Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Polská Agora mění předplatné na webu, vyjímá lifestylové měsíčníky

Nový přístup kombinuje prodej předplatného čtenářům a reklamního prostoru inzerentům.

Největší polské vydavatelství Agora, známé především deníkem Gazeta Wyborcza, přechází na částečné zpoplatnění své online nabídky, tzv. metered paywall. V září 2012 kompletně zpoplatnilo Gazetu a sedm lifestylových měsíčníků. Ode dneška 4. února vyjímá měsíčníky z placené části, naopak do ní přidává ekonomické zpravodajství Wyborcza.biz a 22 regionálních mutací Gazety.

Na web bude přitom Agora dávat všechny články z tištěného vydání, přečíst zdarma jich ale půjde jen deset měsíčně. Pak bude nutné zaplatit. Nejlevnější, měsíční balíček stojí 17,90 zlotých (4,25 eur, necelých 120 Kč), roční pak 399,90 zlotých (95 eur, zhruba 2620 Kč). Zároveň by neměl být problém přistupovat na web jak přes počítač, tak z mobilu či tabletu.

Nabídka zpoplatněného obsahu Agory

Nabídka zpoplatněného obsahu polské Agory

„Vynětí lifestylových měsíčníků je v souladu s naší strategií ‚digital first‘ pro denní zpravodajství, rozsáhlé reportáže a jedinečný obsah našich novin,“ prohlásil Maciek Nowak, ředitel digitální divize listu Gazeta Wyborcza. Jinými slovy: za obsah, který si podobný mohou přečíst jinde, se Polákům na webu zřejmě příliš platit nechtělo, u zpráv včetně ekonomických se ochota očekává větší.

„Celkový počet unikátních uživatelů, kterým se nová nabídka zobrazí, se rapidně zvýší,“ věří Nowak. Nový přístup kombinuje prodej předplatného čtenářům a reklamního prostoru inzerentům, přičemž má zachovávat počet zobrazených stránek důležitý pro zadavatele, a zároveň nabádá nejaktivnější uživatele, aby zaplatili za neomezený přístup.

Ke zpoplatnění Agora využívá už od zmíněného podzimu 2012 slovenský systém Piano Media. Ten funguje nově v Německu (Die Neue Osnabrücker Zeitung) a ve Spojených státech (Newsweek), kromě Slovenska a Polska ve Španělsku a Slovinsku.