Česká televize v lednu spustila kampaň vyzývající k přímým platbám televizních poplatků. Většina lidí dnes platí přes SIPO, z něho ale musí Česká televize odvádět poplatky České poště. Od online plateb si proto slibuje úspory. Podobnou kampaň chystá z týchž důvodů i Český rozhlas.
Už na konci loňska spustila veřejnoprávní televize nový poplatkový web, který umožňuje platby kartou, přes Apple Pay či Google Pay a zjednodušuje převod ze SIPO na přímou platbu. „Na spuštění webu je navázána i televizní kampaň. Jejím cílem je ukázat hlavní výhody přímé platby, tedy to, že je rychlá, flexibilní, jednoduchá. SIPO službu stále využívá přes 81 % poplatníků. V přechodu na přímou platbu vidíme potenciální úsporu na straně domácností, ale i na straně ČT,“ řekl Médiáři mluvčí ČT Filip Platoš.
Televizní spoty využívají záběry z divácky úspěšných seriálů České televize Zkáza Dejvického divadla, Most! nebo Boží mlýny. „Spoty s nadsázkou poukazují na situace, kterým se díky placení televizních poplatků na našem webu může poplatník vyhnout, i na zmíněné možnosti moderních metod placení a jejich benefity,“ popisuje Platoš. ČT letos počítá, že na poplatcích vybere celkem 5,69 miliardy Kč, poplatky tvoří přes 90 % jejího rozpočtu.
Kampaň propagující přímé hrazení koncesionářských poplatků chystá rovněž Český rozhlas. „Rok od roku nám počet přímých poplatníků roste, ale nemůžeme být ale s poměrem vůči SIPO poplatníkům spokojeni,“ řekl na posledním zasedání Rady Českého rozhlasu generální ředitel veřejnoprávního rádia René Zavoral. Česká pošta podle Zavorala navíc chystá navýšení poplatku za SIPO. „To by pro nás znamenalo citelně vyšší náklad, který jsme spočítali na zhruba 35 milionů Kč. V tuto chvíli se naše odvody České poště pohybují plus mínus okolo 100 milionů Kč,“ vypočítává Zavoral. Český rozhlas má letos mít vyrovnaný rozpočet ve výši 2,236 miliardy Kč, i v jeho případě tvoří poplatky dlouhodobě přes 90 % výnosů.
Přes SIPO platí rozhlasový poplatek na 70 % lidí, přímé platby využívá necelých 10 % poplatníků, zbytek posílají podnikatelé, firmy. Vedení rozhlasu podle Zavorala s Českou poštou o ceně služby vyjednává. „Na toto konto bych rád jednal také s ministrem vnitra, protože Česká pošta je státním podnikem,“ říká Zavoral. Současně by ale rád, kdyby lidé SIPO opouštěli. „Zejména u lidí mladší generace máme snahu převádět je postupně do systému přímých poplatníků,“ dodává ředitel.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí
