Český trh s pokladnami pro elektronickou evidenci tržeb (EET) se konsoliduje. Do firmy Dotykačka ČR letos 24. července kapitálově vstoupila brněnská investiční skupina Solitea Martina Cíglera, a to odkoupením podílů J&T Ventures a dalších dvou minoritních akcionářů. Po dokončení obou transakcí drží Solitea v Dotykačce majoritu 53 %, zbývající podíl 47 % ovládá investiční skupina Redwood Capital, která do Dotykačky vstoupila v roce 2015.
Minulý týden pak Dotykačka Holding získala 100% podíl ve firmě Smart Software, který provozuje a dodává na český trh už od roku 1998 pokladní systém SmartPOS a poslední tři roky také pokladnu pro EET zvanou Markeeta. Zmíněná skupina J&T se angažovala majetkově také ve Smart Software. Byla ve firmě nejmenším podílníkem, s 5 %. Majetková struktura Smart Software do začátku srpna kromě J&T zahrnovala firmu Smart Asset sdružující zakladatele, jimiž jsou Bohuslav Paule, Hynek Pášma a Martin Míček (ta držela 37,5 %), pak firmu Touzimsky IT (25 %) ze skupiny Touzimsky Kapital Holding a billboardovou firmu BigBoard (10 %) i jejího šéfa Richarda Fuxu (22,5 %).
Dotykačka ČR založená v roce 2015 zaměstnává 80 lidí ve třech zemích a obsluhuje více než 11.000 aktivních uživatelů. Svoje služby na mezinárodních trzích poskytuje také pod značkou pod značkou Dotypos. Smart Software, která vznikla v roce 1998, zaměstnává 40 lidí, její pokladna Markeeta má na 10.000 zákazníků. Dotykačka i Markeeta běží na platformě Android.
Společně s pokladnou pro EET zvanou Profi účtenka ze skupiny Solitea tak Dotykačka a Markeeta nyní obsluhují jen v Česku více než 24.000 platících uživatelů. „Tím srovnává krok s další brněnskou firmou Kasa Fik. Až na třetím místě je operátor O2 se sídlem v hlavním městě [Praze], má 20.000 zařízení,“ uvádějí Hospodářské noviny.
„Hlavními cíli Dotykačky zůstává i po vstupu nového investora a spojení s Markeetou expanze do zahraničí, aktuálně do Polska, Německa a na Slovensko, dál rozvoj pokladního produktu, rozšiřování služeb a upevňovaní tržní pozice v Česku,“ uvedl generální ředitel Dotykačky Petr Menclík. Firma přitom cílí na živnostníky, malé a střední podnikatele. „Změny ve způsobu práce, a především digitalizace různých činností živnostníků, malých a středních podniků se dá srovnat k revolucí, kterou způsobil příchod chytrých telefonů,“ míní Menclík.
Dotykačka aktuálně působí v Česku, Polsku a Německu a díky spojení s Markeetou vstoupí také na slovenský trh pokladen. „Posun zavedení online fiskalizace na Slovensku společně se spojením s Dotykačkou a Soliteou nám dává příležitost stát se významným hráčem na poli inteligentních pokladen,“ říká Bohuslav Paule, šéf Markeety. „Solitea má na Slovensku silné zázemí, jméno, historii a zejména zkušené konzultanty pro POS. Zajímavé možnosti se nabízejí i u pokladních systémů pro střední a velké zákazníky, náš SmartPOS i Prodejna SQL jsou postaveny na stejných technologiích a integrace těchto produktů může urychlit vývoj a přinést nové možnosti našim zákazníkům.“
„Vstup do společností Dotykačka i Smart Software je strategickou investicí, která nás nejen posouvá na pozici lídra českého trhu pokladen pro EET, ale zejména nám otevírá trh pokladních systémů v dalších regionech a přináší nové příležitosti pro všechny členy skupiny. Co se týče působení na českém trhu, aktuálně nepočítáme se sjednocením Markeety a Dotykačky, na trhu se svojí funkčností skvěle doplňují. Pro nejmenší zákazníky budeme i nadále v Česku a na Slovensku dodávat bezplatnou pokladnu pro EET Profi účtenka,“ přibližuje předseda představenstva holdingu Solitea Martin Cígler.