Posmrtné nakupování je realitou. Jak se proměňuje zákaznické chování?

Po dvou letech máme ideální příležitost zhodnotit změny v nákupním chování spotřebitelů a také to, jak ovlivňují firmy, jejich produkty a služby. Zůstanou tyto změny – urychlené pandemií – trvalé, nebo jsou jen dočasné? Jak velké změny se udály v maloobchodu a co je třeba v důsledku toho udělat? Na to odpovídá čerstvý Future Shopper Report 2022.

Nakupování přes internet roste nepřetržitě – více než polovina všech nákupů globálně nyní probíhá online, spotřebitelé jsou čím dál více zvyklí užívat technologie a požadují i digitální produkty a služby. Nejde však jen o online, ale o vícekanálový přístup – spotřebitelé využívají více kanálů pro inspiraci, vyhledávání, komunikaci a nakupování než kdykoli předtím a mají zájem o zážitky napříč fyzickým a digitálním světem.

Future Shopper Report 2022

Nová data o měnícím se přístupu zákazníků přináší Future Shopper Report 2022

V rámci internetového nakupování je aktuálně na vzestupu nakupování přes sociální sítě. Největší oblíbenosti se v tomto směru těší Facebook a Instagram: 65 % spotřebitelů globálně alespoň jednou nakoupilo přes sociální sítě. V roce 2021 bylo toto číslo o 21 % nižší. Je pravděpodobné, že tento trend bude narůstat, protože více než polovina spotřebitelů plánuje i nadále nakupovat přes platformy sociálních sítí. Takzvané marketplaces se ale potýkají i s nedůvěrou – téměř pětina nakupujících narazila na produkt, který byl podle nich padělek.

Pravděpodobně jedním z největších dopadů pandemie je práce z domova, která často přetrvává doteď. Téměř dvě třetiny lidí by si přály pracovat z domova více i v budoucnu. Home office dává lidem možnost omezit jezdění autem nebo potřebu bydlet v blízké vzdálenosti od místa práce. Kvůli práci z domova začali lidé na home office nakupovat více online, a to především produkty ke zpříjemnění svého domácího pracovního prostředí, díky čemu objevili nové značky.

A co udržitelnost, o které se v posledních letech tolik mluví? I po pandemii zůstává klíčovým faktorem, ale ne na úkor servisu! Zákazníci mají rádi, když se značka věnuje společenské odpovědnosti a má například možnost udržitelného doručení, kterou už alespoň jednou využilo 43 % spotřebitelů. Zároveň si ale nechtějí upírat komfort v podobě vyšší ceny zboží nebo delší doby doručení objednávky. Největší zájem o udržitelné značky je v Thajsku (83 %), například ve Francii preferuje udržitelné firmy 47 % spotřebitelů.

Tradiční pojetí spotřebitele se mění. Pokud si to nemyslíte, seznamte se s metaverzem! Jedna z nejpřekvapivějších statistik z letošního Future Shopper Reportu se týká právě metaversu. 23 % respondentů uvedlo, že už nakoupilo v rámci metaversu. Jedná se ale o dlouhodobý vývoj, nebo jen krátkodobý trend? Více než třetina spotřebitelů totiž uvedla, že o nakupování v rámci metaversu nemá zájem.

Pro někoho možná těžko představitelná věc – nakupování po smrti. Probíhá pomocí umělé inteligence propojené s bankovním účtem a nákupními daty ze života spotřebitele. Pro někoho možná bizarní možnost nakupovat ze záhrobí zažila za poslední rok raketový růst oblíbenosti. Zájem spotřebitelů vzrostl ze tří na 47 %, největší zájem byl především v asijských zemích jako v Thajsku (78 %) nebo Indii (72 %). Ve Spojených státech měla zájem polovina spotřebitelů, v Evropě byl největší zájem v Nizozemsku (41 %) nebo Španělsku (38 %). Udělat svým blízkým radost dárkem k narozeninám, Vánocům nebo výročí i po své smrti by tak mohlo být v budoucnu běžnou věcí.

Všechny údaje vychází z letošní zprávy Future Shopper od agentury Wunderman Thompson, která analyzovala na přelomu března a dubna zákaznické chování více než 31.000 spotřebitelů v 18 zemích a na pěti různých kontinentech. Zjistila tak, k jakým změnám došlo oproti předchozím obdobím během pandemie.

Text je placenou propagací agentury Wunderman Thompson