Polský úřad zakázal Agoře převzít rádia Eurozetu

Bývalá Křetínského rádia nemohou změnit majitele, měla by na polském trhu monopol.

  • ČTK
  • 07. 01. 2021 21:15

Polský antimonopolní úřad (UOKiK) podle agentury Reuters nedovolil skupině Agora, pod kterou spadá například liberální list Gazeta Wyborcza, aby převzala kontrolu nad mediální společnosti Eurozet. Většinovým vlastníkem skupiny Eurozet je český fond SFS Ventures, jde o joint venture neziskového spolku Sourcefabric a fondu Media Development Investment Fund.

Rozhlasovou skupinu Eurozet předloni v únoru prodal Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského. Pod Eurozet patří mimo jiné Radio Zet, jedna z nejposlouchanějších stanic v Polsku. SFS Ventures získala ve skupině 60 %, Agora 40 %. Ta se následně dohodla s SFS Ventures, že jeho podíl odkoupí, a předloni na podzim požádala o souhlas s touto transakcí antimonopolní úřad. Ten své výhrady vůči ní dal najevo loni v listopadu.

„V důsledku spojení by vznikla silná skupina rádií, která by mohla omezovat konkurenci na trhu reklamy vysílané v rádiích a v šíření rozhlasových programů,“ odůvodnil dnes svůj verdikt úřad. „Transakce mohla vést ke vzniku duopolu a marginalizaci ostatních skupin a rozhlasových stanic,“ upozornil. Dodal, že dvě hlavní skupiny rádií - Agora, pod kterou už nyní několik stanic spadá, a konkurenční skupina RMF FM - by dohromady měly 70% podíl na polském trhu. Rozhodnutí úřadu není pravomocné.

Regionální tisk do státních rukou

Polský antimonopolní úřad loni v prosinci dostal od státního rafinérského koncernu PKN Orlen žádost o převzetí skupiny Polska Press, spadající pod německou Verlagsgruppe Passau. Pokud úřad tuto transakci schválí, ovládne státní podnik 20 ze 24 regionálních deníků vydávaných v Polsku a 150 regionálních týdeníků.

O návrat mediálních skupin do polských rukou usiluje vládnoucí národně-konzervativní strana Právo a spravedlnost. Její zástupci jsou přesvědčení, že zahraniční majitelé médií budou vždy zastupovat zájmy té země, odkud pocházejí.