Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Stát chce tlačit české potraviny
Ministerstvo zemědělství, které aktuálně vede Jiří Milek, ministr zemědělství v demisi za ANO, chce, aby se na tuzemském trhu prodávalo větší množství českých potravin. Nové podmínky by se měly týkat především nabídky velkých řetězců. Zároveň stát plánuje přijít s opatřeními, která by zamezila nekalým praktikám obchodníků a zajistila spotřebitelům ochranu, například před dvojí kvalitou potravin nebo jejich falšováním. Inspirace pochází z Francie a stěžejním bodem celé záležitosti lokální produkce je správná definice náležitostí lokální potraviny.
Víte, co je blbě na tom, že Babiš je premiér (byť v demisi)? Že jeho zájmy (a nemluvíme jen o zájmech ekonomických, ale želbohu i o legislativních nebo dokonce právních či policejních) jsou tak rozsáhlé, že i kdyby to myslel sebelíp s naší zemí - a já dokonce možná i občas věřím, že on sám tomu, co říká, věří, vždycky bude ve střetu zájmů. A tohle je přímo flagrantní. Ministerstvo zemědělství, řízené Agrofertem, toliko asi největším producentem potravin u nás, bude nařizovat obchodům, kolik procent českých potravin, tedy i těch z Agrofertu, prodávat. Včetně EET a dalších změn to už pomalu začíná vypadat jako plánované hospodářství, ale nikoliv plánované politickými diletanty, ale naopak velmi kvalifikovanými plánovači v oddělení odbytu korporace Agrofert. Ještě blbější je, že oddělení bezpečnosti Agrofertu plánuje činnost policistům a státním zástupcům (zdravíme do Olomouce)... Jenže bohužel národ vidí jen uprchlíky a lemury pro Ledeckou. Čau lidi, jsme v průseru.
Václav Loubek
Věčné a vděčné téma. Co tedy jsou ty české produkty? Už se těším na tu diskuzi a přestřelku napříč politickými odborníky a lobbisty. To bude zase slátanina bez hlavy a paty a nakonec to odskáče zákazník. Podpora je hezká, ale co je skutečně české?
Patricia Jakešová (U & Sluno)
To asi nedopadne dobře. Administrativní ovlivňování trhu se často promění v nefunkční paskvil, i když se zde jedná o pozitivní diskriminaci. Zákazník sám rozhodne o svých preferencích.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Téma, které komentujeme často. Osobně si myslím, že řešení mají v rukou spotřebitelé a ne stát. Všechny tyhle příkazy, nařízení mi prostě přijdou hloupé.
Jan Penkala (Acomware)
Podporovat zemědělce asi musíme, ale inspirovat se ve Francii, kde by bez podpor nebyli vůbec konkurenceschopní mi nepřipadá normální. Také si rád kupuji české produkty, ale regulované kvóty jsou dle mého nesmyslné. Spotřebitel by měl mít volbu, co si bude za svoje peníze kupovat, ať už preferuje české, německé nebo z ‚tramtárie‘.
Jan Polák (Ipsos)
2. Jemča změní majitele
Tradiční česká balírna a značka čajů Jemča sídlící v Jemnici u Třebíče by měla mít brzy jiného majitele. Indický koncern Tata Global Beverages, který je od roku 2006 vlastníkem Jemči, nevnímá Česko jako důležitý trh a nabídl značku k prodeji. V otevřeném tendru, jehož výsledek by měl být známý do konce dubna, už figuruje několik zájemců. Odhadovaná cena se pohybuje v rozmezí 150 až 200 milionů Kč. Napsal to iHNed.cz, do výběrového řízení se podle něj zapojil například hlavní konkurent firmy Mokate, Orkla vlastnící Hamé nebo Vitanu či Dr. Müller Pharma.
Docela to chápu, sice Indie a čaj mají k sobě blízko, ale zaobírat se někde v Indii investicí trapných 200 milionů Kč fakt nemá smysl. Já si jejich čaje kupuju pro návštěvy (hehe), ale je mi vcelku jedno, čí logo na nich bude. A třeba se dočkáme nějakého toho repositioningu nebo nový produktových řad, aby krabička s dvaceti sáčky nestála v akci 10,90.
Václav Loubek
Tradiční název doufejme z trhu nezmizí, ale pravdou je, že různých výrobců je v čajích na trhu poměrně hodně. Také věřím, že nedojde také ke stěhování výroby, jak to bývá v těchto případech běžné.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Tradiční české značky to mají těžké, obzvláště ty v nižších cenových kategoriích. Mezinárodní konkurence roste a Jemče opravdu nezbyde než se poohlédnout i po jiných trzích a vyrábět privátní značky.
Zdeněk Hašek
Jemča jako taková na mne působí jako dosti unavená značka těsně před důchodem...Nemyslím, že mohou vymýšlet nějaké zázraky, ale pokud nový majitel snoubí tradici s inovacemi, mohl by značku znova nastartovat.
Jan Polák (Ipsos)
3. Amazon se pouští do bankovnictví
Americký prodejce e-commerce plánuje v USA oslovovat nízkopříjmové skupiny, které nedisponují internetovým bankovnictvím a kreditkami nebo generaci miléniálů, která kreditky odmítá. Společně s finančními institucemi pracuje na vývoji produktu, který má být podobný principu bankovního účtu. Zpráva vyšla na webu iDnes.cz. Tento krok má údajně být ze strany Amazonu pokusem konkurovat Wallmartu, který je USA pro nízkopříjmové skupiny často jediným místem, kde mohou nakupovat.
Produkt principu běžného účtu? Mně to připomíná ten vtip, jak Američani investovali stovky milionů dolarů do vývoje pera, které by psalo ve stavu beztíže. Sověti použili obyčejnou tužku.
Václav Loubek
Amazon prostě ví kam zasáhnout, dobrý nápad. Nejen mladí a nízkopříjmoví, ale s rostoucím věkem prostě nové technologie nestíháte a toto je dobré řešení.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Gigant Amazon hledá každou příležitost jak pokračovat v rychlém růstu. Před symbolem dravého kapitalismu se neskryjí ani konkurenti, ani okrajové zákaznické segmenty…
Zdeněk Hašek
Co na to říct, Amazon chce obsadit celý trh a dále růst. A jak je to popsané, to dává celkem hlavu a patu. Nabídne to někdo i v Česku nebo zde lidé s nižším příjmem budou opomíjení?
Jan Penkala (Acomware)
Vytěžit cílovou skupinu bez bankovních účtů a kreditních karet je asi dobrý potenciál v Americe, nemyslím si tak v našich končinách. Z výzkumů agentury Ipsos pro bankovní segment vyplývá, že moc mileniálů, kteří nemají platební kartu u nás opravdu není…
Jan Polák (Ipsos)
4. Birkenstock uvedl kosmetiku
Německá značka obuvi Birkenstock rozšiřuje své působení i do segmentu kosmetiky, na trh uvádí několik řad krémů Birkenstock Natural Care. Zároveň hledá v Praze vhodné lokality pro otevření monobrandové prodejny své obuvi i kosmetiky. Značka expandovala do segmentu kosmetiky s úvodní produktovou řadou Natural Comfort určenou pro péči o kůži na nohách a na rukách. Z důvodu potenciálu růstu značky ve východní Evropě založil Birkenstock zhruba před rokem divizi, která z Bratislavy region obstarává. Patří do něj kromě Česka také Slovensko, pobaltské státy, Rusko, Ukrajina i bývalé jugoslávské státy.
Asi bude vyžadovat docela velké investice začít tu budovat značku prémiové kosmetiky, v lepším případě vyššího mainstreamu. Asi budou muset začít tím, v čem je korek tak úžasný? Pro mě tím, že odkrývá víno. Ale v kosmetice? OK, čekám na vysvětlení.
Václav Loubek
Konečně někdo kdo pochopil, že batohů, bot a oblečení je dost a je potřeba oslovovat i ostatní zákazníky. Zajímavý segment s rostoucí klientelou, civilizační choroby válcují svět.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Birkenstock je v Česku populární a to i přesto, že zde ještě nemají svou vlastní značkovou prodejnu. Otevření takového obchodu je logickým krokem a bude to další pěkný vstup světové značky na český trh.
Tomáš Beránek(CBRE)
Zajímavá extenze značky, kterou spojuje korek. Skloubit distribuční kanály nebude snadné. A získat prodejnu za dobrou cenu v prestižních obchodních centrech bude ještě težší.
Zdeněk Hašek
Hodnotím jen e-shop: Designově velmi povedený, obsahově nadupaný. Ale jen v angličtině a poštovné 150Kč (do objednávky 2000Kč), to nebude úplně fungovat. Express dodání za 700Kč – to je asi celkem zbytečná nabídka. Vrácení zboží je usnadněno přiloženou poštovní etiketou – to je ok.
Jan Penkala (Acomware)
Souhlasím, že na Chodově nebo v Palladiu podobný obchod snáz sežene klientelu. U těchto niche produktů záleží na spoustě faktorů, jestli se chytne nebo ne. Ale v každém případě bych Birkenstocku doporučil udělat si výzkum potenciálu tohoto konceptu minimálně v Praze a to jak u tuzemských spotřebitelů, tak u nakupujících z ciziny.
Jan Polák (Ipsos)
5. Prodeje retailových objektů
Na trhu s retailovými nemovitostmi probíhají dynamické změny. Tesco nabídlo k prodeji pražský obchodní dům Máj v současnosti My, ten našel nového majitele u firmy Amadeus Real Václava Klána, stejně jako dnes už bývalý obchodní dům Tesca v Hradci Králové na Dukelské třídě. Vlastníka změnilo i hradecké Futurum spolu s brněnským obchodním centrem stejného názvu. Obchodní centrum v Brně koupila skupina Trikaya společně s kapitálovou skupinou Opifer. V Hradci Králové je Futurum nově ve vlastnictví skupiny CPI Property Group Radovana Vítka.
Už jsem to tu myslím jednou psal, že se nedokážu rozhodnout, jestli tyhle majetkové přesuny mám brát jako příznak krize nebo naopak růstu ekonomiky. Tak snad to bude to druhé, a růst budou i ta obchodní centra. Já tam stejně nepůjdu.
Václav Loubek
Podle mého názoru dělá Tesco jeden špatný krok za druhým. Začalo to před několika lety snižováním komodit, nákupem Žabky, budováním Tesco Express prodejen a globálními problémy v centrále (účetnictví atd). My je dobrá investice a je chyba se jí zbavovat.
Monika Hrubalová
Tesco pokračuje v nastoleném trendu – zbavuje se nemovitostí, aby si vylepšilo svoji rozvahu i aktuální výsledovku. A také, aby se zaměřilo na svůj hlavní byznys, což je pořád maloobchodní prodej.
Zdeněk Hašek
Některé objekty jsou opravdu perly, jak nakupování v minulosti, tak i současnosti (Forum Liberec, My v Praze, …). Je k podivu, že se Tesco musí těchto lukrativních nemovitostí v centru měst zbavovat, ale pro zákazníka asi dobře, s přestavbou by si pohoršit neměli.
Jan Polák (Ipsos)