Letošní velmi nízká nezaměstnanost na českém trhu a víc než 100.000 neobsazených pracovních míst jsou důvodem podzimní mimořádné marketingové aktivity pracovních portálů. Kampaně spustily etablované i nově vzniklé weby. Jejich analytici přitom firmám radí: zapomeňte na pojem uchazeč o práci, o zaměstnance se teď ucházejí firmy, lidé si mohou vybírat.
Nejmíň lidí bez práce má Německo a Česko
V Česku je podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat zveřejněných k letošnímu 1. listopadu druhá nejnižší nezaměstnanost z 28 zemí Evropské unie. V Česku dosáhla podle údajů Eurostatu letos v září míra nezaměstnanosti 4,8 %, nižší je jen v Německu, kde je bez práce 4,5 % práceschopných obyvatel. Průměrná nezaměstnanost v Evropské unii je téměř dvakrát vyšší než v Česku. Míra nezaměstnanosti v eurozóně i v celé Evropské unii se v září ve srovnání s předchozím měsícem mírně snížila a je nejnižší za několik let. V EU je nyní nezaměstnanost nejnižší od září 2009 a v eurozóně od ledna 2012.
Jobs.cz a Práce.cz cílí i na lidi, kteří práci mají
Tradiční české portály Jobs.cz a Práce.cz, které provozuje firma LMC, budou mít své kampaně nasazeny do poloviny listopadu. „Na trhu práce jsou vrcholy sezóny po Novém roce a po letních prázdninách. O Vánocích a během prázdnin zažívá pracovní trh spíš útlum, ale jaro, podzim a Nový rok jsou ideální doba pro marketingovou aktivitu,“ řekl Médiáři Tomáš Ervín Dombrovský, analytik LMC. I podle něj nahrává marketingové ofenzívě pracovních portálů nízká nezaměstnanost ve výši kolem pěti procent, která už je podle jeho slov z hlediska přirozené nezaměstnanosti hraniční. „Firmy si v nabídce zaměstnaneckých pozic i benefitů výrazně konkurují, musí se snažit, aby lidi získali. Dnes platí, že se firmy ucházejí o lidi, nikoli naopak,“ tvrdí Dombrovský.
Jobs.cz i Práce.cz proto cílí svou marketingovou aktivitu i na zaměstnance, kteří práci mají, ale mohli by uvažovat o změně. „Akcentujeme věci, které by lidem mohli v jejich práci chybět, které nejsou běžné, ale jsou žádané,“ popisuje Dombrovský.
Oba portály letos nasadily své kampaně současně, přestože je v minulých letech LMC plánovala tak, aby se ob jeden rok střídaly. „Kromě silného zájmu o nabídku obou portálů jsme kampaně spustily současně proto, že jsme zjistili, že si při jejich střídání přetahujeme uživatele,“ přibližuje Dombrovský. Nadále přitom platí, že Jobs.cz je pracovní portál určený pro vysokoškoláky, kteří hledají manažerské pozice, zatímco Práce.cz obsazuje pozice na úrovni maximálně středoškolského vzdělání s maturitou - tedy například místa vyžadující manuální zručnost nebo místa v nižší a střední administrativě.
Základem kampaně Práce.cz se staly televizní spoty v televizích skupiny Nova (Nova, Nova Cinema, Smíchov, Fanda a Telka), šířené i online a doplněné bannerovou reklamou, a dále rozhlasovou kampaní v celoplošných stanicích (Frekvence 1, Impuls, Evropa 2) i v šedesáti regionálních rádiích.
Kampaň Jobs.cz se naproti tomu objevila kromě internetu silně v outdooru i v indooru, ale televizi zcela opominula.
Obě kampaně připravila agentura Outbreak a na jejich online řešení LMC spolupracovala s výkonnostní agenturou Fragile Media.
Z hlediska firemní poptávky je podle Dombrovského už tradičně o technické profese včetně IT, ale nově sílí zájem také o čistě řemeslné práce a o jakékoli specifické činnosti, včetně pozic, jako je třeba kuchař nebo servírka. „Chybí celý mix profesí,“ říká Dombrovský.
Airjobs: přijde ještě jedna kampaň
Také podle Ivana Bartoše, marketingového ředitele nového pracovního webu AirJobs.cz, je příčinou zvýšené marketingové aktivity portálů deklarovaná nízká míra nezaměstnanosti v Česku, která se trochu paradoxně odráží i ve zvýšené fluktuaci zaměstnanců, protože ti si mohou víc vybírat. AirJobs.cz spustila letos v červenci firma PersonalOne a uvedla ho kampaní Vysmátí z práce s mottem Chcete, aby váš víkend měl sedm dní?
Startovací kampaň běžela v tisku, na internetu i v televizi (Prima, Prima Cool, Óčko, Barandov, kabelové stanice).
V současnosti navázala na tuto aktivitu online výkonnostní kampaní. „Na konec roku chystáme ještě jednu kampaň, už ne ale brandovou. Půjde o sofistikovanější výkonnostní projekt,“ naznačil Bartoš.
Kampaň Chcipráci.cz poběží do Vánoc
V říjnu pak odstartoval na českém trhu další pracovní portál Chcipráci.cz, který provozuje firma Business Web Solutions. Jeho zaváděcí kampaň poběží do Vánoc. „Ke splnění tohoto účelu jsme zvolili kombinaci brandové a výkonnostní reklamy,“ řekla Médiáři marketingová manažerka portálu Petra Mikesková.
Na strategii značky pracovala firma s agenturou Cream Prague, vlastní komunikaci včetně nákupu médií zajišťuje agentura Wunderman. „Jsme spokojeni s konceptem Chci. Je odlišný od komunikace ostatních hráčů na trhu, univerzální vzhledem k širokému rozpětí cílové skupiny a je dlouhodobý. Tedy funguje nyní v době nízké nezaměstnanosti a bude fungovat i v dobách, kdy bude nabídka práce nižší,“ tvrdí Mikesková.