Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

YouTube na PIAF: technologie je pro kreativitu nezbytná

YouTube už není jen sociální platforma, ale zásadní kulturní změna, popisovala na konferenci reklamního festivalu PIAF šéfka kreativně-technologického týmu Googlu.

Kampaň Maggi využila na středním Východě populární videoserver YouTube

Kampaň Maggi využila na středním Východě populární videoserver YouTube

Americký internetový gigant Google koupil videoserver YouTube v roce 2006, kdy už byl tento web známý, ale zdaleka ještě nepředstavoval takový fenomén jako dnes. Proč se jím stal a k čemu se dá využít, o tom na konferenci mezinárodního festivalu reklamy PIAF mluvila Mailine Swildens, šéfka kreativního a kreativně-technologického týmu Zoo Google pro střední a východní Evropu, střední Východ a Afriku. Za pozornost stála mimo jiné kampaň Maggi, která dala pomocí Google poprvé dohromady ženy ze středního Východu.

Chcete-li diskutovat, vydávejte se za muže

Jednou z nejvýraznějších kampaní opřenou o Google byla kampaň značky bujónů Maggi společnosti Nestlé na středním Východě a v severní Africe, kterou připravila agentura Publicis. Kampaň nechala čtyři ženy různých vyznání a životních přístupů – pečlivě vybrané mluvčí projektu – cestovat po jednotlivých státech tohoto regionu a sdílet na internetu formou deníkových záznamů na YouTube recepty, k nimž se dostaly v jednotlivých ženských komunitách. Možná poprvé v historii tak spolu začaly komunikovat různé komunity arabských žen, které jinak nemají žádnou příležitost se setkávat. „YouTube bylo médiem, na němž celá kampaň probíhala. Zajímavé bylo, že v Saúdské Arábii se do internetové diskuse k jednotlivým receptům zapojili z 80 % muži. Víte proč? Protože v této zemi musí žena předstírat, že je mužem, chce-li o něčem diskutovat na internetu. Byť o něčem tak neutrálním jako vaření.“

Kampaň dosáhla 12 milionů zhlédnutí a desetkrát zvýšila počet odběratelek kanálu značky Maggi na YouTube. Facebookový profil Maggi získal 108.000 nových příznivců, přičemž se řada žen z nejrůznějších arabských komunit začala ptát, zda mohou vystoupit v pokračování kampaně. Nešlo jen o reklamu, šlo o určitý kulturní fenomén, k němuž se stal server YouTube vhodnou platformou, podotkla Swildens.

Jak se rodí hvězdy

Trend, že YouTube se ze sociální platformy stává víc kulturní změnou, platí podle manažerky Googlu obecně a odehrává se průběžně během posledních deseti let. Tento trend nastal především díky generaci nejmladších uživatelů, kterým je dnes deset nebo jedenáct let. „Fenomén YouTube jim přináší a vytváří nové hrdiny, lidi, které ani neznáte,“ zmínila Swildens.

YouTube podle ní dnes používá víc než miliarda lidí a polovina z nich se k němu připojuje z mobilních zařízení. „Je to největší platforma pro mobilní komunikaci, pro tvorbu a vyjádření. A právě tyto tři věci představují základ kultury. Proč se tak rozrostl? Protože zde lidé nacházejí obsah, na kterém jim záleží. V každé zájmové komunitě vznikly nové hvězdy a noví hrdinové. Miliony a miliony z nich navíc ještě čekají na své objevení. YouTube posouvá hranice,“ uvedla šéfka kreativně-technologického týmu Googlu.

Jako příklady hvězd z YouTube zmínila například Alphacata, což je nejznámější dublér Barracka Obamy. „Není jím proto, že by byl nejlepší, moc mu to nejde. Ale je legrační, a tak ho lidé mají rádi,“ řekla Swildens. A Alphacat svou popularitu zužitkoval, když se stal propagátorem programu zdravotního pojištění Obama Care. Jiným příkladem úspěšného prosazení se díky YouTube stala podle Swildens Khanova akademie (Khan Academy). Je to nezisková vzdělávací organizace, která nabízí zdarma výuková videa a nahrává na YouTube zdarma 10.000 videí každý rok. „Tipnete si, kolik lidí dnes tato akademie zasahuje? Deset milionů. A víte, jak dlouho existuje? Něco přes tři roky,“ uvedla Swildens.

Kreativci jako tvůrci prototypů

Slavnou se také stala loňská kampaň na mužský parfém Paco Rabanne Invictus, což je prý reklama, ze které podle Swildens „L’Oréal šílí“. Invictus se díky ní dostal během dvou let mezi nejprodávanější mužské parfémy na světě. „Vytvořili příběhy o tom, co se bude dít v imaginárním světě ještě předtím, než vznikl samotný produkt. To bylo velmi důležité. Od samého začátku uvažovali o způsobu vyprávění příběhu.“

Ikony v kampani připomínaly postavy řecké mytologie. Značka angažovala sportovce, které sledovala během šesti nebo sedmi týdnů v reality show svého druhu, v níž soupeřili o to, kdo se stane příští tváří značky Invictus (což znamená neporažený).

„Digitální svět je dnes pro úspěch zásadní. Technologie začíná být naprosto nezbytná v oboru vytváření, musí být součástí kreativního procesu od samého začátku. Nahlížíme na kreativní týmy jako na tvůrce prototypů. Nabízíme něco, co ještě nikdo nenabídl. Proto se platformy jako YouTube tak rozrůstají,“ uzavřela Swildens.