Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Pokles našich tržeb se letos zastaví, doufají zásilkové obchody

I přes masívní rozvoj internetu zůstanou klasické papírové katalogy zachovány, míní oborová asociace.

  • ČTK
  • 21. 11. 2011 09:30

Pokles tržeb tuzemských zásilkových obchodů by se měl letos po předchozím poklesu zastavit. Zatímco v letech 2009 a 2010 obrat zásilkových firem zejména kvůli hospodářské krizi a internetovým obchodům každoročně klesl o 300 milionů Kč, letos by se měl udržet na loňské úrovni 6,5 miliardy Kč.

ČTK to sdělil ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek. „Podstatný (pro bilanci letošního roku) bude předvánoční prodej, který představuje vrchol obchodního roku,“ uvedl Hájek, podle kterého zásilkové obchody v předvánočním období obvykle utrží až třetinu, některé dokonce až 40 % celoročních tržeb.

Vývoj tržeb zásilkových firem v miliardách Kč
2006 2007 2008 2009 2010 2011
6,5 6,3 7,1 6,8 6,5 6,5*
Zdroj: Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu

Zásilkové obchody získávají stále větší část tržeb pomocí internetu. Prodej přes internet nyní podle Hájka tvoří v průměru už 30 % objednávek, takže největší obchodníci mezi zásilkovými firmami se zároveň stávají i předními obchodníky mezi internetovými prodejci. „Přesun zákazníků od papírového katalogu k internetu pozorujeme postupně již deset let,“ podotkl.

Třicetiprocentní průměrný podíl internetu na objednávkách katalogových společností je ale jen orientační. Některé zásilkové firmy vykazují podíl internetu až kolem 60 %, jiné naopak jen okolo 10 %. Podíl je podle Hájka závislý zejména na cílové skupině zákazníků, na kterou se firma se svým zbožím orientuje. Mladší zákazníci totiž nakupují na internetu více než starší.

Hájek míní, že i přes masívní rozvoj internetu zůstanou klasické papírové katalogy zachovány. „Změní ale podobu a funkci. Budou spíše lákat zákazníky k prohlédnutí si plné nabídky na internetu,“ uvedl Hájek, podle kterého se z katalogů stanou obsáhlejší inzertní letáky a zčásti by mohly plnit i roli lifestylových časopisů.

„Na druhou stranu čistě internetové obchody v poslední době začínají hledat možnosti, jak upozornit na svou nabídku pomocí klasických papírových letáků, ať již distribuovaných do schránek domácností nebo formou inzerce svých akčních nabídek v denním tisku nebo televizi,“ dodal Hájek.

Mezi členy organizace ADMAZ patří například zásilkové obchody Halens (dřív Quelle), Neckermann či OTTO. Nový zásilkový obchod loni na jaře zprovoznila v ČR také výrobní družstva.