Pivovary Staropramen kupují Pardubický pivovar

Pardubický pivovar. Foto: Marek Příhoda

Pardubický pivovar produkuje piva Pernštejn, Porter či Taxis. Foto: Marek Příhoda

Společnost Pivovary Staropramen, která je dlouhodobě druhou největší pivovarnickou společností v Česku a má významné postavení na zahraničních trzích, získala většinový podíl akcií (89 %) v regionálním Pivovaru Pardubice. Důvodem je pokračující zájem spotřebitelů o regionální značky piv a s tím rostoucí význam těchto pivovarů. Ke smíchovskému Staropramenu a regionálnímu severomoravskému Ostravaru tak nově patří východočeský Pardubický pivovar, jehož prodeje chce nový majitel rozšířit nejen do celého Česka, ale také posílit prodeje za hranicemi republiky. Aby si pivovar zachoval svůj charakter, nebude začleněn do pivovarské skupiny, ale zůstane samostatným právním subjektem se svým vlastním vedením, stávajícími zaměstnanci a hospodařením.

„Provedeme jen tři nezbytné změny. Výměnu na pozici ředitele. Navazující změny v představenstvu. A začneme obchodně spolupracovat. To je vše. Zaměstnanců ani chodu pivovaru se změna nijak nedotkne. Vše bude fungovat jako dosud,“ popisuje nejbližší budoucnost Petr Kovařík, generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen. Novým předsedou představenstva Pardubického pivovaru bude Zdenek Havlena, stávající finanční ředitel Pivovarů Staropramen, a novou ředitelkou pivovaru Petra Chovancová, která stojí za rozvojem značek Staropramen a Braník.

Česko prošlo v oblasti pivovarnictví v posledních 10 letech významnou změnou. S rozvojem mini a malých pivovarů začala vzrůstat poptávka pivařů po nových druzích piv a nových značkách. Výčepní stojany v dnešních hospodách mají dnes stále více výčepních kohoutů, aby uspokojily různé chutě štamgastů hospod. Jeden výčepní kohout je navíc často určen k pravidelně se měnící nabídce piv.

„Rostoucí zájem o piva z regionálních pivovarů jsme si v posledních třech letech mohli sami vyzkoušet díky speciální nabídce piv z našeho regionálního pivovaru Ostravar. Vaříme je pod označením Speciály ze spilky a úspěšně distribuujeme po celém Česku. Už dvě z těchto piv, Mustang a Černá Barbora, se staly tak oblíbenými, že jsme je začali vařit celoročně a jejich prodeje meziročně rostou o devadesát a více procent,“ říká o hlavním trendu na pivovarnickém trhu ředitel Petr Kovařík.

I tato pozitivní zkušenost firmy se severomoravským Ostravarem a dlouhodobý plán společnosti v oblasti řemeslných piv stojí za rozhodnutím vedení společnosti investovat do dalšího regionálního pivovaru, tentokrát s domovským regionem ve východních Čechách.

Výběr vhodného pivovaru trval přes dva roky. Během té doby zástupci pivovaru zmapovali veškeré možnosti akvizic v Česku. Konečná volba padla na Pardubický pivovar. „Před rokem jsme ještě neuvažovali o prodeji majoritního podílu v pivovaru přesto, že nás každý rok kontaktovali minimálně dva zájemci. Díky práci všech zaměstnanců se nám totiž podařilo zmodernizovat pivovar a přitom zachovat charakter řemeslného piva s vysokou kvalitou, dvojnásobně zvýšit výstav, vrátit se do velkých pivnic a úspěšně nastartovat export. Pevně jsme tím zakotvili tři značky piv na českém a zahraničním trhu – Pernštejn, Pardubický Porter a Pardubický Taxis. Když mne ale před více než rokem kontaktoval Petr Kovařík, začal hovořit o rozvoji našich značek piv i pivovaru způsobem, jakým jsme také chtěli jít, nicméně s omezenými prostředky i know-how se nám naše vize nedařilo naplňovat. Padli jsme si do noty,“ říká Leoš Kvapil, jeden z majitelů a dosavadní předseda představenstva a zároveň ředitel Pardubického pivovaru. 

Plány, které má nový vlastník, nejsou malé – do 10 let dvojnásobně zvýšit výstav pivovaru. Ten je dnes 79.000 hektolitrů ročně. „Hlavní zdroj růstu výstavu pivovaru vidíme především na českém trhu. Značky Pernštejn, Taxis a Porter mají velký potenciál. Nejpozději od září je tak začleníme do naší celorepublikové nabídky. Zároveň posílíme export na Slovensko a v dlouhodobém horizontu i export do dalších zemí, v čemž využijeme naši silnou distribuční síť v zahraničí,“ dodává Kovařík.