Fenomén pojízdných prodejen se vrací, v poslední době uvádí prodej z vozů řada internetových obchodníků. Jejich mobilní prodejny však mají daleko do těch původních, které od 50. let minulého století fungovaly pod Československým svazem spotřebních družstev a do roku 1989 pod Jednotou. Porovnávat tyto staré prodejny s těmi dnešními je podle některých odborníků z expertního panelu Retailku nemožné, a to nejen kvůli vybavení, ale i konceptu - v mnoha případech se jedná pouze o test funkčnosti budoucích kamenných prodejen a mnohdy jde hlavně o reklamu. „Srovnávat roadshow Alzy s někdejšími pojízdnými prodejnami Jednoty je nesmysl. Nyní jde o zajímavou reklamní akci, při které se posílí vztahy s regiony,“ myslí si Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu.
Na konci listopadu oznámil e-shop s potravinami Rohlik.cz, že testuje vydávání nákupů z auta ve spolupráci s čerpacími stanicemi Mol. Konkurenční Kolonial.cz i Košík.cz zanedlouho reagovali, že podobnou službu už testovali nebo že jí budou zkoušet v nejbližší době. V případě Kolonialu a Rohliku se jedná podle jejich mluvčích o test, zda by mohly e-shopy v budoucnu fungovat i ve „skutečném“, kamenném formátu prodejen. Kolonial.cz po testovací fázi letos na jaře zkouší zájem zákazníků „naostro“ u sjezdovek ve Špindlerově Mlýně, kde vydává z auta pod sjezdovkou. Rohlik.cz zase testuje u čtyř benzínek Mol vhodné časy prodejů.
„Větší dostupnost online světa v offlinu je jen ku prospěchu věci. Online projekty pronikají do offline mnohem snáz a samozřejměji než kamenné prodejny do online,“ myslí si o pojízdném formátu prodejen e-shopů Václav Loubek, marketér tiskárny Logik. Zmíněný Košík.cz minulý týden oznámil záměr rozšířit dodávky na Moravu, do severních a severozápadních Čech a cíl získat novou klientelu z řad firem. Pojízdné prodejny přitom primárně neplánuje. „Začneme s ním během prvního kvartálu 2017, ale nebude to pro nás stěžejní. Gros je nechat si nákup přivážet, ne si jej vyzvedávat z auta na benzínce,“ prohlásil šéf a spolumajitel Košíku Jakub Šulta.
K formátu pojízdné prodejny se také uchýlil největší český e-shop Alza.cz, prý na základě dlouhodobého přání zákazníků. Říká tomu „převratná novinka“ a nazval to Alza Street Shop.
„Kromě asistovaného prodeje a výdeje zakoupeného zboží budou mít zákazníci možnost zrychleně vyřídit reklamace, pohodlně vracet zboží, využít odborného poradenství a okamžitý prodej přímo na místě. Tato služba bude zajišťována každý den, tedy včetně sobot a nedělí,“ uvedl Karel Kučera, marketingový ředitel Alza.cz, o kompletně vybavené pojízdné prodejně, kterou vyslal e-shop v první řadě na Vysočinu. V rámci svého segmentu se opravdu jedná o novinku, žádný další virtuální obchod se k takovému kroku zatím neodhodlal a údajně, podle vyjádření šéfů Kasa.cz a Mall.cz pro Aktuálně.cz, ani neodhodlá.
„Alza je jiná liga, v tomto ohledu je na míle daleko před Kolonialem a Rohlíkem. Systematicky pokrývá další segment poté, co zvládla ty atraktivnější,“ komentoval v expertním panelu Retialku Tomáš Krásný z Blue Strategy.
Kde a kdy „pojízdky“ potkáte
Rohlik.cz
- kde: čerpací stanice Mol - stanice Kaplanova (dálnice D1, směr z Prahy na úrovni Obchodního centra Chodov), Štěrboholská radiála (směr z Prahy na úrovni Europarku), K Barrandovu (v kopci směrem do města, k Barrandovskému mostu) a Svatoplukova (pod Nuselským mostem, přístupná z obou směrů)
- kdy: každý den od 16 do 22 hodin, do ledna 2017
Kolonial.cz
- kde: ve Špindlerově Mlýně na parkovišti u sjezdovky
- kdy: každý pátek od 18 do 22 hodin, od 9. prosince do konce lyžařské sezóny (polovina března)
Alza.cz
- kde: objíždí každý den Pelhřimov, Humpolec, Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Velké Meziříčí, Stříbro, Horšovský Týn, Domažlice, Klatovy nebo Přeštice
- kdy: každý den, včetně soboty a neděle
Modely pojízdných prodejen, které za všechna léta přetrvávají, jsou prodejny potravin. Od roku 1993 bylo možné v Česku potkat žlutá auta s typickou znělkou Family Frost. Společnost v loňském roce přešla od původních německých majitelů do rukou české firmy Euroice Group, která se snaží vytáhnout žlutý Family Frost z několikaleté finanční ztráty. Spolu se změnou majitele také změnila jména, nový brand má název Family Market. V současné době má společnost přes 200 automobilů. Mezi lety jejího působení v Česku se tu vynořilo několik konkurenčních firem se stejným konceptem, mezi všemi Mrazík Ledík, který ovšem po krátkém působení zkrachoval.
Kromě mražených výrobků ulice hlavního města a dalších větších českých měst od roku 2010 brázdí pojízdná prodejna Mléka z farmy, která vydává charakteristické bučení a nabízí na svých zastávkách mléko, sýry nebo jogurty. Populárními pojízdnými prodejnami jsou ty, které na různých akcích nebo farmářských trzích nabízí masné výrobky nebo třeba i ryby. Pojízdné jsou i pekárny, jedna z těch známějších je pojízdná pekárna Kabát, umístěná na Pankráci. V letošním roce se k pojízdnému prodeji v letních měsících odhodlalo také nové pražské zmrzlinářství Sani, své italské zmrzliny nabízelo na pražské Náplavce.