Do připravovaného tendru Prahy na provoz přístřešků MHD se plánují přihlásit nejméně dvě mezinárodní firmy, které dosud na českém reklamním trhu nepůsobily. Agentuře ČTK to dnes řekl radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Podle informací ČTK je jednou z nich americká společnost Clear Channel Outdoor. V současnosti mobiliář v metropoli provozuje firma JCDecaux, která má smlouvu do roku 2021. Minulé vedení města ji však označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení, podle firmy jsou podmínky pro město naopak výhodné. Tendr chce vedení magistrátu vypsat do konce roku, zapojí se i JCDecaux.
Mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský pro ČTK dnes zopakoval, že se firma do tendru určitě zapojí. Město však podle něj nemá jasno ani v jeho základních parametrech. „Toho by se Pražané měli začít bát. Dosud se mluvilo o dvacetiletém kontraktu a dvojnásobném navýšení reklamních ploch, a to na základě studie, kterou si město nechalo samo vypracovat,“ sdělil. Radní Chabr nicméně nyní uvedl, že město zvažuje desetiletou smlouvu.
„Podle dostupných informací se do tendru zvažují přihlásit dva zahraniční subjekty, které dosud na českém reklamním trhu nepůsobily,“ řekl dále ČTK Chabr. Zadání tendru připravuje magistrátní komise a podle radního by jej měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo. Spolupráce by měla fungovat na podobném principu jako nyní, kdy soukromník přístřešky pořídí, udržuje, zároveň městu platí nájemné a výměnou může na mobiliáři umisťovat reklamu.
Na pražském trhu venkovní reklamy nyní působí primárně JCDecaux a firmy české skupiny BigBoard. Firma Clear Channel Outdoor, která se podle informací ČTK do tendru také chystá zapojit, je jedním z největších světových provozovatelů venkovní reklamy. Letos po vítězství v tendru převzala správu velké části mobiliáře v Paříži právě od JCDecaux, která přístřešky provozuje v Praze.
JCDecaux smlouvu s městem uzavřela v roce 1994. Podle analýzy, kterou si nechal k přípravě tendru vypracovat magistrát, je s platností 26,6 roku nestandardně dlouhá a platby pro město nízké. Zástupci JCDecaux analýzu naopak zpochybnili a uvedli, že byla vypracovaná ve spěchu a srovnává nesrovnatelné. Městu by se podle firmy náklady na vybudování mobiliáře za období kontraktu z příjmů z reklamy nezaplatily a bylo by ve ztrátě.
V budoucnu by nicméně smlouva měla být výrazně kratší. Ředitel pro rozvoj a inovace firmy Clear Channel Outdoor Mats Lundquist ČTK řekl, že 10 až 12 let je nyní běžná délka podobných smluv v západní Evropě. Přístřešky v Praze by podle něj také mohly být modernější a zahrnovat například displeje s dopravními informacemi.
Změnou oproti současného stavu má být podle Chabra také to, že firma mobiliář pořídí a po skončení kontraktu přenechá městu. Při současném nastavení smlouvy mezi JCDecaux a Prahou přístřešky zůstanou v majetku provozovateli. Lundquist uvedl, že Clear Channel Outdoor u obdobných kontraktů vždy počítá s přenecháním mobiliáře městu.