Pirátská strana dostala v loňské kampani před komunálními volbami slevu v rozmezí 60 a 75 % od české pobočky francouzské společnosti JCDecaux, která v Praze provozuje reklamu na městském mobiliáři a dalších plochách. Ukazují to faktury, které má k dispozici agentura ČTK. Na veřejném fóru strany nynější pirátský radní Adam Zábranský loni v únoru napsal, že plochy odmítl. Technický ředitel JCDecaux Tomáš Tenzer kandidoval na kandidátce Pirátů, TOP 09 a KDU-ČSL v městské části Praha-Vinoř.
Podle faktur využívala Pirátská strana v době mezi 25. zářím a 8. říjnem 2018 pro kampaň reklamní plochy, za které měla zaplatit 400.000 Kč, firma nicméně poskytla slevu ve výši 300.000 Kč. V době mezi 11. a 24. zářím pak strana namísto 400.000 zaplatila jen 160.000 Kč. Společnost poskytla v době kampaně slevu i hnutí ANO, zástupci firmy tehdy uvedli, že ve výši 20 %, což odpovídalo objemu reklamy a standardní výši poskytovaných slev. Piráti sdělili, že o slevu nežádali, pouze přistoupili na nabídku firmy a vše transparentně zveřejnili v registru smluv.
Zábranský uvedl, že Piráti jsou jedinou stranou, která důsledně zaznamenává všechny transakce do registru smluv, takže si je může kdokoliv ověřit. Jelikož však další strany smlouvy nezveřejňují, nelze podle něj objektivně posoudit, jaká je situace na trhu a jaké slevy jsou v kampaních stran běžné. „Bez tohoto srovnání lze stěží hodnotit, jestli jsou poskytnuté slevy běžné nebo něčím výjimečné. Nicméně v takovýchto případech vždycky protistraně jasně deklarujeme, že z naší strany nemůže očekávat žádné protiplnění,“ uvedl.
Mluvčí pražských Pirátů Martina Vacková k tomu dodala, že technický ředitel JCDecaux Tenzer není členem ani registrovaným příznivcem strany a není důvod, aby se Piráti vyjadřovali k jeho aktivitám. Ve Vinoři podle ní kandidoval na společné kandidátce jako nezávislý.
JCDecaux v reakci uvedla, že průměrná sleva venkovní reklamy v roce 2018 přesáhla 60 %. Firma podle svého prohlášení vychází z vlastního monitoringu a informací agentury Nielsen Admosphere. „Služby společnosti JCDecaux využilo v loňském roce více než 1.100 komerčních subjektů, žádná politická strana nebyla vůči těmto firmám jakkoliv zvýhodněna,“ uvedla firma. Vliv na výši poskytnuté slevy má podle společnosti řada faktorů, jako je momentální obsazenost ploch, rozsah objednávky, umístění reklam či délka kampaně. V případě zahájení kampaně krátce po objednání ploch se poskytuje významná takzvaná last minute sleva, doplnila firma.
Ředitel reklamní agentury WMC Grey Tomáš Vondráček dřív pro ČTK uvedl, že slevy ve výši 60 a víc % se nedají považovat za běžné. „Určitě se běžně neděje, aby těsně před volbami někdo dostal slevu 75 %. Kampaň v Praze na billboardech není nic tak velkého, aby na to někdo dostal takovou slevu,“ uvedl.
JCDecaux na základě smlouvy s městem z roku 1994 provozuje většinu přístřešků MHD v metropoli. Minulé vedení magistrátu označilo smlouvu za nevýhodnou a schválilo, že ji nebude prodlužovat, na což současné vedení navázalo. Jelikož firma mobiliář vlastní, bude si jej moci po skončení smlouvy odvézt. Město proto musí do té doby vyřešit nové přístřešky, do případné soutěže se může přihlásit i stávající provozovatel.
JCDecaux nyní řeší soudní spor v souvislosti s reklamními plochami v centru města. Podle obžaloby měl někdejší místostarosta Prahy 1 Michal Valenta, který působil na radnici jako poradce, zvýhodnit firmu při pronájmu čtyř reklamních ploch. Státní zástupce vychází z odposlechů, kromě společnosti a Valenty je obviněn technický ředitel firmy Tenzer.
Ze žaloby vyplývá, že se Tenzer s Valentou po telefonu domlouvali, jaké nájemné nabídnout. Podle zjištění MF Dnes policie Valentovi zabavila 240.000 Kč, které podle státního zastupitelství od JCDecaux obdržel. Další soudní řízení je vyhlášeno na červen. Zástupci JCDecaux uvedli, že obvinění odmítají a veřejných zakázek se firma bude dále účastnit.