Podcasty poslouchá většina Čechů na internetu

Český rozhlas, největší tuzemský vydavatel podcastů, si nechal provést průzkum formátu.

Aspoň jednou měsíčně poslouchá podcasty víc než polovina internetové populace ve věku 15 až 70 let, konkrétně 54 %, což v přepočtu na celou populaci Česka představuje 43 %. Zjistil to rozsáhlý průzkum, který pro Český rozhlas v dubnu provedla na Českém národním panelu agentura NMS. „Poprvé poskytl komplexní pohled na konzumaci podcastů v Česku,“ uvádí veřejnoprávní rádio k šetření. Podle jeho výsledků se Česko řadí k evropské „podcastové“ špičce, kterou tvoří severské země jako Švédsko, Norsko, Irsko či Island.

Podcastový boom, zesílený obdobím pandemie covidu, navíc zasáhl všechny věkové skupiny. Poslech podcastů mluveného slova už není jen doménou mladých posluchačů, byť s rostoucím věkem konzumentů popularita tohoto formátu klesá. Devět z deseti Čechů na internetu ví, co výraz „podcast“ znamená. A posluchačů podcastů v posledních letech dál přibývá: jen loni začala nově podcasty konzumovat zhruba pětina všech současných posluchačů.

Z výzkumu vyšlo, že uživatelé hledají „dokonalou shodu podcastu“ se svým každodenním životem, a to jak s ohledem na situace, kdy jej poslouchají, tak s ohledem na obsahové preference. Podcasty se poslouchají hlavně doma, ať už ve volném čase nebo při práci. Starší lidé věnují podcastům hlavně svůj volný čas, zatímco mladší posluchači si podcasty pouští při různých činnostech, typicky při jízdě autem nebo veřejnou dopravou, při chůzi, při sportovních aktivitách, ale i v zaměstnání nebo i ve škole.

Dominantní je poslech podcastu prostřednictvím mobilních telefonů, přičemž u mladší věkové skupiny (15-24 let) je jednoznačně preferována kombinace mobilního telefonu a sluchátek. Většina posluchačů podcastů přitom za ideální považuje délku podcastu do půl hodiny (64 %). 

Nejoblíbenější platformou pro poslech podcastů je YouTube (51 %), následuje Spotify (22 %). Že nelze podcasty vykázat pouze do audiosféry, potvrzuje i další výsledek výzkumu. Dvě pětiny uživatelů podcastů totiž preferují videoverzi, tentýž podíl zase audio a pětině na verzi nezáleží.

Přesto není audio- nebo videoverze zásadním kritériem pro výběr podcastů. Nejdůležitějším důvodem pro volbu daného podcastu je jednoznačně téma, za ním pak následují kritéria jako hosté/účinkující podcastu, osobnost moderátora, atmosféra podcastu či zvuková kvalita. Mezi nejoblíbenější témata, a to napříč věkovými skupinami, patří zábava a humor, rozhovory na vážnější témata a zpravodajské podcasty.

Sdílejte