Policie chce po Rencaru jeho účetnictví

„Účetnictví vydáme, nevíme ale, čeho se vyšetřování týká,“ tvrdí šéf Rencaru.

Česká policie si dnes vyžádala účetnictví provozovatele reklamy Rencar a Rencar je poskytne. Neví ale údajně, čeho se policejní šetření týká. Oznámil to dnes Pavel Slabý, předseda představenstva Rencaru a ředitel společnosti JCDecaux, pod níž Rencar spadá. Podle Slabého bylo policejní vyšetřování zahájené na základě anonymního trestního oznámení. „Rencar se obává, aby nesloužilo jako záminka v konkurenčním boji,“ sdělil Slabý.

O tom, že policie prošetřuje smlouvy mezi Rencarem a pražským dopravním podnikem, informoval už začátkem letošního roku mluvčí tohoto podniku Jiří Štábl. Dohoda mezi Rencarem a dopravním podnikem na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Podnik tak podle agntury ČTK ročně vydělává zhruba 50 milionů Kč, výdělky reklamní firmy jsou ale výrazně vyšší, ředitel dopravního podnik Jaroslav Ďuriš tvrdí, že jde o zhruba 150 milionů ročně.

Dopravní podnik dlouhodobě usiluje o změnu smlouvy. Šéf Rencaru a JCDecaux Slabý přitom argumentuje, že základní parametry smlouvy si nastavil sám dopravní podnik v době, kdy Rencar byl ještě jeho dceřinou společností, kterou ovládal. „Nájemné, které společnost Rencar dopravnímu podniku platí, je vypočítáváno jako procento z dosaženého obratu, přičemž jako minimální nájemné, které je placeno formou kvartálních záloh, je garantovaná částka 30 milionů Kč. Na konci roku je pak doúčtováno nájemné na základě dosaženého obratu. Celkový roční příjem dopravního podniku je tak násobně vyšší, než garantované minimální nájemné,“ tvrdí šéf Rencaru, podle nějž o výhodnosti smlouvy pro dopravní podnik vypovídá i to, že mu Rencar odvádí 50 % z čistého příjmu z reklamy, zatímco druhá firma prodávající reklamu v prostorách dopravního podniku, EuroAWK, jen 25 %. Této firmě ale dopravní podnik vypověděl smlouvu už v roce 2013, a protože ji neakceptovala, řeší věc soud.

Firma Rencar vznikla v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux.