Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Praha nechala odstranit 21 nelegálních billboardů

Plochy spravované firmou Eurobillboard se nacházely hlavně na severovýchodě metropole.

  • ČTK
  • 07. 09. 2020 11:55
Odstraňování nelegálního billboardu

Firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) odstraňovala 7. září v Radlické ulici jeden z billboardů, které se nelegálně nacházely na městských pozemcích zejména na severovýchodě metropole. Reklamní nosiče byly u silnic umístěny bez povolení či nájemní smlouvy a magistrát bude po vlastnících vymáhat sankce a ušlý zisk. Foto: ČTK / Schreib Petr

Pražský magistrát nechal prostřednictvím své firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP) od pátku odstranit 21 billboardů, které se nelegálně nacházely na městských pozemcích zejména na severovýchodě metropole. Ještě několik jich zbývá demontovat. Novinářům to v pondělí při odstraňování jednoho z nich řekli radní Jan Chabr (TOP 09) a šéf THMP Tomáš Jílek. Reklamní nosiče byly u silnic umístěny bez povolení či nájemní smlouvy a magistrát bude po vlastnících vymáhat sankce a ušlý zisk.

Přítomnost nelegálních billboardů podle Chabra magistrát zjistil v pátek od starostů městských částí, na jejichž území se nacházejí, zejména Prahy 9, 14 a Kbel. Dnes pracovníci THMP odstranili billboard vedle Radlické ulice u metra Nové Butovice. Podle radního ještě zbývá odstranit čtyři konstrukce. Billboardy se nacházely buď na pozemcích magistrátu, dopravního podniku nebo Správy železnic a žádný z nich neměl nájemní smlouvu, dodal radní.

Jílek řekl, že nosiče představují také bezpečnostní riziko, protože nesplňují žádné normy, jsou nedostatečně zajištěné proti větru a často stojí v ochranném pásmu silnic. „Z toho důvodu Praha přistoupila k proaktivnímu odstraňování, nikoliv jenom k dopisování si s domnělým majitelem,“ řekl. V případě billboardů u komunikací musí THMP žádat místní úřad o povolení, aby mohli pracovníci na silnici přistavit techniku.

Akce bude pokračovat. „Je to velký problém, zejména v souvislosti s krajskými a senátními volbami se jich vyrojilo velké množství,“ řekl ředitel. Praha dnes podle Chabra žádné plochy u silnic nepronajímá a dosavadní smlouvy ukončila, takže v případě, že se objeví nový billboard, jde pravděpodobně o nelegální reklamu.

Plochy podle Chabrova pátečního vyjádření provozuje společnost Eurobillboard. Jednatel firmy Anton Fischer před víkendem uvedl, že mu nepatří, firma je má podle něj pouze pronajaté. Podle informací ČTK jsou za vlastníka vydávány prázdné, takzvané schránkové firmy. Aktuální vyjádření Fischera ČTK shání. Chabr dnes řekl, že firma Eurobillboard musela vědět o tom, že se jedná o nelegální plochy, nebo si to minimálně měla prověřit. „Budeme důsledně vymáhat po vlastníkovi všechny vzniklé náklady,“ řekl Chabr. Dodal, že firmě Eurobillboard nyní z hlediska práva žádné sankce nehrozí, ale o dalším postupu města se povede diskuse.

Pražská koalice má v programu, že bude omezovat vizuální smog, tedy i reklamu. Radní už schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Magistrát také vypověděl 38 smluv na pozemky, které pronajímal různým firmám pro umístění reklamních poutačů o ploše do osmi metrů čtverečních. Město rovněž projednává rozšíření nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na větší část metropole.