Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

Praha nechce, aby se o mobiliář starala JCDecaux

Mobiliář JCDecaux v Praze

Reklama na zastávkách je dosud v režii JCDecaux

Hlavní město Praha neprodlouží smlouvu s firmou JCDecaux, která nyní vlastní a provozuje většinu přístřešků pro MHD. Začne hledat jinou společnost, která přístřešky nakoupí a bude je provozovat od roku 2021, kdy JCDecaux skončí smlouva. Nové firmě poplynou příjmy z reklamy. Magistrátu by podle navržených podmínek měla platit zhruba 30 milionů Kč ročně. JCDecaux platí 10 milionů, ovšem za méně než polovinu přístřešků. Novou firmu město vybere v koncesním řízení, které má začít co nejdříve.

JCDecaux nyní v Praze vlastní a provozuje zhruba 900 přístřešků na zastávkách MHD, z toho 300 z nich je bez reklamní plochy. Další má dopravní podnik. Nová firma by je měla od roku 2021 vlastnit všechny s tím, že 585 reklamních ploch by bylo vyhrazeno pro potřeby magistrátu. Příjmy z reklamy ze zbytku by šly soukromníkovi. Na oplátku by Praze podle návrhu platil 30 milionů Kč ročně, což by znamenalo za 20 let příjem do městské pokladny ve výši 726 milionů Kč. Tuto variantu magistrátní odbor vyhodnotil jako nejvýhodnější z pěti možností, které navrhla zpracovaná analýza. Tři z nich počítaly s tím, že přístřešky pořídí město. Při nulovém počtu reklamních ploch by do nich magistrát musel za 20 let vložit 1,6 miliardy Kč. Pokud by město na 2.565 plochách provozovalo reklamu a 585 využívalo pro vlastní potřeby, příjmy by pokryly náklady na pořízení přístřešků i jejich údržbu.

Ve schváleném tisku, který určuje další postup, je jako zpracovatel uveden Ivo Mates. Jedná se o úředníka, jehož jméno se nedávno objevilo v médiích kvůli podezření z korupce. Web Novinky.cz přišel se zjištěním, že roky jezdil vozem Volvo XC60, který patří společnostem ze skupiny BigBoard. Na dotazy novinářů nebyl úředník schopen sdělit, jak se k uvedenému Volvu dostal. “Tvrzení serveru Novinky.cz se nezakládá na pravdě. Tím samozřejmě padá i teorie o tom, že by snad výběrové řízení mělo být kvůli tomu šité na míru naší společnosti, jak ostatně dokládá i stanovisko magistrátu,” tvrdí za BigBoard Pavlína Stránská. Mates nicméně podal výpověď, jak také píší Novinky.cz.

Vybraná společnost má mobiliář zajišťovat na základě koncesní smlouvy. S ohledem na to, že město má na přípravu přechodu tři roky, je podle návrhu nutné vypsat koncesní řízení co nejdříve. Příslušný magistrátní odbor tak dostal za úkol ho ihned začít připravovat. I když analýza vychází z cenové kalkulace platby 30 milionů Kč za rok, přesné podmínky smlouvy ještě vyjdou z koncesního řízení.

JCDecaux píše Krnáčové

JCDecaux považuje rozhodnutí magistrátu za účelové. “Veškeré podklady pro radu připravené magistrátním úředníkem panem Matesem jsou zjevně ušity na míru jediné společnosti, a to konkrétně skupině BigBoard. Praha dle svého vyjádření do výběrového řízení s účastí JCDecaux ani nepočítá,” sdělil generální ředitel JCDecaux Pavel Slabý. Podmínky, se kterými počítá schválený postup, podle něj nahrávají společnosti BigBoard a znevýhodňují JCDecaux. “Pro JCDeaux je zcela nepředstavitelné, aby hlavní město Praha i přes tuto korupční kauzu nadále pracovalo s dokumentací, kterou vypracoval úředník důvodně podezřelý z korupce,” dodal Slabý s tím, že organizace Kverulant na skupinu BigBoard i úředníka Matese podala trestní oznámení.

Podle Slabého dochází k závažnému podezření, že pražský magistrát přehlíží, že o reklamě v Praze rozhodují úředníci, kteří jsou korumpováni a připravují zakázky na míru jedné společnosti. „V komisi, kterou magistrát pro přípravu dokumentace sestavil, je členem i další člověk napojený na společnost BigBoard – konkrétně Stanislav Lazar, někdejší výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy, tedy svazu, který vzniknul pod taktovou skupiny BigBoard, a který hájí zájmy této jediné skupiny firem,“ uvedl Slabý. JCDecaux zaslala otevřený dopis primátorce hlavního města Prahy, v němž na dané skutečnosti upozorňuje.

Otevřený dopis JCDecaux primátorce Prahy Krnáčové

Otevřený dopis JCDecaux primátorce Prahy Krnáčové

„Žádná komise nevznikla, ale jednalo se o pracovní skupinu, která vznikla na základě usnesení rady. Tajemníkem této skupiny byl skutečně pan Lazar. Pracovní skupina Městský mobiliář 2021 byla sedmičlenná a kromě zástupců magistrátu v ní byly i zástupci dopravního podniku a IPRu,“ upřesnil pro Médiář Vít Hofman, tiskový mluvčí magistrátu hlavního města Prahy. Pracovní skupina podle něj pouze sbírala materiály a vytvářela podklady, neměla žádnou rozhodovací pravomoc.

Firma JCDecaux sídlící v Paříži kromě přístřešků v Praze provozuje také 344 citylight vitrín, tedy osvětlených reklamních ploch, 148 velkoformátových vitrín, 1.288 metrů reklamního zábradlí nebo 68 informačních sloupů. Současné vedení města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) smlouvu v minulosti chtělo předčasně vypovědět, protože je podle něj nevýhodná. Na základě právní analýzy se však nakonec rozhodlo počkat, až smlouva vyprší.

“Cílený vandalismus”

JCDecaux zveřejnila dopis primátorce také na vybraných zastávkách MHD v Praze. Následně informovala, že během prvního červencového víkendu “se městský mobiliář společnosti JCDecaux stal terčem cíleného útoku vandalismu”. “Poškozeny byly desítky zastávek MHD a další prvky městského mobiliáře. Ze stovek skel městského mobiliáře ale byly zničeny pouze ty plochy, na kterých je uveřejněn právě otevřený dopis primátorce. Navíc všechny tyto plochy byly poškozeny naprosto totožným způsobem!” uvedl šéf JCDecaux Slabý.

Poničené vitríny s otevřeným dopisem primátorce. Foto: JCDecaux

Poničené vitríny s otevřeným dopisem primátorce. Foto: JCDecaux

Poničené vitríny s otevřeným dopisem primátorce. Foto: JCDecaux

Poničené vitríny s otevřeným dopisem primátorce. Foto: JCDecaux