Středa 11. října znamená pro pražské Centrum Chodov, jedno z největších maloobchodních středisek v Česku, rozšíření na víc než 100.000 metrů čtverečních a otevření stovky nových obchodů, celkem jich tam bude tři sta. Tříletá rekonstrukce stála 4,4 miliardy Kč. „Přidáváme i dvě speciální destinace – Grand Kitchen, která jde dál než klasické food courty, a The Designer Gallery, jež poprvé přístupní českou módu širokému publiku,“ říká marketingová manažerka Petra Valentová ze společnosti Unibail-Rodamco, která Centrum Chodov i Centrum Černý Most spravuje.
Jak je přesvědčen odborník na retail Tomáš Krásný, Chodov byl z pohledu nákupního centra vždycky nejlepší parcela v Praze. Co předcházelo rozhodnutí, že se tady centrum významně rozšíří?
Centrum Černý Most, které Unibail-Rodamco rovněž spravuje, prošlo přestavbou a rozšířením relativně nedávno, stalo se čtyřhvězdičkovým. Řada tedy byla na Chodově. Zdejší obchodní centrum má navíc, jak jste připomněl, výborné umístění, protože leží u začátku dálnice D1, hned u cesty z Prahy na Brno a opačně, a je spádovou oblastí pro celou jihovýchodní část Prahy. Blízkost dopravním tepnám byl jeden z důvodů, proč i tady rozšiřovat. Navíc se tu vedle nás rozkládá obrovský office park, kanceláře s deseti tisíci míst, i to je zajímavá deviza.
Rozšířená plocha Chodova bude mít 100.000 metrů čtverečních. Má tato rozloha, tento koncept předobraz v zahraničí?
V zahraničí má Unibail-Rodamco centra menší i větší, ale především nás zajímají jumba, velká centra, plochy přes 50.000 metrů čtverečních. Co se týče konceptů, kamkoli na světě přijdete do centra ve správě Unibail-Rodamco, poznáte, že jste u nás – jednak podle architektury či využití materiálů, vidíte mosazné prvky či mramorová obložení, jednak z pohledu služeb, které v centrech nabízíme. Centrum Chodov čerstvě prošlo auditem, proto mění logo a nově v něm má čtyři hvězdy. To není jen marketingový výmysl, propagační blamáž, je to faktická informace, že jsme splnili zhruba 660 požadavků mapujících zákaznickou cestu počínající vstupem do centra, včetně toho, že si u nás na informacích můžete půjčit třeba deštník nebo sadu šití.
A od ostatních obchodních center se Chodov a Černý Most chtějí odlišit také komunikací, ta je pro obě naše centra jednotná pod názvem Unexpected Shopping. Její centrální koncept vyvinula francouzská agentura BTC, lokálně si pak každé centrum vizuály upravuje a rozvíjí do vlastních komunikačních kanálů. My jako Česko jsme v tomto relativně aktivnější, základní koncept jsme proto rozvinuli i do podoby časopisu pro zákazníky Unexpected Magazine. Atmosféru u nás budou zpříjemňovat i eventy jako Unexpected Talks, standupy známých komiků, další akce pro široké publikum i animace a aktivace zaměřené na užší cílové skupiny.
Mluvíte o tom, co vše mi na Chodově půjčíte na stánku s informacemi, chtělo by se mi ale říct – pokud ho vůbec najdu. Párkrát se mi podařilo zaparkovat na opačné straně centra, než na jakou jsem se potřeboval dostat, a přemístit se tam pak pěšky, to byl slušný výlet.
Na mapce vidíte, co se rozšířením Chodova stalo. Prakticky tím vznikla elipsa, uzavřela se právě přístavbou, kterou nyní otvíráme. Ano, dosud to tu bylo komplikované a míň přehledné, obchody jsou na dvou patrech a cesty se křížily, nicméně díky zmíněnému oválnému půdorysu se centrum přístavbou stane přístupnější a pro zákazníky příjemnější.
Nám starším by to ještě víc zpříjemnily pojízdné chodníky… O těch jste neuvažovali?
Pokud mám mluvit ze zkušenosti z cest po našich jiných obchodních centrech v Evropě, není to koncept, který by se využíval. Ostatně není nutné, aby návštěvník, který do obchodního centra přijde, prošel centrum celé. Zákaznický prožitek se v čase posunul, pobyt v obchodním centru tak nespočívá jen v nakupování, v tom, co nejvíc toho projít a co nejvíc utratit, ale vyřídit si další potřeby či zažít zábavu v příjemném prostoru.
Čili se snažíte lidi zpomalit a udržet je co nejdéle.
Prodlužovat dobu, kterou lidi v nákupních centrech tráví. Ona je to ale i přirozená tendence, kterou reflektujeme. Proto tu vznikla třeba také restaurační zóna, za ní zóna pro maminky s dětmi, matky si tam mohou vyřídit schůzky, děti si mezitím pohrají, jsou tam i ohřívačky na lahve a spousta dalšího vybavení. Snažíme se zkrátka nejrůznějším způsobem, aby u nás lidi trávili víc času a cítili se při tom příjemně. Budeme otvírat nové kino například, megaplex, největší soustavu kinosálů Cinema City v Česku, bude jich tu osmnáct. Budou tu i sauny, na střeše Chodova otevře Saunia, která je čerstvě také v Centru Černý Most.
Rozšíření Centra Chodov bezpochyby přináší silnější dopad na okolí – víc lidí, frekventovanější dopravu. Jak jste se s touto novou zátěží popasovali?
Určitě to není nic, co by z našeho pohledu zůstalo nevyřešené. Snažíme se být důslední, proto s přístavbou souvisí revitalizace blízkého okolí nákupního centra – nejenom zeleně, ale přístupových cest v rámci Chodova jako městské čtvrti. Provozovatel centra si společenské odpovědnosti hledí, proto i materiály, které se na stavbu používaly, byly prověřené, certifikované, ekologické.
Co naopak pro okolí znamená rozšíření Chodova z hlediska pracovních příležitostí?
V nové části bude celkem tři sta obchodů, z toho přes sto bude úplně nových. Jsou to poměrně velké jednotky, konkrétně třeba Peek & Cloppenburg či H&M jsou schopny zaměstnat stovku lidí. Když to spočítáme, Chodov nabídne celkem 1.700 nových pracovních pozic.
Rozšířené Centrum Chodov bude mít tři stovky obchodních jednotek. Jak jste jejich skladbu koncipovali?
Klíčovým přístupem je nabídnout extrémně široký výběr. Dnes když půjdete na Chodov koupit si oblek, nenajdete tu k tomu jeden či dva obchody, ale pět, v různých cenových kategoriích, kvalitách, stylech. Toto jde napříč kategoriemi, ať už to jsou šperky, dámská móda, boty, kabelky, hodinky. Druhá věc je, že kromě módy ve větší míře zařazujeme home decor, konkrétně třeba na český trh vstupuje Zara Home. Větší nabídka bude v elektru, máme také nové knihkupectví, je tu spousta volnočasových aktivit.
K tomu všemu jsou zde dvě specifické destinace.
Jednou z nich je restaurační zóna Grand Kitchen v 2. patře, což není klasický food court, ale mnohem příjemnější místo – kombinujeme zde místní i mezinárodní kuchyni s fast foody, místo plastů servírují všichni prodejci jídla na porcelánovém nádobí s klasickými příbory, na stolech jsou bylinky, některé restaurace mají servis ke stolu. A navíc ambasadorem naší Grand Kitchen je Marek Raditsch, šéfkuchař Kampa Group. Do konce října zde bude k ochutnání jeho menu.
Jako druhou destinaci otvíráme The Designer Gallery. Vzniká ve stávající části centra, v 1. patře, je ale celá zrekonstruovaná a kompletně nově pronajatá. Zaměřuje se na upmarket. Srdcem galerie bude concept store Czech Labels & Friends. Je to poprvé, co se česká móda dostává do komerčního prostředí velkého nákupního centra. Concept store se rozkládá na pěti stech metrů čtverečních a kromě módy bude nabízet bytové doplňky či pořádat workshopy. V dalších částech galerie představíme i řadu upmarketových značek, které lidi znají ze světa. Nemá to být prostor, kde jsou dražší značky, ale má zákazníky inspirovat. Budou tam akce či debaty, například na téma udržitelnosti, třeba proč je fajn občas si dražší kousek koupit. Komunikace kolem The Designer Gallery jsme zahájili už na jaře, prostřednictvím reality show The Way na hudební stanici Óčko. Její vítěz dostal milion korun na přípravu kolekce ready-to-wear, která se tu právě s otevřením rozšířené části centra začne prodávat. Inovativnost konceptu spatřujeme v tom, že máme spoustu lokálních českých talentů, kteří šijou v centru v salónech na míru, ale struktury tohoto módního segmentu nejsou tak pevné, aby měli peníze šít a prodávat kolekci širokému publiku. Českou módu tak běžný zákazník prakticky nezná. Tímto se to snažíme napravit, tlačili jsme přitom na návrháře, aby jejich oblečení bylo cenově dostupné, aby svou tvorbu širokému publiku opravdu zpřístupnili i cenou.
Jak bude vypadat kampaň k otevření centra?
Dlouhodobě spolupracujeme s agenturou Havas, ta pracuje na kampani k openingu. Další fáze kampaně, načasovaná samozřejmě do předvánočního období, se nese právě v duchu široké mezinárodní nabídky, kterou zákazník na Chodově najde.
Jaký mediamix využije?
V rámci teasingové kampaně k otevření využijeme i televizi, to je vůbec poprvé, co to Unibail-Rodamco v Česku činí. Jde o desetivteřinové spoty. V televizi využíváme také obsahové formáty, jako je zmíněný seriál na Óčku. Profilujeme rovněž svůj internetový Spot Magazine. Samozřejmostí je využití rádia a outdooru. Tím, že se rozloha centra prakticky zdvojnásobí, bude i kampaň mít širší záběr – standardně to bývá do míst s dojezdem do centra až půl hodiny, nyní to bude s dojezdovou vzdáleností až hodinu.
Dlouho se spekulovalo, jestli na Chodově otevře svou pobočku Primark. Proč se nakonec rozhodl, že ne? Víte důvod?
To není dotaz na mě, ale přímo na Primark, nicméně nebude tu. Ale věřím tomu, že kdyby vstupoval do republiky, tak tu bude. Dotaz nezní, proč není na Chodově, ale proč není v Česku.
Jak má vypadat další rozvoj? Co plánujete v roce 2018 a dál?
Primární je nastartovat úspěšný růst Chodova. To jsme si vyzkoušeli, když jsme otvírali restaurační zónu, počet zákazníků se nám v ní podařilo ztrojnásobit. S otevřením celé nové části Chodova jsou tím pádem spojena velká očekávání. Dlouhodobý trend každopádně směřuje k tomu, nabídnout zákazníkům kromě nakupování kvalitní volnočasové vyžití.
Ptal se Ondřej Aust