Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Pohrajte si s Prahou jako se SimCity, láká Oficina

Motion designéři využili velkorysý prostor pro interaktivní simulaci plánování metropole.

Projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole a projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole a projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Vžít se do role městských plánovačů a ovlivňovat chod metropole, zároveň poznat, jak těžké je řídit město, to umožňuje nová výstava v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) v areálu Emauzského kláštera. Formou hry tam návštěvníci mohou zkusit stavět město podobně jako v počítačové simulaci, respektive v populární hře SimCity, zde prostřednictvím kostek na hracích stolech a táhel visících od stropu. Tyto vstupy ovlivňují, co se následně děje v barevných animacích na promítací stěně široké 25 metrů. Na obří projekci lze sledovat městskou výstavbu, dopravní zásahy i spokojenost obyvatel s kulturní nabídkou nebo efektivitu propojení škol a firem.

Stručné zadání interaktivní výstavy znělo „jak by mohla vypadat Praha, kdybyste její plánování vzali do vlastních rukou“. „Určíte kolik v Praze jezdí aut nebo tramvají, postavíte nové byty a budete sledovat, jak vaše rozhodnutí ovlivní rozvoj města. Potom můžete výsledky vlastních rozhodnutí porovnat s reálnými pražskými daty,” přibližuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR) Praha. Cílem herního zpracování je zpopularizovat téma strategického rozvoje městam, respektive představit klíčový dokument Strategický plán hl. m. Prahy. „Strategický plán se dívá na město z velké výšky a herní prvky ho návštěvníkům pomohou uchopit. Hra a okamžitá zpětná vazba projekce jsou zásadní pro to, aby si návštěvník dokázal představit, jak město funguje,“ věří Tomáš Lapáček, ředitel Sekce strategií a politik IPR Praha.

Animované simulace a herní systém využívající dálkové snímání barev navrhlo grafické studio Oficina, ilustračním stylem přitom vyšlo z infografické metody Isotype, jejímž průkopníkem byl Gerd Arntz. Na technologickém řešení výstavy Oficina spolupracovala s firmou 4Each.

„Celá výstava představuje strategický plán pro rozvoj Prahy na další desítky let a je rozdělená na několik úrovní. Od nejpodrobnějších textů v brožurách po hru na obří projekci. Ta pro nás byla pochopitelně nejlákavější a způsob zjednodušení informací vyžadoval neobvyklé kreativní řešení,“ popisuje Vladimíra Cimbálníková, producentka Oficiny.

Interaktivita animací se snaží o netradiční uživatelský přístup a mix digitálních technologií s mechanickými. Každé ze čtyř ilustrovaných stanovišť má své vlastní analogové ovladače. Pomocí pokládání kostek na hrací stůl nebo taháním za táhla ovlivňují uživatelé aktuální podobu města a spouštějí animace v projekci. „Chtěli jsme najít způsob ovládání, které by si mohli lidé opravdu vzít do vlastních rukou a trochu si s ním pohrát. Aby si zkusili něco jiného než každodenní interakci s dotykovými displeji,“ přiblížil mechaniku Lukáš Fišárek, který se společně s Janem Netušilem postaral o ilustrace i kreativní dohled nad výstavou. „Ještě u žádného projektu jsme nedali dohromady tak rozsáhlý interní programátorský tým. Nakonec se na kódování podílelo pět lidí, k tomu je potřeba přičíst také technické zázemí 4Each, které zajišťuje snímání a reakce analogového ovládání a předávání dat pro změny v projekci,“ popsal Netušil.

Jak už tři roky zdůrazňuje i výroční festival Mouvo, doménou Oficiny je motion design, tedy oborový přesah grafického designu, videa, nových technologií a především animace. Dynamický pohyb, plynulé transformace a jednotlivé pohybové složky výstavy vycházejí z animačního stylu, který nastavil Vít Zemčík. „Snažili jsme se najít příjemnou dynamiku všech animací, aby si člověk celou projekci co nejvíc užil. Pracovat s tak obří plochou je skvělá možnost rozehrát animace, které třeba na displeji mobilního telefonu úplně zaniknou. Proto jsme mohli myslet i na detaily. Třeba jízda retro dodávky vypadá trošku jinak než pohyb naplněného tiráku,“ dává příklad Zemčík.

Výstava probíhá od 21. září tři měsíce a je přístupná od úterý do neděle od 9 do 21 hodin.

Pře(d)stav si Prahu

  • Klient: IPR Praha
  • Výtvarná koncepce: Oficina a Jan Netušil
  • Ilustrace: Oficina, Jan Netušil
  • Animace: Vít Zemčík, Jan Kokolia, Jindřich Novák, Oficina
  • Technická supervize: Jan Netušil, Oficina
  • Programování: Jiří Netušil, Jan Husák, Lukáš Franěk, Jakub Sanitrák, Matěj Štágl
  • Zvuk: Oficina
  • Produkce: Oficina

Herní stůl s kostkami. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Herní stůl s kostkami. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole a projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole a projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole a projekce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky ve stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky ve stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Kostky na stole. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Herní stůl s kostkami. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Herní stůl s kostkami. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla s popisem na zemi. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla s popisem na zemi. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla a kostky. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla a kostky. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla a kostky. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Táhla a kostky. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Návod. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Návod. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Prospekty. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Prospekty. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy: Pře(d)stav si Prahu (Oficina)

Z vernisáže výstavy Pře(d)stav si Prahu

Z vernisáže výstavy Pře(d)stav si Prahu

Z vernisáže výstavy Pře(d)stav si Prahu

Z vernisáže výstavy Pře(d)stav si Prahu