Pražský dopravní podnik chce úpravu smluv na reklamu

Smlouva s Rencarem ze skupiny JCDecaux z roku 1997 má být výhodnější pro podnik. Konkurenční EuroAWK chce Praha vystrnadit z metra.

  • ČTK
  • 10. 01. 2015 09:50
Reklama na zastávce v režii JCDecaux. Foto: Profimedia.cz, MF Dnes + LN

Městský mobiliář v Praze má léta v režii JCDecaux. Foto: Profimedia.cz, MF Dnes + LN

O úpravě letité smlouvy na provozování reklamy v městské hromadné dopravě jedná se společností Rencar pražský dopravní podnik. Podle ředitele Jaroslava Ďuriše není smlouva pro dopravní podnik výhodná. V krajním případě zváží i její výpověď, řekl ČTK. „Chceme se pokusit o narovnání smluvních vztahů,“ řekl ředitel.

Firma Rencar podle webu vznikla v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux, silný hráč na poli evropské reklamy, má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech ČR, a mimo jiné i údajně nevypověditelnou smlouvu s Prahou na reklamu na městském inventáři.

Dohoda mezi Rencar a dopravním podnikem na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Podnik tak ročně vydělává zhruba 50 milionů Kč, výdělky reklamní společnosti jsou ale výrazně vyšší, podle ředitele jde o zhruba 150 milionů ročně. Tatáž firma navíc nedávno získala smlouvu i na provoz nových elektrických reklam v opravené stanici metra Národní na lince B.

Digitální panely u eskalátorů v rekonstruované stanici metra Národní

Digitální panely JCDecaux u eskalátorů v rekonstruované stanici metra Národní

Firmě EuroAWK, která je v oblasti reklamy konkurentem JCDecaux, už v roce 2012 vypověděl podnik smlouvu na vitríny v metru. „Spolupráce skončila v dubnu 2013, ale firma se s tím nehodlá smířit,“ uvedl. „Podali jsme proto žalobu na vyklizení ploch,“ doplnil.

Kdo získá uvolněné reklamní místo, za které dosud podnik dostával 12 milionů Kč ročně, prý zatím podnik nerozhodl. Vyloučeno ale podle všeho není, že to bude JCDecaux. „Z ekonomických důvodů je lepší, když správu reklamních ploch v metru bude zajišťovat jedna firma,“ řekl bez dalšího komentáře Ďuriš.

Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou v Česku. Zaměstnává více než 10.000 lidí.