Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Po Twitteru chce s politickou reklamou skončit i Spotify

Politická reklama má zmizet z bezplatné verze Spotify i původních podcastů švédské služby.

  • ČTK
  • 29. 12. 2019 19:00
Spotify. Photo by Tim Umphreys on Unsplash

Spotify vysílá reklamu ve své bezplatné verzi. Photo by Tim Umphreys on Unsplash

Přední světová služba pro streamování hudby Spotify je další digitální platformou, která se rozhodla skoncovat s politickou reklamou. Oznámila, že tento druh inzerce ve svých produktech přestane provozovat během příštího roku 2020. Televize CNN podotkla, že opatření se dotkne pouze Spojených států, neboť na jiných trzích Spotify politické reklamy nešíří.

Streamovací platforma sídlící ve Švédsku chystanou změnu zdůvodnila tím, že aktuálně není schopna zodpovědně prověřovat sdělení spadající do dané kategorie. Za politickou reklamu přitom společnost považuje materiály zadávané politickými kandidáty, zvolenými či jmenovanými státními činiteli, dále politickými stranami nebo skupinami označovanými zkratkou PAC, které ve Spojených státech shromažďují peníze na politické kampaně. Kromě toho chce Spotify zablokovat obsah, který zaujímá stanovisko k politickým institucím či soudním a legislativním krokům.

„Vrátíme se k tomuto rozhodnutí v závislosti na tom, jak se budou vyvíjet naše prostředky,“ dodává streamovací platforma v prohlášení poskytnutém CNN.

Většina příjmů plyne Spotify od víc než 100 milionů platících uživatelů, podobný počet lidí ale využívá bezplatnou verzi platformy, která přináší tržby z inzerce. Politická reklama má zmizet nejen z tohoto produktu, ale také z originálních či exkluzivních podcastů Spotify. Marketingový časopis Ad Age, který o věci informoval jako první, uvedl, že na Spotify si kupoval publikum možný prezidentský kandidát amerických demokratů Bernie Sanders i celostátní výbor americké Republikánské strany.

Twitter politickou reklamu už blokuje

Definice politické reklamy v podání Spotify částečně kopíruje přístup sociální sítě Twitter, která tento druh placených sdělení zablokovala koncem listopadu. Zejména kvůli tomuto kroku a naopak liberálnímu přístupu Facebooku se politická reklama na digitálních platformách v posledních měsících stala hojně diskutovaným tématem.

Největší sociální síť světa sklidila kritiku od některých odborníků, novinářů i politiků, protože odmítá ověřovat pravdivost sdělení zadávaných politickými kampaněmi. Facebook přitom není u debat o demokratických procesech neutrální, neboť se snaží například blokovat dezinformace, jejichž cílem je potlačovat volební účast. Také před několika dny oznámil, že bude odstraňovat zavádějící příspěvky týkající se sčítání lidu, které USA čeká příští rok.

Podle CNN umožňují kromě Facebooku politickou reklamu nakupovat i Google a komunikační platformy Snapchat a Reddit. Odmítají ji naopak weby LinkedIn, Pinterest a Twitch, stejně jako celosvětově populární čínská sociální síť TikTok.