostávat v práci, není zvyklá si je kupovat.

Myslíme si, že konkurence v sobotu je taková, že ji můžeme překonat a získat pár desítek tisíc čtenářů.

Bude to klasické papírové vydání s magazínem?

Jsme opravdu na začátku úvah. Zřejmě to bude nějaká papírová podoba, jaká ale - to záleží na požadavcích inzerce, výrobních nákladech a podobně.

Kde vidíte další konkurenci Hospodářských novin? E15?

Určitě, je to každý, kdo nabízí ekonomický obsah, nejen odborné tituly, ale i deníky MF DNES, Lidové noviny, zčásti Právo. Ale naše schopnost uhájit příslušnou část trhu je maximální.

Přivádíte si někoho s sebou?

Doplňujeme tým v souvislosti s rozšiřováním iHNed.cz, například přišel Tomáš Málek ze Sedmičky. V zásadě ale přicházím sám a v nejbližším vedení počítám s těmi, kdo tu jsou, včetně zástupců Lucie Tvarůžkové, která má na starosti projekt nového webu, Martina Jašminského a Ondřeje Neumanna.