Nakupování přes internet roste nepřetržitě – více než polovina všech nákupů globálně nyní probíhá online, spotřebitelé jsou čím dál více zvyklí užívat technologie a požadují i digitální produkty a služby. Nejde však jen o online, ale o vícekanálový přístup – spotřebitelé využívají více kanálů pro inspiraci, vyhledávání, komunikaci a nakupování než kdykoli předtím a mají zájem o zážitky napříč fyzickým a digitálním světem.

Nová data o měnícím se přístupu zákazníků přináší Future Shopper Report 2022
V rámci internetového nakupování je aktuálně na vzestupu nakupování přes sociální sítě. Největší oblíbenosti se v tomto směru těší Facebook a Instagram: 65 % spotřebitelů globálně alespoň jednou nakoupilo přes sociální sítě. V roce 2021 bylo toto číslo o 21 % nižší. Je pravděpodobné, že tento trend bude narůstat, protože více než polovina spotřebitelů plánuje i nadále nakupovat přes platformy sociálních sítí. Takzvané marketplaces se ale potýkají i s nedůvěrou – téměř pětina nakupujících narazila na produkt, který byl podle nich padělek.
Pravděpodobně jedním z největších dopadů pandemie je práce z domova, která často přetrvává doteď. Téměř dvě třetiny lidí by si přály pracovat z domova více i v budoucnu. Home office dává lidem možnost omezit jezdění autem nebo potřebu bydlet v blízké vzdálenosti od místa práce. Kvůli práci z domova začali lidé na home office nakupovat více online, a to především produkty ke zpříjemnění svého domácího pracovního prostředí, díky čemu objevili nové značky.
A co udržitelnost, o které se v posledních letech tolik mluví? I po pandemii zůstává klíčovým faktorem, ale ne na úkor servisu! Zákazníci mají rádi, když se značka věnuje společenské odpovědnosti a má například možnost udržitelného doručení, kterou už alespoň jednou využilo 43 % spotřebitelů. Zároveň si ale nechtějí upírat komfort v podobě vyšší ceny zboží nebo delší doby doručení objednávky. Největší zájem o udržitelné značky je v Thajsku (83 %), například ve Francii preferuje udržitelné firmy 47 % spotřebitelů.
Tradiční pojetí spotřebitele se mění. Pokud si to nemyslíte, seznamte se s metaverzem! Jedna z nejpřekvapivějších statistik z letošního Future Shopper Reportu se týká právě metaversu. 23 % respondentů uvedlo, že už nakoupilo v rámci metaversu. Jedná se ale o dlouhodobý vývoj, nebo jen krátkodobý trend? Více než třetina spotřebitelů totiž uvedla, že o nakupování v rámci metaversu nemá zájem.
Pro někoho možná těžko představitelná věc – nakupování po smrti. Probíhá pomocí umělé inteligence propojené s bankovním účtem a nákupními daty ze života spotřebitele. Pro někoho možná bizarní možnost nakupovat ze záhrobí zažila za poslední rok raketový růst oblíbenosti. Zájem spotřebitelů vzrostl ze tří na 47 %, největší zájem byl především v asijských zemích jako v Thajsku (78 %) nebo Indii (72 %). Ve Spojených státech měla zájem polovina spotřebitelů, v Evropě byl největší zájem v Nizozemsku (41 %) nebo Španělsku (38 %). Udělat svým blízkým radost dárkem k narozeninám, Vánocům nebo výročí i po své smrti by tak mohlo být v budoucnu běžnou věcí.
Všechny údaje vychází z letošní zprávy Future Shopper od agentury Wunderman Thompson, která analyzovala na přelomu března a dubna zákaznické chování více než 31.000 spotřebitelů v 18 zemích a na pěti různých kontinentech. Zjistila tak, k jakým změnám došlo oproti předchozím obdobím během pandemie.
Vyžádejte si kompletní Future Shopper Report 2022
Text je placenou propagací agentury Wunderman Thompson

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
