„Prasátko od Kofoly zlidovělo jako Mrazík.“ U katů i v 19. roce svého nasazení vyhrává

Vánoční prasátko Kofoly z dílny Kaspenu letos dostalo animovanou doušku od agentury Justmighty. Reklamní kati spot v první várce letošních vánočních kampaní posadili nejvýš.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 45. týden 2021

  1. Justmighty: Jestli se nepletu, Vánoce jsou tu / Kofoměkkouši (53 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  2. Udělat radost druhým je to největší vítězství (46 %)
    značka, klient: Sportisimo
  3. VCCP: Darovat je kouzelný pocit (44 %)
    značka: Albert, klient: Albert Česká republika
  4. Free Andy: Vánoce 2021 (41 %)
    značka: O2, klient: O2 Czech Republic
  5. Lucky U: Vybírejte srdcem, plaťte hlavou (39 %)
    značka: Mallpay, klient: Mall Group

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Kofola neopouští tradiční Prasátko, přidala Fusakle

„Nene, já nemusím, já už ho vidím,“ zní před letošními Vánoci z televizních obrazovek už podevatenácté. Vánoční reklama Kofoly, kde táta s dcerkou potkají na procházce lesem „zlaté prasátko“, je součástí vánoční kampaně této značky i letos. Letos odstartovala už 4. listopadu. „Letos začínáme kampaň o něco dříve, abychom dali fanouškům Kofoly včas vědět o nové kolekci kofolích dárků,“ říká Ľubica Mieresová, manažerka značky Kofola. Původní spot od Kaspenu letos má animovaný doplněk od Justmighty.

Vizuál letošní vánoční kampaně Kofoly

Vizuál letošní vánoční kampaně Kofoly

Spot představí i pletené výrobky, které Kofola připravila s tuzemskou značkou Fusakle a jimž říká říká Kofoměkkouši. Kolekce ponožek, šál a čepic s motivy vánočního maskota Kofoly je ke koupi na webu, a to až do vyprodání. Celý výtěžek z prodeje poputuje na podporu výrobců textilu, oblečení a obuvi, sdružených v iniciativě Obleč sa doma.

Ponožky z vánoční edice Kofoly a Fusaklí

Ponožky z vánoční edice Kofoly a Fusaklí

Kofola rovněž tradičně doplnila své portfolio o dvě vánoční limitované edice, tentokrát v příchutích Kofola Karamel a Kofola Jablko se skořicí. Spojení jablek a skořice je historicky nejoblíbenější příchutí v patnáctileté historii limitovaných vánočních edic Kofoly, karamelová příchuť je nová.

Kofola Karamel a Kofola Jablko se skořicí

Kofola Karamel a Kofola Jablko se skořicí

Jakub HussarObsesivní repetice mi trochu začíná „smrdět Menšíkem“. Na mě už prasátko podevatenácté faaakt nefunguje a klidně bych ho vynechal. Zbytek je pouhý přívěšek, apendixoidní znouzectnost.
Jakub Hussar (Haze)

Míla KneprMýtický český vánoční spot. Otec krade stromek... A k tomu se každý rok něco/cokoli přilepí. Když toho nebohého divočáka teď zase vidím, jsem víc a víc přesvědčen, že by Kofola měla udělat to, co udělalo Y&R se Simonem.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortTak já nevim, ta reklama je samozřejmě super, už tři desetiletí. Tag-on s prasetem se tak nějak nabízí, mechanika s fusaklema a vánoční edicí je už trochu přespříliš nahňácaná a vlastně netuším, co s tím.
Pavel Jechort (Mall Group)

Iva Hadj MoussaHezká animace, hezké ponožky. Jen mě trochu zaráží, že Kofola nemá ambici překonat své legendární vánoční prase něčím ještě lepším. Trochu se děsím představy, že mi je osmdesát a z televize pořád chrochtá divočák, pronásledující malou holčičku s tatínkem. Na druhou stranu - jsou i horší věci.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Je tedy úlet, jak se pár agentura-Kofola nemůže/nechce pořád prasátka zbavit. Zlidovělo jako Mrazík (Bára by měla dostat metál za ten krásný tanec) a nic to nepřekoná. Měkkouši jsou fajn, ale animované prasátko už není poetické a jeho vtip typu slapstick není s tím původním v souladu. Rada tanečnímu páru: držte se víc v páru, držte se poetiky a animaci nechte na Večerníčka.
Richard Stiebitz (Gen)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Tak tahle vánoční reklama prý běží už devatenácté vánoce. Za mně trochu okoukaná jako Mrazík, ale kdyby letos neběžela, asi by si diváci stěžovali. Jasný vítěz týdne.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Vilém RubešVysílejte si Mrazíka, ale nelepte k němu vtipné podoteky, Mrazík zůstane Mrazíkem.
Vilém Rubeš

Michaela OulehlaKofola může mít vánoční kampaň pořád dokola. Vážně. Existuje někdo, kdo nemá spojené Vánoce s „velkými zahnutými zuby nahoru?“ Navíc letošní pletená kampaň je dle mého názoru velmi podařená - od spotu, přes etikety až po samotné Fusakle. Tleskám.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekNikdo si netroufne vyzvat prasátko. Tak se ptám, kdy už proběhne soutěž o jeho nástupce?
Ondřej Souček

2. Sportisimo poprvé s brandovou vánoční kampaní

Přední řetězec se sportovním vybavením na tuzemském trhu Sportisimo spustil svou vánoční videokampaň. Poprvé je čistě brandová. Cílem kampaně je upevnění pozice jedničky na tuzemském trhu a podpora značky na dalších trzích - na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. Hlavním posláním spotu je myšlenka, že největší vítězství je udělat radost druhým. „Každoročně se s vánoční kampaní snažíme říct, že Vánoce jsou o emocích, o společných zážitcích. A právě sportovní aktivity nebo společně strávený volný čas tohle nabízejí. Abychom to ještě víc ukotvili, rozhodli jsme se letos dát všem našim zákazníkům právě hezký příběh, motivaci. Tak snad to ocení,“ řekl Zdeněk Morávek, marketingový ředitel Sportisima. Vánoční videa značky vznikla už tradičně ve spolupráci se zlínskou produkcí Bumerang Film. Videospot mohou diváci v různých stopážích zhlédnout na vybraných českých a slovenských televizních stanicích i na YouTube. Novinkou je například desetivteřinové promo na speciální akci s dopravou zdarma s Mastercard. Zmíněný námět se dále objevuje klasicky i v komunikaci v místě prodeje a marketingový mix doplňují rádiové spoty.

Jakub HussarTklivý příběh o dělání radosti bližním, ale takových tu už bylo.
Jakub Hussar (Haze)

Míla KneprVšechna čest. Proti loňskému „skříňovému“ vánočnímu spotu je to násobně lepší. Ještě párkrát Vánoce a bude to super. Pointa příběhu mi evokovala dávnou hlášku jednoho sportovního komentátora v sedmdesátých letech: ... a přihrává Mike Bossy... otec Mikea Bossyho v zimě postříkal dvorek...
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortKoncept by byl fajn, kdyby ho kreativa nepolila mrtvou vodou.
Pavel Jechort (Mall Group)

Iva Hadj MoussaCo to tam ten fousatý tatík kuje, říkala jsem si, snad v té kůlně nevyrábí hokejové hřiště? A ono fakt! Navzdory předvídatelnosti ale musím přiznat, že mě to lehce dojalo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tady je to prostě dobře. V tom příběhu se hodně lidí najde. Jediné, co tomu ubírá, je poslední scéna. Krásně by to bylo bývalo končilo u pohledu táta-syn, což je vyšší herecká - taneční. Pak by dal i Chlopčík za 10.
Richard Stiebitz (Gen)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Reklama má příběh s emotivní pointou a značku v ní lze najít i bez toho otravného brandingu. Podobných pokusů o emotivní příběh přibývá a i tento by si zasloužil trochu víc řemesla a přesvědčivosti.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Vilém RubešKlasický kadlub vánočního spotu, ale historka „udělal mu doma zimák“ nepatří k nejvěrohodnějším. A motiv „nečekaný dárek rodinnému chcípákovi“ už jsem letos viděl natočený asi tak desetkrát - a líp...
Vilém Rubeš

Michaela OulehlaVánoční kampaň jak má být - sníh, emotivní zápletka dítěte a šťastný konec.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekA co třeba udělat druhý spot do série s matkou, která spálí vánoční cukroví a ven pak vytáhne z epicky vypadajícího kouře sadu puků?
Ondřej Souček

3. Albert má popáté vánoční kampaň od VCCP

Z vánoční kampaně značky Albert

Z vánoční kampaně značky Albert

Značka Albert spustila letošní vánoční kampaň. Letos o svátcích navíc distribuuje skrze potravinové banky milion porcí jídla potřebným a navíc organizuje v celé síti obchodů 4. a 5. prosince i vlastní potravinovou sbírku, ve které může pomoci každý. „Naše komunikace je postavena na sdělení Darovat je kouzelný pocit. V Albertu totiž víme, že darování naplňuje nejen obdarovaného ale i toho, který daruje. A chceme, aby ten pocit letos zažili všichni Češi. Ať už tím, že si vzpomenou na kamaráda, souseda nebo prostě někoho, kdo je sám či v tísni… Věříme, že naše aktivita - darování milionu porcí jídla potřebným – prostě začne celé darovací hnutí,“ prohlásila Kateřina Harris, marketingová ředitelka Albertu. Příběh vánoční kampaně se točí kolem kouzelné vánoční tašky, která, pokud ji naplníte dobrým jídlem, zmizí a objeví se u toho, kdo potřebuje pomoc. V image televizním spotu pokračujeme už čtvrtý rok v příběhu Darebáčka a jeho rodiny. Oba spoty vznikly v produkci Bistro Films pod vedením Jasminy Blažević. Kromě televize kampaň běží v instore, printu, na venkovních plochách, na webu a sociálních sítích. „Tentokrát se zaměřujeme na malou Sáru, která díky kouzelné tašce pozná, jaký kouzelný pocit je darovat. Paralelně zároveň dramatizujeme distribuci milionu porcí jídla, a to skrze spot, jehož hrdinové jsou reální zaměstnanci, kteří v kouzelném skladu Albertu plní tašky a posílají je potřebným,“ říká Dejan Štajnberger, kreativní ředitel agentury VCCP Prague, která pro Albert vánoční kampaň popáté za sebou vytvořila.

Jakub HussarTklivý příběh o dělání radosti bližním, ale takových tu už bylo.
Jakub Hussar (Haze)

Míla KneprJá mám vánoční benchmark nastavený od Johna Lewise. Takže jsem rozmazlený. Ale u Alberta krása střídá nádheru. Nevím, jestli nehledám ve spotu něco víc, ale moc oceňuju, že Albert pokračuje s tématem Vánoc a neúplných rodin. Vzhledem k míře rozvodovosti jsou tohle běžné české Vánoce. A i ty děti pak aspoň v reklamě vidí, že to tak prostě bývá. Kudos. Pokud to tedy ve finále všechno nezabijou tag-onem s nabídkou flašky piva za 7,90...
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortA je tady zas záplava podivných reklam předvádějících vánoční pohodu v sociopatově mysli.
Pavel Jechort (Mall Group)

Iva Hadj MoussaAlbert ty vánoční kampaně prostě umí. Kouzelné tašky jsou fajn, říkala jsem si, pěkné, půvabné... a pak do toho přišel pes plemene corgi! Ne, není to jenom fajn, je to skvělé!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Darovat je opravdu kouzelný pocit. Darovanému zde na zuby ale hleď. Pro ty, kteří vědí, že nic není zadarmo, bych toho kouzelného pocitu z darování využil, aby lidé měli radost ze značky samotné klidně jen tak. Neuplácet a jít po parketu přirozeně a s citem, třeba jako to dělávají každoročně v páru u Sainsbury (Mog’s Christmas Calamity má přes 41 milionů zhlédnutí a není to jen anglickým trhem).
Richard Stiebitz (Gen)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Je těžké vyprávět dojemný příběh, když polovinu času musíte strávit záběry obchodu a zboží. Pak už vám nezbývá než nasadit univerzální audiodoják a intenzivně cenit zuby.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Vilém RubešZ povinnosti a Armstronga. NKP.
Vilém Rubeš

Michaela OulehlaArmstrong, corgi, světýlka a dobrý skutek? Albert si mě letošní vánoční kampaní získal.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekVe spojení s Albertem mi to darování zas tak kouzelné nepřijde. Minule jsem tam nesehnal ani pořádný avokáda.
Ondřej Souček

4. Vánoční tisícovku od O2 nosí digitální poslíček

Operátor O2 odstartoval 1. listopadu vánoční kampaň, v rámci které slibuje svým zákazníkům 1.000 Kč slevu za každou jednu službu, kterou zákazník u O2 používá. Akce platí pro všechny a na všechny služby od O2. „Chtěli jsme k letošním Vánocům přijít s odměnou pro stávající i nové zákazníky. Zároveň jsme se chtěli vyhnout složitým mechanismům a udělat čerpání benefitu pro našeho zákazníka pochopitelné a jednoduché,“ vysvětluje Silvie Cieslarová, ředitelka marketingu mobilních služeb v O2. „Čím více služeb má zákazník u O2, tím více benefitů v podobě tisícovky na produkty od nás získá,“ dodává. Operátor v letošní vánoční kampani představuje digitálního poslíčka, který ze světa Chytré sítě O2 přináší všem zákazníkům „tisíce na dárky“ za každou službu. Za kreativním konceptem kampaně stojí agentura Free Andy. Spoty vznikaly ve slovenském 3D studiu Alien. Kampaň se objeví v televizi, rádiích, tisku, outdooru, na internetu a také v prodejnách O2. Hlavní třicetisekundové reklamní video doplní taktické spoty zaměřené na telefony pro 5G a především novinku - sluchátka O2 Pods.

O2 Pods ve vánoční kampani O2

O2 Pods ve vánoční kampani O2

„Po pečlivém uvážení a řadě zákaznických průzkumů jsme se rozhodli, že vyvineme vlastní produkt v této kategorii. Navíc jsme je díky ‚tisícovce‘ pro naše zákazníky schopni nabídnout za cenu 299 Kč,“ říká Václav Dostál, ředitel prodeje mobilních telefonů a dalších zařízení v O2. „V průběhu léta jsme O2 Pods intenzivně testovali napříč firmou a s finálním produktem jsme nadmíru spokojeni.“ Maloobchodní cena O2 Pods bude 1.299 Kč.

Jakub HussarTu děsivou robopaní bych fakt už nechal ve skříni, ani facelift nepomohl. O2 sluchátka mi dávají asi takový smysl jako nabízet cementový potěr od Mastercard.
Jakub Hussar (Haze)

Míla KneprPěkná animace, to všechna čest. Jen tam pro všechny ty brand properties nevidím žádnou kreativní myšlenku. I ten digitální poslíček mi evokuje Zlatonku. Oceňuji ale marketingový cenový trik se sluchátky. Běžná cena 1.299.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortO2 mě, protentokrát, příjemně překvapilo. Není to tak úplně reklamní práce, i když nahradit tu děsivou položenu polosíť o trochu milejší robokuličkou je drobné plus, ale hlavně někdo vymyslel poměrně přímočarou a pochopitelnou propozici. Více netřeba.
Pavel Jechort (Mall Group)

Iva Hadj MoussaOcelově chladná robotka zůstává, přibyl pěkně zpracovaný digitální poslíček, který roznáší radost. Ano, je to sice pořád modře odtažitá radost v podání O2, ale nějakou tu vánoční atmosféru se přece jenom na diváka přenést podařilo. Aspoň na mě ano.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Výtvarně je to na úrovni, o tom žádná, k brandu to sedí. Když je značka dobrá a produkt kvalitní, nemusí se ale nic rozdávat. Stejně víme, že zadarmo nic není a sleva má svůj důvod. Je to ale vánoční tanec a ten se musí hrát, o tom žádná. Příště prosím pár o víc citu a přirozenosti.
Richard Stiebitz (Gen)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Tohle nevypadá jako Vánoce ani zdálky. Spíš to působí dojmem „sleva na všechno“, ale zprávu to předá. Vánoce už nejsou co bývaly ani u O2.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Vilém RubešModré zombie s odseknutou mozkovnou opět zasahuje. Nicméně, je-li ta zpráva pravdivá, je jakž takž čitelná. Je to nuda, ale ne KP.
Vilém Rubeš

Michaela OulehlaStandardní reklama od O2, každý už ví, jak bude vypadat a znít. Což na jednu stranu může být dobře, protože si každý kampaň spojí s O2, ale na druhou stranu... nebylo by fajn občas vykročit ze stereotypu?
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekJe to konzistentní. Asi nemá cenu se o tom víc bavit.
Ondřej Souček

5. Mallpay nasazuje svou největší letošní kampaň

Srdce by chtělo impulsivně nakupovat, ale mozek ho od toho často zrazuje. Tento rozpor rozpracovává platební platforma Mallpay ve svém novém komunikačním konceptu. Největší kampaní letošního roku, která bude propagovat karty Mallpay i službu jako takovou, provázejí maskoti značky Mozek a Srdce. Novým i stávajícím klientům představí možnost zaplatit za dárky nakoupené s Mallpay až v lednu 2022. Noví klienti Mallpay dostanou bonusový kredit 1.000 Kč na nákup v e-shopu Mall.cz. Za novým konceptem kampaně stojí Lubor Tůma a Jakub Mach z agentury Lucky U, kterou kreativně vede Jan Holeček. Podobu postaviček ztvárnila ilustrátorka Beata Mitrenga. O produkci animovaných spotů se s týmem postaral Radovan Surý z CVCenter.cz. Ze strany Mallpay pak spolupráci zaštítil marketingový tým pod vedením Adama Bílka. Těžiště kampaně se nachází online a zákazníci se s ní budou setkávat ve formě videí a brandových formátů, v menší míře pak také v printech a outdooru. Spoty budou využity v rámci reklamy na YouTube, motivy i na výdejnách Mallu a u dalších partnerů Mallpay. Těch má platforma Mall Group a ČSOB přes devět tisíc.

Jakub HussarOšklivý třidéčko. A taky v tom zběsilým zmatku nechytnu, co je Mallpay - e-shop s oblečením? Varianta Home Creditu? Orgánová banka?
Jakub Hussar (Haze)

Iva Hadj MoussaNetušila jsem, že mozek lze ztvárnit tak roztomile. Hezké, avšak bojím se, že hlubší vryp do mozku spotřebitelů to neudělá.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Chválím pár (klient-agentura) za claim Vybírej srdcem, plať hlavou - to zní fakt nadějně. Za ostatní už ne. Proč to musí být tak strašně podobné Maruně z Planeo a Alzákovi? Za copy jedna, za ostatní Chlopčíka.
Richard Stiebitz (Gen)

Tomáš Mrkvička (Publicis)S nápadem souboje srdce s hlavou jsme se mohli potkat už vícekrát. Tenhle se liší pouze tím, že určen pro online a tomu odpovídá ztvárnění. Má to něco z Tom & Jerry, ale za srdce mě to nechytlo.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Vilém RubešRozhýbaný brief! Animované srdíčko debatuje s animovaným mozečkem. A co se dozvíme? Nic, co bychom nevěděli. Co zákazník, to opožděný blbec. NKP.
Vilém Rubeš

Michaela OulehlaTo je tak blbý, až je to vtipný.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekEmoce k animovanejm postavičkám se podařilo doručit dobře. Jenom mě napadlo, co se dá dá dát místo srdcovek, a je to možná ještě znělejší a snad i pravdivější.
Ondřej Souček

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.