„Po dlouhé době mají České dráhy svůj rukopis“

Kampaň Českých drah inspirovaná Zahradnictvím a Pelíšky u reklamních katů zabodovala. Naopak propagace ČEZ ani „pojištění pro zdravé“ Mutumutu si jejich srdce nezískala.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 38. týden 2018

  1. Pojeďte s námi, jsme tu pro vás (51 %)
    značka, klient: České dráhy
  2. Nejsi guma! (37 %)
    značka, klient: Česká asociace paraplegiků
  3. Media:list: Hlavně bezpečně (30 %)
    značka, klient: Česká kancelář pojistitelů
  4. Skupina ČEZ - Jsme s vámi (28 %)
    značka, klient: ČEZ
  5. Creative Whatever: Žiju zdravě, platím míň (24 %)
    značka, klient: Mutumutu

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. „Dávám automobilismu rok, maximálně dva“ (51 %)

České dráhy využily partnerství s filmovou trilogií Zahradnictví a ve stylu této filmové série spustily novou kampaň. V ní využívají vybrané filmové postavy a poukazují na výhody cestování vlakem. Zároveň slaví 100 let železnice. Kampaň cílí na řidiče a ukazuje, že cestování vlakem je pohodlnější. Nestojí za ní agentura, na přípravě scénáře spolupracovaly České dráhy s Petrem Jarchovským a režisérem Janem Hřebejkem, na tvorbě se podílel i producent filmů Viktor Tauš. Hudba, kterou složil Petr Ostrouchov, je vypůjčena z filmové předlohy.

Kampaň tvoří tři spoty: Pojeďte s námi, Vozíme vaše příběhyJsme tu pro vás. Kromě rysů postav Zahradnictví jsou využity také dějové prvky z filmu Pelíšky. Kampaň běží na televizích Nova, Prima, Barrandov, Óčko a v České televizi. Kromě televize využívá i venkovní plochy, rádiovou reklamu a online komunikaci.

Po dlouhé době kampaň na České dráhy, která má svůj rukopis a celkem půvabnou poetiku s vůní starých časů. Hezká práce. Auta, jděte se bodnout.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Pochopil, kdo filmy viděl. Bože, vlaky včas doručit neumějí - a na marketing taky zapomněli!
Vilém Rubeš

Devadesátky jsou zpět! Ale tak nějak nevím, jestli je to dobře...
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Smart partnerství, roztomilé příběhy a profesionální produkce - děkuji, České dráhy.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Reklama je hezká, jen o produktu tak nějak všichni víme, že se zasekl v době páry.
Pavel Jechort

Je to boží! Protože je tam Sabina! Ale i jinak je to povedené. Příjemné barva, stopáž stačí, vtípky dobrý.. Mně se to líbí.
Petr Kašpar (Cognito)

2. Nebuď guma, vyzývají paraplegici (37 %)

Nezisková organizace Česká asociace paraplegiků (CZEPA) připravila další z preventivních spotů svého projektu Banal Fatal! Spot Nejsi guma vznikl s podporou partnerů Flexi životní pojištění a Nadace Jedličkova ústavu. Varuje cyklisty před rizikovým chováním. Kampaň konkrétně upozorňuje, že banální situace, nepozornost, ztráta koncentrace, přílišná suverenita a únava bývají příčinami fatálních úrazů páteře i míchy.

Součástí kampaně jsou protiúrazové televizní spoty, které varují před rizikovým chováním. V roce 2015 vysílala Česká televize první ze série spotů upozorňující na nebezpečí skoků do vody. Tématem spotu v roce 2016 byly pády z malých výšek, v lednu 2018 pak úrazy při zimních sportech. Program zahrnuje i interaktivní semináře pro děti, mládež a pedagogické pracovníky. Ty vedou herec a bývalý kaskadér Hynek Čermák a profesionální hasiči či kaskadéři spolu s vozíčkáři, kteří úraz s poraněním míchy utrpěli.

Jasné a srozumitelné. Fakt, že následkem úrazu páteře přibývají v ČR tři vozíčkáři týdně, mě upřímně řečeno šokoval.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

„Popište, kde jste, a v jakém jste stavu...“ V hajzlu, a bez významu. Proboha, co si z toho mám vzít? Že se nemám odpojit od hlavní skupiny?
Vilém Rubeš

Ten konec je tedy slušně upatlaný... za srdíčko to rozhodně nechytne. Výkony speakerů jsou nepřesvědčivé, nemá to drive.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Z tohoto spotu jsem trochu zmatená. Není mi jasné, jaká myšlenka mi má proběhnout hlavou – co bych musela přestat nebo začít dělat.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Šlo by přitlačit, jsou jistě úrazy, které se stanou díky zjevným hloupostem, a to tady nevidím.
Pavel Jechort

Tohle funguje. Člověk vidí, jak snadné to je a snadno se vcítí do momentu, jak nechce skončit. Dobrý.
Petr Kašpar (Cognito)

3. Další dopravní výzva (30 %)

Loni v Česku za volantem kvůli nehodám z nepozornosti zemřelo 65 lidí. Na novodobý negativní fenomén upozorňuje další video preventivně-bezpečnostní kampaně Hlavně bezpečně. Jednu z hlavních rolí si v něm zahrála Andrea Kalousová, přítelkyně Kamila Bartoška alias Kazmy, který nedávno poukazoval na problematiku zastavení u dopravních nehod. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a pracuje na něm agentura Medialist Ondřeje Křivky, Michala Paciny, Josefa KoukolíčkaTomáše Kačeny.

Nový spot filmového režiséra Dana Pánka, poukazuje zejména na důsledky používání mobilního telefonu za volantem. V klipu kromě Kalousové hraje i mladý Patrik Černoch. Oba jsou zástupci generace do 30 let, která je nejrizikovější skupinou v používání mobilu za volantem. „Je důležité oslovit především mladé řidiče a řidičky, kteří s mobilem vyrůstali a je pro ně už přirozenou součástí života. Je důležité připomínat, jak je zásadní při řízení mobilní telefon odkládat,“ míní Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů..

Hlavní fáze projektu Hlavně bezpečně odstartovala letos v květnu se spuštěním webu a potrvá do ledna 2019. V rámci kampaně už vyšel klip Nebe, který též režíroval Pánek, proběhla spolupráce s hudebníky Kapitánem Demo (klip Machoparking) či Jonášem Čumrikem alias Johny Machettem (klip Pro tvůj flex) a vyšel speciální tematický díl ze satirických videí ženského tria 3v1.

Asi před dvěma týdny umřela devatenáctiletá kamarádka mé neteře, když při řízení psala esemesku a vjela do protisměru. Nejen, že ji kamion na místě usmrtil, ale zemřela i žena z auta, které u nehody zastavilo. I kdyby měly podobné kampaně zachránit jediného člověka za x let, mají smysl. Jo a btw nevím, proč se v tiskové zprávě o Andree Kalousové píše jako o Kazmově přítelkyni (?).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

NKP. Proti tomu je transparent mariánské družiny, co za Rakouska vítala nově přijíždějící služky do vídeňských rodin transparentem „Pro Boha Živého, nesmilněte!“ hoden zlatého lva z Cannes!
Vilém Rubeš

Nepřesvědčiví herci, škrobený temporytmus... působí to na mě spíš jako studentský film.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Je to docela doslovný, ale dobré vidět aspoň trochu příběhu ...
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Nic, co bychom neviděli už tolikrát dříve.
Pavel Jechort

Osvěty o bezpečné jízdě není nikdy dost, ale tohle provedení mi moc nesedlo.
Petr Kašpar (Cognito)

4. Energii potřebujeme každý den (28 %)

Energetická společnost ČEZ spustila kampaň s cílem posílit vnímání energetiky jako oboru spravovaného odborníky a zajišťujícího bezpečné dodávky energií zákazníkům. Claim Skupina ČEZ - Jsme s vámi ukazuje, že energii potřebujeme každý den, zároveň kampaň upozorňuje i na příležitosti v kariéře.

Kampaň běží z televizi, tisku, využívá venkovní reklamy a online. Pro kina vznikl čtyřicetipětivteřinový spot, pro televizi dva půlminutové a tři dvacetivteřinové pro televizi i online. Delší spoty prezentují energii od ČEZ a zároveň podtrhují značku jako první volbu zaměstnání, kratší spoty se zaměřují buď na image značky, inovace a produkty, nebo prozákaznický přístup či příležitosti v zaměstnání.

Dialog otce a dcery v autě už před mnoha lety zachytil Jan Svěrák ve slavném spotu na Volvo. I tohle je fajn práce, i když přece jen trochu šustí papírem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Holčička, co říká „Bohdá, že žízní nezahyneme...“, pardon, „chtěla bych dělat práci, co pomáhá lidem,“ by se měla vystavovat v Národním muzeu. V lihu.
Vilém Rubeš

Mám tomu rozumět tak, že holčička nechce být herečkou nebo princeznou, ale sekretářkou v ČEZu? Holy crap!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Voiceover je docela roztomilý, ale hlavní komunikační myšlenka není odlišná od jiných poskytovatelů elektřiny, takže žádný výrazný image značky tento spot nevybuduje.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Hezky natočená reklama plná klišé, včetně nereálného proslovu malé holčičky. Jasný důkaz, že ČEZ nemá moc věcí, kterými se chlubit.
Pavel Jechort

Když nevíš coby, dej tam dítě, které sní ...
Petr Kašpar (Cognito)

5. Mutumutu odměňuje za zdraví (24 %)

Od začátku října si Češi mohou sjednat životní pojištění u nové firmy Mutumutu, která se profiluje jednoduchými smluvními podmínkami, krytí ryzik, které jiná pojištění na trhu nekryjí, a motivačním systémem odměn za zdravý životní styl. Firmu Mutumutu prostřednictvím společnosti CD Insurance Holding vlastní a provozuje tvůrčí studio Creative Dock Martina Pejši. Jde o zatím největší investici studia, které produkovalo třeba startupy Zonky, HoppyGo či Kupnajisto.cz.

Kampaň na nový produkt začala ve čtvrtek 4. října, její součástí je spot určený pro online, který režíroval Benjamin Tuček, a venkovní nosiče, jako jsou billboardy či rámečky v MHD. Venkovní kampaň se soustředí na Prahu, Brno a Liberec. Kampaň vede Jiří Caudr, který se v Creative Docku stará právě o marketing, a připravil ji kreativní tým Creative Dogs, spadající rovněž pod Creative Dock. Na značce samotné i na kampani spolupracovalo studio Yinachi, supervizi držel Robert Peňažka.

Pěkný spot i vizuály, už jsem skoro přesvědčena, že bych mohla změnit pojišťovnu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jo jo, mantra všech pojišťováků odhalena a na plnej céres: Pojistíme jen toho, co to nikdy nebude potřebovat. Díky za upřímnost, vychcánkové!
Vilém Rubeš

Tu latentně afektovanou paní jsem musel dvakrát pauznout, abych to vůbec ukoukal do konce. Je to neeesmírně dlouhá a bolestná křeč.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Vizuály jsou jednoduché a transparentní, což je ok. Co se týče spotu – chtělo by to lepší casting, pokud se chtějí stát důvěryhodnými ...
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Třeba je ten produkt tak skvělý a někomu se povede z push věci udělat pull a z Čechů zodpovědné lidi, ale z toho přehraného nadšení Petry z Mutumutu mi naskakovala husí kůže.
Pavel Jechort

Ty printy jsou super, ale reklama na tři minuty nejde ukoukat, nejde to uposlouchat, nejde to uvstřebat, nejde neusnout. Asi to mysleli dobře, ale chtěli toho moc.
Petr Kašpar (Cognito)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.