Pražská Technická správa komunikací (TSK) vypoví nájemní smlouvy na reklamní, informační a směrové tabule a reklamy na mostech ve správě TSK. Důvodem je snaha vedení města omezit takzvaný vizuální smog. Některé smlouvy jsou pro TSK, respektive město nevýhodné. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Smlouvy správa vypoví třem firmám, a to Směrové tabule.cz, Bulldog reklama a AMMA, jejíž právním nástupcem je společnost Czech Outdoor. Některé z dotčených firem ale ČTK sdělily, že podíl zmíněných tabulí na vizuálním smogu je minimální a odstranění tabulí přinese podle nich jen nárůst černé reklamy.
Reklamní zařízení se v současné podobě podle vedení města podílejí na zahlcení prostoru a tvorbě zmíněného vizuálního smogu. „V mnoha případech také představují překážku pěšímu pohybu, neboť jsou umisťovány do prostoru chodníku. Směrové tabule slouží převážně reklamním účelům a duplikují kultivovanější formát na už existujících sloupech a stožárech,“ píše se v dokumentu.
Firmy Bulldog reklama a Směrové tabule.cz v reakci uvedly, že tabule se na vizuálním smogu podílejí jen velmi málo. „Oproti jiným standardně využívaným nosičům venkovní reklamy v Praze se jedná o čistě funkční sdělení v dané lokalitě, které je nesvětelné, nereflexní a nepohyblivé. Rozměr je maximálně 0,5 metru čtverečního,“ sdělil ČTK ředitel firmy Bulldog reklama Jan Králík. „IST (informační a směrové tabule) jsou přísně regulovány podmínkami umístění i obsahu. Provozují se dle pravidel vydaných Prahou,“ uvedla Jana Eisenreichová ze Směrové tabule.cz.
Směrové tabule a reklamy by podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) měly zmizet v následujících třech měsících. Celkem se bude jednat o 1.800 nosičů a cedulí. Podle firem ale po odstranění tabulí jen vzroste počet nelegální reklamy. „Pokud se IST demontují, tak místo snížení vizuálního smogu se vizuální smog zvýší ve formě navýšení černé reklamy větších rozměrů,“ sdělila Eisenreichová.
Výnosy ze smluv s prvními dvěma zmíněnými společnostmi jsou podle města asi 2,5 milionu Kč, respektive 2,7 milionu. „Za nevýhodnou lze považovat i smlouvu se společností Czech Outdoor, na jejímž základě je umísťována reklama na mostech TSK,“ píše se v materiálu. Za tuto reklamu TSK inkasuje 2 miliony Kč ročně. Podle dokumentu to je v nepoměru k počtu nosičů a vizuálnímu smogu. „Umístění reklamy vedle toho komplikuje běžnou údržbu mostů,“ píše se v materiálu.
Třeba šéf firmy Bulldog reklama ale tvrdí, že nájem, který TSK dostává za směrové tabule je oproti jiným venkovním reklamním nosičům nadstandardní. Také podle firmy Směrové tabule.cz se pronájem tabulí městu vyplácí. „Při instalaci pěti tabulí na sloupku - 2,5 metru čtverečního (reklamní plochy) - dostává Praha zaplaceno porovnatelně, nebo víc než za billboard (o ploše) 12 metrů čtverečních,“ uvedla Eisenreichová.
V případě mostů bude podle Scheinherra TSK nejdříve zjišťovat, zda smlouvu lze vůbec vypovědět. Pokud to půjde, tak ji TSK vypoví. V případě, že ne, tak už ji nebude možné po jejím skončení v prvním čtvrtletí roku 2022 prodloužit. Nového provozovatele reklamy hledat nebude. „Neočekáváme, že bychom tam dávali nové reklamy. Komplikují údržbu, způsobují vizuální smog a výdělek z toho je minimální,“ řekl Scheinherr.
Praha v současné době řeší také spor s reklamní firmou JCDecaux, která provozuje mimo jiné přístřešky MHD, na kterých jsou reklamy. Minulé vedení města rozhodlo neprodloužit s firmou smlouvu, která skončí v červnu příštího roku. Zástupci JCDecaux uvedli, že pokud ji město neprodlouží, začne přístřešky odmontovávat letos v srpnu. Na řešení se obě strany zatím nedomluvily.
TSK jako akciová společnost byla založena v červnu 2014. Do té doby v Praze fungovala stejnojmenná příspěvková organizace, kterou obchodní společnost nahradila.