Pražský magistrát vyhlásí granty pro majitele provozoven, kteří budou chtít upravit vnější podobu svého obchodu podle městského manuálu. Grantové řízení bude vypsáno na podzim. Na dotaz ČTK to dnes řekla radní Hana Třeštíková (Praha sobě). Vedení města schválilo v pondělí úpravu dokumentu, který stanovuje podobu obchodů, tedy například polepů nebo vývěsních štítů. Pravidla jsou platná pro domy v majetku města a se soukromníky bude město o jeho dodržování jednat. Materiál se netýká restauračních předzahrádek, pro ně město chystá samostatná pravidla.
Prohlédněte si Manuál pro kultivovanou Prahu
„Snažíme se dlouhodobě bojovat s vizuálním smogem a město od něj očišťovat. Chystáme grantový program, který by měl motivovat provozovatele, že si mohou zažádat o peníze, když budou chtít předělat svou výlohu nebo takzvanou výstrč. Ještě to musí schválit rada hlavního města, ale měl by ten program fungovat od podzimu,“ řekla Třeštíková.
Kolik peněz město do programu vloží, zatím není rozhodnuto. Pro příští rok by to ale mělo být předběžně 5 milionů Kč.
Pravidla se vztahují na všechny památkově chráněné oblasti v Praze. Určují například, že polep na výloze obchodu nemá být větší než 20 % prosklené plochy nebo že nesmí být používány reflexní barvy, sériové nápisy nebo rotující a blikající poutače. Na štíty pak nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu. Dokument určuje také počet poutačů přidělaných na fasádu a „trčících“ do ulice a určeno je také místo, kde má být firemní označení. Výjimku z pravidel budou mít lékárny nebo pošta.
Město nová pravidla nařizuje provozovatelům, kteří jsou v nájmu v městských domech. V centru města ze zhruba 3.500 objektů patří městu 418. V případě, že bude uzavírána nová smlouva, bude v ní požadavek na podobu obchodů. Magistrát v současné chvíli zvažuje, zda domluví se současnými provozovateli dodatek k platným smlouvám. Pravidla jsou závazná rovněž pro městské firmy či příspěvkové organizace a magistrát bude chtít, aby se jimi řídily i městské části. Schváleny je již mají Praha 1 a 7.
V soukromých domů chce s majiteli město o podobě provozoven jednat. „Už přišlo několik e-mailů, že se o tom doslechli a rádi by se tím řídili, byť se chystají zřídit obchod v soukromém domě. Z vizuálního smogu se podařilo udělat téma a začíná být sexy mít hezky označenou provozovnu, na tom chceme stavět,“ řekla Třeštíková. Soukromé vlastníky prý lze motivovat také tím, že město podmíní získání grantů na opravy památek dodržením zmíněných pravidel.