„Je evidentní, že i následujících letech budou podcasty představovat velkou příležitost pro tvorbu nových kvalitních projektů,“ komentuje výsledky čerstvého průzkumu společnosti Ipsos Tomáš Šusta, ředitel speciálních operací společnosti EP Events & Production, která se výrobou a vydáváním podcastů zabývá.
YouTube i pro audio podcasty
Je oblíbenější audio podcast, nebo video podcast? V Česku jsou preference velmi vyrovnané. Zajímavostí ale je, že přestože celkem 56 % respondentů průzkumu uvedlo, že preferují audio formu podcastu, nejoblíbenější platformou pro poslech je služba YouTube, kterou jako preferovanou označilo hned 57 % dotázaných. „I když všichni YouTube vnímají jako primární nosič videa, ukazuje se, že dokáže velmi dobře sloužit i jako platforma pouze pro audio,“ vysvětluje Tomáš Šusta. Tradiční hudební a audio platformu Spotify pak využívá podle průzkumu k poslechu podcastů jen 27 % respondentů.
O úspěchu rozhoduje nejen kvalitní obsah, ale i zvuk
Budování značky podcastu a zároveň silné posluchačské základny vyžaduje vždy vytrvalost a píli. Většinou platí, že kvalitní obsah a dobře zvolené cílové publikum si posluchače poměrně rychle najde. „Velmi důležité je ale kvalitní zpracování. To vnímám jako jeden ze zásadních trendů, který přichází z vyspělých západních trhů. Už zkrátka neplatí, že lze vytvořit úspěšný podcast doma v kuchyni nebo ve firemní zasedačce. Rozdíl ve zvukové stopě je oproti profesionálnímu zpracování ve studiu propastný,“ upozorňuje Tomáš Šusta.
Jeho slova potvrzují i další dílčí výsledky průzkumu. Kvalita zvukové stopy je důležitá pro 91 % respondentů a 31 % dotázaných pak kvůli nekvalitnímu zpracování podcast přestane sledovat. Nekvalitní postprodukce je odradí dokonce víc než nevhodný moderátor.
Počet odebíraných podcastů poroste
Zatímco čeští uživatelé nejčastěji odebírají nejčastěji jeden až tři podcastové pořady (79 %), ve Spojených státech poslouchá většina uživatelů více než čtyři pořady týdně. Vyplývá to z nejnovějších dat společnosti Edison Research. „Téměř pětina amerických uživatelů dokonce odebírá týdně více než 11 podcastů. I tohle je trend, který k nám v řádu několika málo let doputuje,“ tvrdí Tomáš Šusta.
„Co se týče obsahových formátů, silný nárůst očekávám u rozhovorů se zajímavými osobnostmi. Rychle poroste také zájem o firemní podcasty, protože dokážou velmi dobře sloužit pro posilování brandu a povědomí o firmě. Dokonce si myslím, že zcela nahradí psané firemní blogy,“ uzavírá Tomáš Šusta.

Průzkum pro EP Events & Production realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Kvantitativní sběr dat proběhl v prosinci 2022, a to jako online dotazníkové šetření na 1.050 respondenteů (z toho 601 posluchačů podcastů) ve věku 20 až 65 let
Text vychází v rámci komerční spolupráce Médiáře s EP Events & Production

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Young Lions: Červený a Ružičková ze Zaraguzy obhájili loňské vítězství
