Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Poslanec: BleskMobil je jen marketingový trik. Není ani první, ani virtuální operátor

Předseda sněmovního podvýboru pro elektronické komunikace a informačně-technologický průmysl, poslanec Jan Husák (TOP 09), kritizuje dnes spuštěné služby mobilní komunikace BleskMobil jako marketingový trik Telefóniky O2, která značku společně s vydavatelstvím Blesku Ringier Axel Springer prezentovala jako prvního virtuálního operátora v Česku.

„Každý podnikatel provozující mobilní služby, tedy i virtuální operátor, musí být ohlášen u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Žádnou novou firmu s názvem BleskMobil úřad neregistroval. Telefonica chce zákazníkům namluvit, že je tu nová konkurence, ale ta stále neexistuje,“ prohlásil Husák.

BleskMobil je podle obchodních podmínek, na něž upozornil publicista Jiří Peterka, jen obchodní značkou.

Není to prý tedy mobilní operátor, jen - Husákovými slovy - dealer Telefóniky a reklamní nástroj na její služby. „A dokonce to není ani poprvé. Už od roku 2010 na stejném principu spolupracoval Vodafone se společností Makro poskytující mobilní služby pod názvem Mphone,“ uvedl Husák.

Ringier slovy Michala Táborského, ředitele rozvoje obchodu, poslancovo prohlášení popírá: „Není pravda, že nejsme virtuální operátor. Model, podle něhož poskytujeme pod značkou BleskMobil služby zákazníkům, tzn. branded sales partner, popřípadě branded reseller, je běžně označován jako jeden z modelů virtuálního operátora. V Německu podle tohoto modelu působí řada značek běžně označovány jako virtuální operátoři a dokonce vykazovány na seznamech MVNO, tzn. Mobile Virtual Network Operators.“

„BleskMobil není poskytován ve stejném modu jako odkazovaný model Makro, jelikož v tomto modelu tady dosud žádný operátor svoje služby neposkytoval, takže není pravda, že BleskMobil není první,“ tvrdí Táborský.

Též s odkazem na zahraniční značky Tesco Mobile na Slovensku či Aldi Talk, Tchibo Mobil či BildMobil v Německu, argumentuje podobně mluvčí Telefóniky Hany Farghali: „BleskMobil je stejným subjektem na trhu, jako je O2. Jde o obchodní značku, kterou vlastní společnost Ringier Axel Springer. Forma poskytování služby, jak ji dnes vidíme u BleskMobilu, je běžnou formou virtuálního operátora i v cizině.“

„Právě jednoduchost poskytování služby prostřednictvím modelu branded reseller umožňuje rychlý vznik virtuálních operátorů, neboť nemusí řešit procesy spojené s provozem plnohodnotného operátora, jako je třeba uzavírání roamingových smluv,“ podotkl Farghali.