Prezident Miloš Zeman by si „velice přál“ personální změny v České televizi. Řekl to v televizi Barrandov, bez upřesnění, koho by se měly týkat. Připomněl, že takové změny nemůže dělat prezident, ale mohou je spustit poslanci, když dvakrát zamítnou výroční zprávu o hospodaření České televize. „Tak uvidíme, jestli to udělají,“ pověděla hlava státu.

Piskáček ke zpoplatnění webu: nejsme příznivci zavírání nejlepšího obsahu

Vydavatelství Economia půjde na webu cestou „tachometrového“ zpoplatnění. Přibude „odbornějšího“ videa.

  • ČTK
  • 11. 12. 2013 14:31
Newsroom Economie pohledem z vyvýšené redakce Respektu

Nový newsroom Economie v Karlíně vznikl rekonstrukcí bývalé kotlárny za 100 milionů Kč

Vydavatelství Economia v příštím roce začne připravovat zpoplatnění obsahu na webu. Na setkání NetClub to dnes uvedl ředitel redakcí vydavatelství Vladimír Piskáček. Přikláněl by se prý k modelu, kdy čtenáři musí zaplatit až po určitém počtu přečtených článků. Vydavatelství se chce také více zaměřit na videoobsah.

„Máme promyšlenou cestu, kterou specifikujeme, díváme se na její náklady a začneme na ní do ledna pracovat,“ uvedl Piskáček, což ale prý neznamená, že bude placení za obsah spuštěno na začátku roku. Z jednotlivých modelů, které se nabízejí, je podle něj vhodná metoda jakéhosi tachometrového zpoplatnění. Konkurenční Ringier Axel Springer, který chce v příštím roce částečně zpoplatnit web Blesku, přitom půjde cestou platby za časové období, ne za počet materiálů.

„Nejsme příznivci zavírání nejlepšího obsahu,“ podotkl Piskáček, podle kterého české prostředí ovlivňuje především silná pozice portálů iDnes.cz a Seznam.cz. Naopak jako výhodu, na rozdíl od konkurence, za níž považuje právě vyhledávače Seznam nebo Google, spatřuje vlastní texty. „Můžeme se bavit, jak je kvalitní, ale my obsah máme. Oni vydělávají na něčem, co nemají, a to myslím není dlouhodobě udržitelná cesta,“ dodal Piskáček.

Economia nyní prochází transformací, jež vedle organizačních změně zahrnuje i stanovení klíčových titulů, jimiž mají být Hospodářské noviny, týdeníky Ekonom a Respekt a weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. S tím souvisí i začlenění získané internetové společnosti Centrum Holdings, která představuje zejména Aktuálně a domovskou stránku Centrum.cz.

iHNed by podle Piskáčka do budoucna měl být více specializovaný, zatímco Aktuálně se má přiblížit širší veřejnosti při zachování „reportérské tradice“. „Nemyslím tím bulvár,“ upřesnil s tím, že zpravodajské weby v tuzemsku se nyní vzájemně odlišují zejména grafikou. Výhodou Economie podle něj má být centralizovaná redakce, která má zajistit jiný než agenturní obsah.

Vydavatelství přitom už v listopadu oznámilo, že od ledna sloučí týmy Hospodářských novin s redakcí Ekonomu a iHNed a společná redakce bude připravovat obsah všech tří hlavních titulů. V rámci nového newsroomu má také úzce spolupracovat s redakcemi týdeníku Respekt, on-line deníku Aktuálně.cz i odborných titulů vydavatelství. Piskáček dnes uvedl, že celkem půjde o zhruba dvě stovky novinářů.

Hlavní změnou ve vedení vydavatelství má podle Piskáčka být důraz na plánování obsahu, aby se nestávalo, že na jednom tématu pracují souběžně tři redakce.

Hospodářské noviny se podle šéfa redakcí mají dál rozvíjet jako deník v tištěné podobě, vydavatelství přitom neuvažuje, že by edici rozšířilo také o sobotní vydání. „Tištěná média zaměřená na politiku související s ekonomikou v papírové podobě přetrvají ještě dlouhá léta. Neříkám, že prodáme 50 tisíc výtisků, ale mým cílem je, aby noviny zůstaly u lidí, kteří rozhodují,“ uvedl.

Dalším klíčovým titulem má být Ekonom, jemuž bude plánován specifický obsah. Svou částečně oddělenou pozici si zřejmě udrží Respekt, který vznikl jako titul zaměřený na politickou reportáž. Mezi produkty, které vydavatelství nejvíce vydělávají, Piskáček dnes jmenoval Obchodní věstník.

Vydavatelství chce do budoucna se zákazníky také více spolupracovat na nabídce komerčních příloh nebo magazínů jako součásti Hospodářských novin. Přílohy, na které se chce Economia v edičním plánu zaměřit v příštím roce, mají být zacílené nikoli na běžné čtenáře, ale na lidi z byznysu.

Economia chce podpořit i videobsah, a to mimo jiné kvůli rostoucí poptávce čtenářů. „Budeme video dělat v daleko větší míře, máme například vlastní videostudio v newsroomu. Diskutujeme i s některou s televizí o nějaké formě spolupráce. Posilujeme i ‚externí nákup‘ a od příštího roku posilujeme výrobu vlastního ‚odbornějšího videa‘, které není určeno statisícům diváků,“ dodal.

Economia má za sebou personální změny, které kromě výměny na nejvyšším postu generálního ředitele, přinesly i novou funkci ředitele redakcí, kterou zastává právě Piskáček a nejnověji také ustanovení takzvaného E.collegia, které kromě Piskáčka tvoří jehož členy dále jsou šéfredaktor Ekonomu Ondřej Neumann, Martin Jašminský jako šéf HN, šéfredaktor iHNed Miloš Čermák, šéfredaktor politického zpravodajství a názorové sekce Jindřich Šídlo a šéfredaktor sdíleného obsahu Petr Orálek.

Z vydavatelství také odešli někteří novináři, mimo jiné šéfredaktor Petr Šabata, Jiří Leschtina, šéfka iHNed Lucie Tvarůžková nebo komentátor Petr Kamberský, který se vrací do konkurenční Mafry, jako šéfkomentátor Lidových novin. Do Economie naopak z MF Dnes zamířila Jana Klímová. Další změny mají být podle Piskáčka oznámeny v lednu.

Vydavatelství Economia finančníka Zdeňka Bakaly loni kvůli poklesu inzertních příjmů a odpisu víc než zdvojnásobilo ztrátu 54 milionů Kč. Tržby společnosti klesly zhruba o desetinu na 617 milionů Kč.