Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Poslanci schválili novelu, která má omezit billboardy kolem všech silnic a dálnic

Přeli se hlavně, zda je návrh výsledkem tlaku lobbistických skupin.

  • ČTK
  • 08. 02. 2012 14:25

Poslanci schválili novelu, která do pěti let omezí reklamní billboardy kolem všech silnic a dálnic.

Odmítli část pozměňovacího návrhu sněmovního hospodářského výboru, který část novely omezující billboardy měnil. Umožňoval například reklamu na navigačních a informačních tabulích. Sněmovna tak v tomto bodě dala přednost původní přísnější vládní úpravě.

“Vládní návrh znamená, že to je v podstatě ta nejstriktnější varianta, která říká, že do pěti let budou omezeny billboardy kolem všech komunikací, to znamená: dálnic, rychlostních komunikací a komunikací I., II. a III. třídy a místních komunikací,” řekl ČTK ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Poslanci z vládní novely vyřadili původně navrhované ustanovení, které usnadňovalo kácení jednotlivých stromů u silnic a železnic. Nesouhlasili s ním zejména ochránci přírody.

Opozice návrh na omezení reklamy kritizovala. Poslanci se přeli hlavně o to, zda je návrh výsledkem tlaku lobbistických skupin.

  • Podle Pavla Hojdy (KSČM) jde o souboj různých skupin o pozici na reklamním trhu.
  • Také Josef Smýkal (ČSSD) prohlásil, že jde o lobbistický boj a ekonomické zájmy.
  • Ke kritikům se přidal i bývalý poslanec ODS Michal Doktor. Jak řekl, novela vychýlí poměry na reklamním trhu a porušuje pravidla hry.

Poslanci neschválili sporný návrh svého nezařazeného kolegy Stanislava Humla, který navrhoval, aby současné reklamní poutače, které mají řádné povolení, mohly fungovat i nadále po dobu, na kterou jsou povoleny.

Obecně prospěšná společnosti Acta non verba Humla kvůli tomuto návrhu nařkla, že podporuje korupční byznys. Huml svůj návrh zdůvodnil tím, že jde o obranu před případnými žalobami pro retroaktivitu zákona.

PŘEHLED VÝROKŮ Z JEDNÁNÍ O NOVELE

Viktor Paggio (VV): “Ve chvíli, když je kousek od dálnice billboard s tou již zmíněnou pěknou dlouhonohou slečnou, tak si prostě nemůžu pomoct a já se podívám.”

Vít Bárta (VV): “Já tvrdím, že tady hlasování napříč sněmovnou o billboardech nebude ničím jiným než hlasováním dobře saturované reklamní lobby snažící se napříč Poslaneckou sněmovnou zablokovat návrh, který je jen cestou do Evropy.”

Miroslav Kalousek (TOP 09): “Když jedete přes Vysočinu, kde krajina je naprosto nádherná, a na každých 50 metrech máte jeden odporný hyzdící plakát, tak je to skoro ostuda.”

Jaroslav Škárka (nezařazený): “Samozřejmě v tomhle návrhu nejde o to, aby se zachránily lidské životy, ale jde o to, aby se přinesly peníze některým kamarádům a přátelům Věcí veřejných a pana Bárty. To je zřejmé a to je evidentní.”

Michal Doktor (nezařazený): “Pan ministr financí je vyhlášený krajinný gurmán. O jeho motivaci v této věci vůbec nebudu spekulovat ani se jí věnovat v hlubším detailu.”

“V době, kdy reklamní trh strádá stejně jako jiné části ekonomiky, někoho přidusit a jiného nechat žít a ještě pohladit znamená přece jediné, že ten přidušený prostě pojde. Odpusťte mi ten výraz, ale takhle to je. Pokud to nechápe pan poslanec Bárta, nevím, co s tím činit.”

Jiří Koskuba (ČSSD): “Je poměrně zvláštní, že jakmile jde o byznys, tak sněmovna zpozorní, rozdělí se na různé části, zájmové skupiny, a slyšíme zde jistě i oprávněná plamenná slova o trhu.”

Jan Bureš (ODS): “Oni mě varovali, že tenhle zákon nebude jednoduchý, protože tomu rozumí každý, kdo má řidičský průkaz. Já se tedy cítím také povolaný, protože i já mám řidičský průkaz.”

Zdroj: ČTK