Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Praha chce do léta vypsat tendr na mobiliář MHD

Do dvou týdnů má magistrát ustavit komisi, jež podmínky výběrového řízení připraví.

  • ČTK
  • 21. 02. 2019 12:25
Mobiliář JCDecaux v Praze

Reklama na zastávkách je dosud v režii JCDecaux

Vedení Prahy chce do poloviny letošního roku vypsat tendr na pořízení a provoz přístřešků pro MHD, které do roku 2021 vlastní a spravuje společnost JCDecaux výměnou za zisky z reklamních ploch. Naváže tak na plán minulé politické reprezentace. Agentuře ČTK to sdělil radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Kolem plánu minulé rady se objevily pochybnosti, zda jsou avizované podmínky tendru nastaveny nezaujatě. Zástupci firem, provozujících venkovní reklamu, plán města podporují.

Do dvou týdnů bude podle radního Chabra jmenována komise, která připraví podmínky pro výběrové řízení. Budou v ní zastoupeni nezávislí experti a koaliční i opoziční politici. „Cílem je, aby nikdo neměl pocit, že to je šité na míru konkrétnímu subjektu, aby to bylo šité na míru Praze a hlavní výhodnost byla ekonomická i funkční pro hlavní město,“ řekl.

Minulé vedení magistrátu zamítlo další prodloužení smlouvy společnosti JCDecaux, což znamená nutnost pořídit nové přístřešky. Francouzská firma totiž zhruba 900 přístřešků vlastní, město navíc uspořádalo designovou soutěž a chce podobu mobiliáře sjednotit. Budou se tak muset pořídit nové, a to zřejmě i v případě, že by v tendru opět uspěla JCDecaux. Podle původního plánu má mobiliář na základě designu města koupit soukromník a výměnou na nich provozovat reklamu.

Plán společně podporují jak JCDecaux, tak jiné firmy sdružené ve Svazu provozovatelů venkovní reklamy, jejímž největším členem je skupina BigBoard. Podle prezidenta svazu a zároveň zástupce BigBoardu Marka Pavlase se tendr musí vypsat co nejdřív, aby vítěz stihl přístřešky připravit, než v roce 2021 vyprší stávající smlouvy. „Jsme zároveň přesvědčeni, že hlavní město Praha je pro provozovatele natolik atraktivní, že se do výběrového řízení přihlásí i zahraniční společnosti, díky čemuž se podmínky pro město podaří vytlačit nad obvyklou úroveň,“ dodal.

Podobně jako další lukrativní zakázky na reklamní plochy i přípravu tendru na nový mobiliář provází od počátku spory. Deník Právo loni upozornil na to, že bývalý úředník magistrátu Ivo Mates jezdil vozem, který vlastnila skupina BigBoard. Jelikož úředník pracoval na odboru, který měl na starost pronájmy reklamních ploch, začala JCDecaux mluvit o možné korupci. To magistrát i BigBoard odmítly a následovaly soudní spory mezi oběma firmami. Případ Matese stále řeší policie.

Zakázky na reklamu, jejich přidělování a výhodnost uzavřených smluv se v Praze řeší dlouhodobě, a to jak na magistrátu, tak třeba v dopravním podniku. Podle kritiků je řada smluv pro město nevýhodná. Soud stále řeší například spor dopravního podniku a firmy Rencar, která patří do skupiny JCDecaux.