V čem je politická komunikace jiná oproti té běžné, byznysové?
Obecně se dá říct, že když představujete relevantní politický subjekt, není velký problém penetrovat největší média. Když máte to štěstí a jste ve sněmovně, prakticky denně odpovídáte na dotazy novinářů, aniž byste se o to nějak významně zasloužili. To je asi ten největší rozdíl, v zásadě stačí počkat, než vám někdo zavolá a vy odpovíte. To se vám v byznysu nestane.
To zní jako brnkačka.
To ano, ale zároveň je to Achillova pata opozičních stran. Když vám každé ráno přijde monitoring desítek vašich mediálních výstupů, můžete snadno nabýt mylného dojmu, že jste na tom dobře a že jste vidět. Opak je pravdou. Pokud totiž naprostou většinu takových výstupů tvoří reakce, dostáváte se jen do vleku se všemi ostatními. Pravá výzva v politice je proaktivní komunikace, nastolování agendy.
Pokud jste u moci, tak to zas taková věda není, problém je to u opozičních stran, nebo když taháte v koalici za kratší provaz. To vás pak nikdo nebere moc vážně, protože nemáte sílu cokoliv prosadit. Takže v tu chvíli musíte začít být kreativní, což je u většiny stran pochopitelný kámen úrazu.
V tu chvíli přicházejí Politinkers?
Jako agentura fungujeme teprve něco přes rok, takže jsme zase tolikrát nepřišli. Spolupracujeme na projektech s několika stálými klienty, kteří neodporují našemu morálnímu kodexu…
… morální kodex? Co to znamená?
Máme dvě pravidla, které se týkají spolupráce s politickými klienty. Zaprvé se musí jednat o jednotlivce nebo subjekt, který je prodemokratický, zadruhé nespolupracujeme na projektech, kvůli kterým bychom se dostali do střetu zájmů s ohledem na projekt jiný. Takže reálně spolupracujeme na celostátní úrovni i s více subjekty, ale nikdy ne na projektech, které by šly proti sobě.
Co to je za projekty?
Tak třeba teď skončil projekt kampaně pro evropské volby, jehož zadavatel byla TOP 09. Skoro půl roku jsme měli na starosti jejich social včetně předsedy Jiřího Pospíšila, koordinovali jsme komunikaci s jejich ostatními partnery, kterých bylo dohromady tuším 18 a společně s kluky z Demopictures jsme dali dohromady nejúspěšnější volební spot, co se týče počtu zhlédnutí.
Dnem i nocí jsme vymýšleli a vyráběli obsah, starali se o komunitu, řešili krizovou komunikaci a konzultovali s nejužším vedením jejich komunikaci. Výsledkem nejen naší práce jsou tři mandáty a o 35.000 hlasů víc než před pěti lety.
Co vás čeká teď?
Mě osobně čeká přírůstek do rodiny, takže léto bude z hlediska práce v poklidu. A na podzim plánujeme kampaň pro jednoho významného dopravce, ale o tom je ještě brzo mluvit.
Text je placenou propagací agentury Politinkers