A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

Poptávka po fair trade ovoci je v Česku nízká, bio patří mezi prémiové produkty

Každý Čech sní za rok průměrně 9,9 kilogramů banánů

Každý Čech sní za rok průměrně 9,9 kilogramů banánů

Nejoblíbenějším dovozovým ovocem Čechů jsou banány. V tuzemsku se ročně spotřebuje průměrně 9,9 kilogramu banánů na hlavu. Celkový trh s banány v Česku odhadují společnosti Eurostat a Comtrade na 111.000 tun, což je asi 6 milionů banánových krabic, za jeden rok. Nejvíce banánů prodaných v českých obchodech pochází z Ekvádoru a téměř polovinu tohoto ovoce sem přiveze Compagnie Fruitière, 15 % Chiquita a 5 % síť Tesco, které nakupuje banány přímo od pěstitelů. Data pocházejí z Ekumenické akademie, neziskové organizace, která během letošního podzimu zahájila kampaň Za férové banány a ve spolupráci s Fairtrade Česko a Slovensko provozuje osvětový web Příběh banánu. Ve druhém díle předvánočního seriálu o exotickém ovoci se Retailek zeptal obchodníků, zda nabízejí fairtrade či bio varianty ovoce, jaký je o ně zájem a také, jak ovoce skladují a co dělají s neprodanými kusy.

Označení Fairtrade zaručuje spotřebitelům, že výrobky splňují stanovené sociální, ekologické a ekonomické požadavky spravedlivého obchodu. Zatímco označení bio je pro zákazníky především signálem, že to, co kupují, bylo vypěstováno s ohledem na životní prostředí. U ovoce, které bylo vyprodukováno v rámci biologického zemědělství, platí například zákaz používání pesticidů a dalších syntetických hnojiv. Z dotazovaných prodejců nabízí fairtrade variantu ovoce pouze Marks & Spencer a ve zdejší nabídce jde jen o banány. Zájem o tento typ ovoce se v poslední době podle Petra Vokroje, manažera oddělení potravin Marks & Spencer nijak neproměňuje.

Banány s certifikátem Fairtrade mají v Marks & Spencer

Banány s certifikátem Fairtrade mají v Marks & Spencer

Nabídka ovoce s certifikátem bio je v běžné maloobchodní síti v Česku oproti fair trade vyšší. “Bio ovoce v nabídce máme, konkrétně desítku druhů. Po bio ovoci je dlouhodobá poptávka, kterou jsme nemohli přehlížet. Především v případě bio banánů nebo avokáda jsou zákazníci ochotni si připlatit. Samozřejmě se jedná o produkty prémiovějšího charakteru, takže se objevují v nákupech méně cenově senzitivních zákazníků. Na druhou stranu v zájmu o ně nejde takřka rozlišit velká a menší města,” říká Jakub Šulta, provozní ředitel Košík.cz. Bio ovoce nabízí také Rohlik.cz. “Nabízíme bio banány, ananas, avokádo a kiwi. Zájem pozorujeme zejména u zákazníků cizí národnosti, mladých lidí a maminek,” říká projektová manažerka z e-shopu Rohlik.cz Simona Bílá. Bio banány a citrony i další sezónní druhy s tímto označením mohou spotřebitelé koupit také v Lidlu a Makru.

Obecně nízký zájem o certifikované ovoce projevují zákazníci Kauflandu. “Aktuálně v nabídce žádné bio nebo fairtrade exotické ovoce nemáme.
Hlavním důvodem je nízký zájem ze strany zákazníků,” přiznává Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu. Značky bio či Fairtrade nejsou zastoupené ani v Tescu. “Bio ani fair trade sortiment v exotickém ovoci aktuálně není, ani ho dodavatelé nenabízí,” říká Václav Koukolíček, manažer komunikace z Tesco.

Bio citrony nabízí například Lidl

Bio citrony nabízí například Lidl

Bio a fairtrade ale nejsou jediné certifikáty zaručující původ a okolnosti pěstování tropického ovoce, které se v Česku nabízí. Zákazníci se mohou setkat například také s logem Rainforrest Alliance, která označuje produkty pocházející z farem splňujících standardy udržitelné zemědělské sítě zaměřující se jak na podmínky pěstitelů tak také životního prostředí včetně volně žijících živočichů v zemích původu. Toto označení nesou například banány nebo ananasy prodávané v Lidlu. Exotické ovoce, které prodává Albert, je pak dle vyjádření tiskové mluvčí Barbory Vanko opatřeno certifikací BSCI, která rovněž zohledňuje pracovní podmínky na farmách, bezpěčnost pěstování i otázky ochrany přírody. Všechny zmiňované certifikáty ale zároveň podléhají dlouhodobé kritice. Je jim vyčítána především vysoká vstupní cena, kterou musí pěstitelé platit, aby značku získali. Nedůsledný systém kontrol je kritizován hlavně u Rainforrest Alliance a BSCI, kde se rovněž vyskytl problém s nízkou zárukou spolehlivosti na dodržování stanovených zásad.

Ananas je v Česku často k dostání ve i verzi bio, případně s logem Rainforrest Alliance

Ananas je v Česku často k dostání ve i verzi bio, případně s logem Rainforrest Alliance

Tropické ovoce obchodníkům ve velkém množství nezbývá. Občasné přebytky nejčastěji řeší zlevňováním a výprodejem. “Pokud ovoce neprodáme v běžné nabídce, snažíme se jej prodat v sekci Last minute. Pokud se nevyprodá ani v této sekci, ekologicky jej likvidujeme, případně věnujeme organizaci Zachraň jídlo a dalším spolkům,” říká Bílá z Rohlik.cz. Nabídka ovoce rovněž podléhá plánování, obchodníci pracují s údaji o prodejích a snaží se předpovědět poptávku, aby se zásobili odpovídajícím množstvím kusů. “V rámci racionálního plánování se snažíme předpovídat zájem a objednávat jen takové množství, abychom ho stihli prodat. Dodavatelé nás zaváží i několikrát denně, tudíž jsme schopni přesně reagovat na poptávku. Tím, že není potřeba předzásobit se, v podstatě odpadají problémy s výprodejem nebo zbytkovým ovocem. Pokud se stane, že máme v nabídce ovoce s blížícím se datem minimální trvanlivosti, jsme schopni ho doprodat za odpovídající cenu jako určené k okamžité spotřebě. To naprosté minimum, které občas zbude, se skládá spíše z poškozených nebo neprodejných kusů. Ty pak podle druhu ekologicky zužitkujeme,” vysvětluje nakládání s ovocem Šulta z Košík.cz.

Na podobné bázi jako internetoví prodejci fungují co do zásob ovoce i kamenné obchody. “Naše procesy jsou nastaveny na denních objednávkách prodejen dle potřeby. Tím pádem eliminujeme jakákoliv zbytková množství ovoce,” říká Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu. Většina obchodníků se rovněž snaží vyhýbat dlouhodobému skladování. “Žádné ovoce ani zeleninu včetně exotického ovoce dlouhodobě neskladujeme. V našich skladech je zboží maximálně dva až tři dny. I při krátkodobém skladování dbáme na to, abychom ovoce i zeleninu skladovali v doporučených teplotách, dle jednotlivých druhů,” popisuje situaci ve skladu Kauflandu jeho tisková mluvčí Maierl.