Městská akciová společnost Prague City Tourism se připojila k iniciativě Nelež, který nabádá zadavatele, aby nedávali inzerci na dezinformační weby. Společnost na podporu cestovního ruchu se tak stala prvním veřejným zadavatelem reklamy, který se k iniciativě přihlásil. Seznam Nelež čítá 21 internetových stránek, které představitelé spolku považují za „toxické“. Jejich málo odůvodněný výběr ale někteří kritizují, vydavatel portálu EuroZprávy spolek Nelež nedávno dokonce zažaloval.
V Prague City Tourism využívali seznam Nelež pro blokování vybraných webů v reklamních systémech už loni, nyní se akciová společnost k iniciativě veřejně přihlásila. „Chceme vyzvat všechny veřejné zadavatele, aby se k nám přidali a nepodporovali weby, které šíří dezinformace, vyvolávají ve společnosti nestabilitu a manipulují lidmi. Dbáme tímto krokem jako veřejný zadavatel na odpovědné veřejné zadávání,“ prohlásila Jana Adamcová, členka představenstva Prague City Tourism.
Iniciativu Nelež založila loni v únoru skupina reklamních kreativců, kteří chtějí proti dezinformačním portálům bojovat ekonomicky. To znamená omezit jejich příjmy z automatizované reklamy, která se objevuje napříč internetem. Systémy jako ten od Googlu a Seznamu ale dovolují jednotlivé portály vyškrtnout, a právě k tomu Nelež vyzývá. Dosud k iniciativě přihlásilo na 137 firem a 43 agentur. Část z nich tak učinila hlavně z deklaratorních důvodů a už delší dobu mají své vlastní seznamy webů, na nichž nechtějí inzerovat.
Které weby má Nelež na blacklistu
- novarepublika.cz
- vlasteneckenoviny.cz
- pravyprostor.cz
- cz.sputniknews.com
- protiproud.cz
- prvnizpravy.cz
- ceskobezcenzury.cz
- svobodnenoviny.eu
- outsidermedia.cz
- aeronet.cz
- tadesco.org
- nwoo.org
- zvedavec.org
- tydenikobcanskepravo.cz
- ac24.cz
- bezpolitickekorektnosti.cz
- pravdive.eu
- cz24.news
- rukojmi.cz
- euportal.cz
- parlamentnilisty.cz
Zdroj: Nelež
Nelež svůj seznam skládá ze tří zdrojů. Jde o strojové analýzy obsahu od společnosti Semantic Visions Františka Vrabela, rating zpravodajských webů Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a nakonec seznam slovensko-českého portálu Konšpirátori.sk, který má tentýž cíl jako Nelež, dělá ale původní analýzy a hodnocení. „Pragmatickou metodologií jsme došli k tomu, že budeme kombinovat různé ratingy. Z nich vybíráme ty nejtoxičtější weby,“ popsal na jaře pro Médiář metodologii Nelež předseda spolku Roman Číhalík, kreativec na volné noze a zároveň člen výboru tuzemského Art Directors Clubu.
Na Nelež tehdy podalo výše zmíněnou žalobu vydavatelství Incorp, jehož web EuroZprávy.cz se během spuštění iniciativy objevil v prezentacích toxických portálů. To ho podle majitele poškodilo u inzerentů, Číhalík měl naopak za to, že vše napravilo společné prohlášení, podle něhož EuroZprávy dezinformační nejsou. Číhalík na začátku dubna plánoval, že Nelež přijde do května s novým portálem a podrobnější kategorizací webů, která by měla nejasnostem bránit. To se zatím nestalo.
„Plánujeme spoustu věcí, ale jak to děláme po večerech, nejsme schopní to dotáhnout. Chceme mít lepší web, další analýzy. V poslední době přibyla třeba analýza Parlamentních listů, které za nás jednoznačně dezinformační jsou,“ vysvětloval na středečním setkání s novináři jeden ze zakladatelů Nelež Ivan Manolov, který pracuje v agentuře Boomerang Communication.
Parlamentní listy analýzu zdůvodňující zařazení na seznam Nelež rozsáhle rozporují. Poukazují například na skutečnost, že Nadační fond nezávislé žurnalistiky ve svém ratingu Parlamentní listy hodnotí známkou B, kterou má také iDnes.cz nebo Info.cz. Parlamentní listy se neobjevují ani v seznamu od Konšpirátori.sk. Tady je ale důvodem předběžné opatření soudu, který se zabývá žalobou Parlamentních listů proti jejich uvedení na seznamu. Analýzy Semantic Visions, podle Manolova klíčového zdroje pro seznam Nelež, nejsou veřejně dostupné.
Aktuální seznam Nelež je podle Manolova starý asi dva měsíce. „Jsme schopní se scházet s měsíční, dvouměsíční periodicitou a říct si, jestli jsme aktuální. Ono se to zase tolik nemění,“ říká jeden ze sedmi zakladatelů, kteří pracují bez nároku na odměnu. Mezi ně patří vedle pěti lidí z reklamních agentur také Vrabel ze Semantic Visions a Bob Kartous, odborník na vzdělávání a mluvčí Českých elfů, kteří bojují hlavně proti ruským aktivitám na českém webu.
„Těžko říct, co si odhlasujeme, ale zatím nemáme peníze ani čas,“ odpověděl Manolov na otázku po případném rozšiřování týmu, který by dovolil profesionálně výstupy. Nelež dosud finančně podpořil operátor T-Mobile, finanční dům Česká spořitelna a provozovatel sítě rychlého občerstvení McDonald’s. Celkem šlo o 270.000 Kč.

Prezident Pavel uvedl vlastní podcast Podhradí, otázky pokládá Michal Půr

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
