Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Praha chystá úpravy reklam na veřejném osvětlení

  • ČTK
  • 29. 05. 2019 00:00

Hlavní město plánuje zavést nová pravidla pro pronájem reklamy na sloupech veřejného osvětlení. Městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP), která pro město sloupy spravuje, chce mít lepší kontrolu nad podobou reklamy a v některých místech ji plánuje omezit. Novinářům to řekl ředitel firmy Tomáš Jílek (dřív TOP 09). Nová pravidla chce radě města předložit do poloviny roku a začít platit by měla od ledna 2020. Firma chce také zdvojnásobit výnos z reklamy, který je nyní zhruba 24 milionů Kč ročně, dodal ředitel.

Jílek uvedl, že Praha už v minulosti zakázala umisťovat reklamu na lampách v pražské památkové rezervaci. Nyní se podle něj debatuje o tom, zda neomezit reklamu podél hlavních silničních tahů, jako je Jižní spojka nebo magistrála. „I dopravní policie by uvítala snížení počtu reklam,“ řekl ředitel.

V současné době firma pronajímá samotné lampy, na které si reklamní firmy umisťují vlastní nosiče. I to by se podle Jílka mohlo v budoucnu změnit. „Je otázkou, jestli by město nemělo být majitelem fyzických nosičů, protože jsme zaznamenali, že Pražany nejvíc na osvětlení trápí vzhled lamp,“ vysvětlil. Pokud by nosiče vlastnila přímo THMP, byly by jednotné a firma by odpovídala za to, že jsou čisté a mají moderní podobu.

Dalším bodem nových pravidel by mělo být to, že nebudou soutěženy jednotlivé sloupy, ale THMP bude soutěžit balíky reklamy, aby měla větší kontrolu nad rozmisťováním nosičů. Nyní si reklamní agentury pronajímají tisíce sloupů a samy podle svých kampaní rozhodují o tom, kam reklamu dají, o čemž město informují až zpětně. Všechny stávající smlouvy už byly podle Jílka upraveny tak, že automaticky skončí ke konci tohoto roku, aby se mohlo od příštího roku začít soutěžit podle nových pravidel.

THMP by také podle ředitele mohla na reklamě získávat víc peněz. „Město dostává zhruba polovinu toho, co by dostávat mohlo,“ uvedl. I když tedy firma zmenší počet ploch, příjmy města se nesníží, ale narovnáním smluvních podmínek na tržní úroveň naopak zvýší.

Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, i když méně, než původní návrh, který vznikl za primátora Tomáše Hudečka (nestraník, dřív TOP 09). Omezení daná předpisy se týkají velkoformátových nosičů. Nová koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) má v programu i další omezení takzvaného vizuálního smogu v ulicích, o kterém se nyní jedná.

Se smlouvami na reklamu má město dlouhodobě problém. Minulé vedení magistrátu rozhodlo o tom, že po roce 2021 neprodlouží smlouvu z roku 1994 na provoz přístřešků MHD se společností JCDecaux, kterou označilo za nevýhodnou. Nyní se připravuje tendr na provozovatele přístřešků. Dopravní podnik se také delší dobu soudí s firmou Rencar, která rovněž patří do skupiny JCDecaux, o platnost smlouvy na pronájem desítek tisíc reklamních nosičů z roku 1997.