PPF může převzít CME včetně Novy, má se tak stát 13. října

Skupina Petra Kellnera kupuje CME „jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu“. Evropská komise s transakcí souhlasila, podle ní totiž nenarušuje hospodářskou soutěž.

Sídlo televize Nova

Sídlo televize Nova a mateřské CME na pražském Barrandově

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera může převzít mediální společnost Central European Media Enterprises (CME). Oznámila to dnes Evropská komise. Součástí CME jsou televizní stanice v pěti zemích střední a východní Evropy, především česká televize Nova. Dál CME podniká na Slovensku, ve Slovinsku, v Bulharsku a Rumunsku. „Komise dospěla k závěru, že transakce nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže v Evropském hospodářském prostoru,“ uvádí se v prohlášení.

„Předpokládáme, že transakce se završí 13. října,“ uvedla dnes večer v tiskové zprávě CME. Totéž datum potvrdila i PPF. Další komentář plánuje firma poskytnout až poté, uvedla mluvčí PPF Jitka Tkadlecová. „Po převzetí CME neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování,“ avizoval Petr Kellner letos v únoru, kdy prodej CME schválili její dosavadní akcionáři. CME podepsala smlouvu s dceřinými společnostmi PPF loni v říjnu, a to zhruba za 2,1 miliardy dolarů (přes 48 miliard Kč). Schválení od Evropské komise bylo poslední překážkou v dokončení transakce.

PPF podle dřívějšího vyjádření kupuje CME „jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu“. V Česku už vlastní telekomunikačního operátora O2 s placenou televizí O2 TV a také provozovatele datové a komunikační sítě Cetin, který vznikl oddělením z O2. „Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu,“ uvedl loni v říjnu Petr Kellner.

Proti spojení Novy s placenou O2 TV pod jedním majitelem protestoval v řízení u Evropské komise generální ředitel ČT Petr Dvořák. Česká televize požadovala, aby Evropská komise schválila transakci „pouze za podmínky, bude pro Českou televizi zajištěn rovný a transparentní přístup specificky k důležitým sportovním právům, která se na českém trhu obchodují“.

„V případě realizace spojení bez těchto podmínek lze pokračující agresivní chování O2 očekávat, a to i s ohledem na rostoucí význam sportovního vysílání v aktuální době,“ varoval šéf ČT zhruba před měsícem. Připomněl přitom, že před dvěma lety, kdy při prodeji práv na vysílání nejvyšší české fotbalové soutěže nebyla Česká televize vůbec oslovena a následně byla nucena vyjednávat a následně uzavřít sublicenční smlouvu s O2.

Jan Vlček, Klára Brachtlová a Christoph Mainusch

Jan Vlček, Klára Brachtlová a Christoph Mainusch na oslavách 25 let Novy loni v únoru

Jeden ze dvou šéfů CME Christoph Mainusch se už loni z vedení televize Nova stáhl, řediteli Novy se poté stali její obchodní ředitel Jan Vlček a finanční ředitelka Klára Brachtlová. Podle webu Info.cz se má novým generálním ředitelem televize Nova stát Luboš Jetmar, léta spjatý s mediálními aktivitami Ivana Zacha, vlastníka televize Primy, největšího konkurenta Novy. Novu ke konci srpna opustila šéfka komunikace. Další personální změny se dají očekávat poté, co nový vlastník podnik reálně převezme.

Luboš Jetmar na snímku z roku 2013

Luboš Jetmar na snímku z roku 2013

PPF přebírá Novu v Česku v době, kdy se v terestrickém vysílání dokončuje přechod na nový vysílací standard DVB-T2. Ten veřejnoprávní Česká televize dokončila v září, komerční televize mají na nový standard definitivně přejít ke konci tohoto měsíce. Zatímco Česká televize vysílá v DVB-T2 kompletně v HD zdarma, Nova společně s Primou se rozhodly nechat si za vysoké rozlišení obrazu u svých hlavních programů v terestrice platit od diváků, nejnověji prostřednictvím Skylinku. Hlavní příjmy Novy nicméně pocházejí z reklamy, přičemž televize obecně je letos jediným mediatypem, který co do inzertních příjmů meziročně roste. Vlivem koronakrize ovšem čisté výnosy Novy za letošní první pololetí meziročně klesly o 17 %, za celou CME činil pokles 15 %.

„Rozhodnutí přichází ve vhodnou dobu. Vzhledem k aktuální situaci, kdy se celý trh pomalu proměňuje vlivem koronaviru, může dostat díky novým vlastníkům další vzpruhu,“ míní Erika Luzsicza, šéfka televizní distribuční firmy Axocom. „Letošní rok ukázal, že televizi může poměrně narůst sledovanost. A to nejen v počtu diváků, ale i v čase stráveném u obrazovky. Už na jaře bylo patrné, jak se ekonomické otřesy rychle dotknou hlavního zdroje příjmů, tedy inzerce. Nejpopulárnější stanice je na nich bytostně závislá. Pokud k tomu přidáme fakt, že je trh s volně dostupnými stanicemi zcela saturovaný, nabízí se možnost část portfolia posunout do placené sekce. To by výrazně rozhýbalo celý trh. Z dlouhodobého hlediska by vydělali i diváci, přineslo by to jistě pestřejší a kvalitnější nabídku,“ je přesvědčena Luzsicza.

Sdílejte