Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Pololetní obrat českých e-shopů vzrostl o 13 %, na 58 miliard Kč

Obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku 2019 meziročně vzrostl o 13 %. „V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard Kč, to je o 6,5 miliardy víc než vloni,” říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka. Nejnovější čísla vychází z agregovaných dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Významně rostly prodeje elektrokol a wearables.

„Meziroční růst české e-commerce byl v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech a než jsme původně předpokládali,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. „Jedná se samozřejmě o kombinaci několika vlivů včetně velmi teplého počasí v červnu, které online prodejům nenahrávalo. Stejně jako v minulosti nás ovšem čeká výrazně silnější druhá polovinu roku. Nadále tak očekáváme, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezónou bude pro internetové obchody předvánoční období, na které se už teď prodejci intenzivně připravují a během něhož lze předpokládat další rekordní objemy prodejů.“

Léto hraje do karet prodejcům s paddleboardy, čluny nebo lehátky, s blížícím se školním rokem kulminuje prodej školních potřeb. „Léto je obdobím, kdy lidé přirozeně nakupují na internetu míň. Nákupy začínají růst až s příchodem podzimu a vrcholí před Vánoci,“ říká Braverman. „Léto nicméně nahrává například prodejcům s outdoorovým vybavením a vybavením do vody. Od člunů, paddleboardů, lehátek na vodu a brýlí na potápění po stany, spacáky a karimatky. To je zboží, o které je s příchodem léta tradičně největší zájem.“ Právě v těchto dnech začíná vrcholit také prodej školních potřeb a dalšího sortimentu, který je s návratem do školních lavic spojený. „Někde se jedná dokonce o trojnásobný nárůst oproti vánoční sezóně,“ podotkl šéf Heureky.

Mezi ostatními kategoriemi v průběhu celého pololetí letos výrazně rostl zájem o elektrokola, meziročně až o 80 %. „Zvýšila se také nejčastější průměrná cena, za kterou Češi elektrokola kupují. Aktuálně je to už přes 40.000 Kč,“ říká Tomáš Braverman. Dalším fenoménem jsou chytré hodinky a náramky, takzvané wearables, které vzrostly meziročně o polovinu. Naopak pokles zaznamenaly třeba grafické karty. 

V hlavní sezóně bude podle šéfa Heureky rozhodující především práce přepravních společností: „I když je cena zboží pro rozhodování zákazníků stále důležitá, už není jediným kritériem pro výběr e-shopu. Hned vedle toho rozhoduje cena dopravy a její rychlost. A s blížícím se vrcholem sezóny bude tlak na kvalitu, rychlost a cenu dopravy významně sílit.“