A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

Podle letáků nakupuje jen třetina lidí, pětina je do schránek nechce

Papírové letáky čte 61 % domácnosti, při nakupování se jimi však řídí jen 30 % spotřebitelů. Elektronické letáky proti tomu čte 15 % domácností, nakupuje podle nich 10 %. V hypermarketech nakupuje rychloobrátkové zboží přednostně 46 % lidí, v diskontech utrácí 27 % domácností a supermarketům dává při nákupu potravin a dalšího zboží rychlé spotřeby přednost 17 % spotřebitelů. Údaje pocházejí ze každoroční studie Shopping Monitor 2018 agentury GfK.  

Úroveň distribuce letáků maloobchodních řetězců meziročně klesá, nyní letáky dostává 72 % domácností. Přitom 20 % spotřebitelů letáky vůbec nedostává, protože má na schránce žádost o nevhazování letáků. Dalších 7 % ve studii tvrdí, že k nim letáky nezanáší.

Polepšily si diskonty

Hypermarkety jako Albert, Globus, Kaufland a Tesco si po postupném nárůstu v posledních třech letech mírně pohoršily – jako hlavní nákupní místo potravin a dalšího rychloobrátkového zboží je letos uvádí 46 % spotřebitelů. Diskonty – například Lidl a Penny Market – si celkově polepšily o čtyři procentní body na rekordních 27 %. Obliba supermarketů, jako jsou Albert, Billa nebo Tesco, vzrostla o jeden procentní bod, preferuje je 17 % domácností. Menší prodejny typu Coop, Hruška či Flosman/Flop si už třetím rokem udržují stejnou 10% hladinu preferencí.

„Trvanlivé kategorie české domácnosti nakupují především v hypermarketech a diskontech. Distribuce čerstvých potravin je charakteristická relativně vysokými preferencemi pro menší (specializovanou) prodejnu. U drogistických kategorií (kosmetika, osobní hygiena, prací a úklidové prostředky) jsou viditelné výrazné preference pro specializované drogistické formáty, zvláště pak u kosmetiky,“ uvedl Pavel Cabal, senior project manager z GfK.