Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

„Předělat Pelíšky chtělo stejnou odvahu jako předělat Kofolu“

Dotáčka scény známého „vánočního“ filmu pomohla Člověku v tísni a McCannu k prvenství.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 49. týden 2019

  1. McCann Prague: Skutečný dárek (55 %)
    značka: Skutečný dárek, klient: Člověk v tísni
  2. McCann Prague: Lidská síť dokáže zázraky (49 %)
    značka: Vodafone, klient: Vodafone Czech Republic
  3. FilmZlicinCompany: Stačí věřit (38 %)
    značka: Mall.cz, klient: Mall Group
  4. Comtech_Can: Čistá vodka, čistá zábava: Pure Silvestr Spirit (38 %)
    značka: Hanácka vodka, klient: Palírna u Zeleného stromu
  5. Aetna: Vianoce 2019 (35 %)
    značka: Vinea, klient: Kofola ČeskoSlovensko

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Pelíšky ukázaly skutečný dárek (55 %)

Charitativní e-shop Skutečný dárek organizace Člověk v tísni, který je určen na podporu lidí v nejchudších zemích světa, letos propaguje upravená scéna z populárního filmu Pelíšky. Jde o tu, v níž major Šebek v podání Miroslava Donutila u vánočního stromku obdarovává syna, jehož hraje Michael Beran. Donutil pak vystupuje v závěrečné fázi spotu, kde propaguje právě e-shop Člověka v tísni. Přes něj už lidé zakoupili pomoc za 130 milionů Kč, přitom jen loni 22 milionů. Tištěné nebo elektronické certifikáty s věnováním umožňují nákup koz, ovcí, zemědělského nářadí nebo sazenic.

„Chtěli jsme diváky hlavně pobavit a zároveň jim nasadit brouka do hlavy, jestli by fakt nebylo lepší, kdyby letos darovali Skutečný dárek místo blbostí,“ říká Jan Benda z kreativního týmu McCann Prague, který spot realizoval. Autoři spotu plánovali, že scénu přetočí v původním obsazení a pod režijním vedením Jana Hřebejka. Z toho nakonec museli ustoupit a přetáčeli jen část známé scény. „U Pelíšků si vždy vzpomenu, jak podceňovaný film to byl. Před dvaceti lety mu nikdo nevěřil, měl mizerný rozpočet, natočili ho na šestnáctku. Dneska jsou Pelíšky kult. Pro mě jsou připomínkou, že každé natáčení začíná od nuly a nikdo nikdy neví, jak to může dopadnout,“ popisuje režisér Petr Zahrádka. „Atmosféra na place byla stejná jako pokaždé, když přinesete hořlavinu (prskavky) a živá zvířata (slepice a kuřata) do jedné místnosti… bylo to milé. Kostýmní výtvarnice sehnala původní oblek majora Šebka a Mirek Donutil se do něj i po dvaceti letech s přehledem vešel,“ dodává.

Na e-shopu je letos k mání darovací certifikát v hodnotě 500 Kč ze speciální edice podle filmu Pelíšky nebo retro těžítko z jiné slavné scény s Jaroslavem Duškem a Evou Holubovou. Výtěžek z prodeje pomůže českým dětem na cestě za lepším vzděláním. Limitované edice dárků českých umělců a značek nabízí charitativní eshop už druhým rokem. Kromě těžítka lze letos nadělit dalších pět originálních kousků, konkrétně grafiku výtvarníka Petra Nikla, peněženku od PlayBag, šálu od Ester & Josefiny, šperk Elišky Lhotské nebo zápisník Papelote.

Pavel JechortPěkné, nejen kreativně, tam to samozřejmě odvedl film, ale i duchovně. Jedna z mála reklam, co nenutí nakupovat zbytečnosti nebo se přežírat pod stromkem, ale naopak udělat něco pro ostatní a pro duši.
Pavel Jechort

Jednoduchý, není co řešit.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Tomáš UrbánekTohle chtělo stejnou odvahu jako předělat letošní Kofolu. Jednoduchý a zapamatovatelný. Pro mě vítěz kola.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekA smysl to má jakej? Dát osla zemědělci z Konga chápu. Tohle ne.
Ondřej Souček

2. Nejsilnější síť jste vy, hlásá Vetchý (49 %)

Pod názvem Lidská síť dokáže zázraky nasadil operátor Vodafone od 1. prosince svůj vánoční spotOndřejem Vetchým, který bude k vidění na televizních obrazovkách i online. Příběh o malém chlapci zdůrazňuje, jakou sílu lidé mají, když se spojí pro dobrou věc, a pomoci jim v tom dokážou i moderní technologie. Kreativa vychází z nové komunikační platformy, kterou Vodafone představil v polovině letoška. Operátor dlouhodobě staví komunikaci na vyjádření svého hlavního poslání, kterým je působit pozitivně na společnost a spojovat lidi. „Tu nejsilnější síť tvoříme my, lidé, a technologie jsou naším nástrojem. Vodafone věří v sílu technologií, které je však nutné využívat správným způsobem a pro dobrou věc,“ vykládá firma. Vánoční spot vytvořila agentura McCann Prague. Ondřej Vetchý je v současnosti také tváří Českých drah. Myšlenka spojování letos provází Vodafone nejen v ideové rovině, ale i reálně na poli byznysu: právě probíhá převzetí společnosti UPC, poskytovatele pevného internetu, kabelové televize a telefonie. To se odráží v závěru vánočního spotu.

Pavel JechortJestli jde o sdělení, že Vodafone pohltí UPC, tak to nechápu. Vůbec tam není souvis mezi kreativou a sdělením.
Pavel Jechort

Když jsem to viděl před pár lety naposledy, přišlo mi to ještě o něco lepší. Ale tehdy pod tím spotem byla podepsaná nějaká úplně jiná značka, tak to se nepočítá.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Tomáš UrbánekJe to dojemný, dobře natočený, jednoduchý a ještě to říká přesně to, co má. Vybočovat to ale mezi ostatníma vánočníma dojákama nebude.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekPro milovníky Lásky nebeské a Harryho Pottera jasná jednička týdne. Ale neměl by jít Vodafone výš od těchto každodenních rodičovských starostí? Řečeno slovy reklamního klasika: „Já se jenom ptám.“
Ondřej Souček

3. Pro Mall.cz letos zpívá Ztracený (38 %)

Marek Ztracený v novém klipu Mall.cz

Marek Ztracený v novém klipu Mall.cz

Letošní vánoční kampaň e-shopu Mall.cz podpoří nová píseň zpěváka Marka Ztraceného. Nová vánoční píseň má název Stačí věřit a videoklip k ní exkluzivně uvádí internetová televize Mall.tv. Jde o finální fázi letošní vánoční kampaně, kterou Mall.cz pod heslem S námi Vánoce v klidu přežijete spustil už v polovině září a navázalo na ní říjnové Black Friday. „S vánoční písní pokračujeme v úspěšné tradici, kterou jsme zahájili před dvěma lety spojením s Ewou Farnou a v loňském roce spoluprací s kapelou Chinaski a Katarínou Knechtovou. Letos byl jasnou volbou autor několika hitů Marek Ztracený. Přidáním písně do kampaně chceme lidem udělat dobrou náladu a aspoň trochu zpříjemnit Vánoce,“ říká Tomáš Punar, commercial marketing director v Mall Group. Videoklip bude týden jenom na Mall.tv, pak i na Facebooku a YouTube. Vánoční singl je autorskou záležitostí Ztraceného, který ho připravil pod producentským dohledem Dalibora Cidlinského juniora. Videoklip k nové písni realizovali Jaroslav Zderadička a Daniel Horník z FilmZlicinCompany.

Je to vlastně super, když si někdo řekne, že by chtěl udělat něco takovýho, jako se dělá v cizině a i tady nad tím pláče každý druhý markeťák. Do Johna Lewise a jeho vánočních dojáků či jiných podobných majstrštyků je sice cesta ještě hodně dlouhá, ale na druhou stranu, důležité je po ní kráčet.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Tomáš UrbánekProti minulýmu roku drží celá kampaň mnohem míň pohromadě. Tu písničku měla zpívat Jiřina Bohdalová, aby se to celý propojilo. Minulý kampaně měly taky přesah do reality a - aspoň podle videa - Mall.cz plnil přání skutečným lidem. Tady se to neděje.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekČeská mainstreamová produkce je na jedno brdo. A když k tomu přidáte tupý text, dostanete snadno zapomenutelný produkt, který bude fungovat právě akorát do letošního Štědrého dne.
Ondřej Souček

4. Ruppert tančí s Hanáckou (38 %)

Matěj Ruppert v reklamě na Hanáckou vodku

Matěj Ruppert v reklamě na Hanáckou vodku: citylight

Palírna U Zeleného stromu spouští novou kampaň na Hanáckou vodku. Její tváří se stává zpěvák Matěj Ruppert. Součástí integrované kampaně,  která ukazuje Hanáckou vodku jako ideální pití na party, bude televizní spot v České televizi i na komerčních stanicích, online včetně sociálních médií, venkovní citylighty a PR komunikace. Cílem kampaně je zvýšit povědomí o značce. „Konec roku vybízí k setkávání s přáteli a silvestrovským party. K těm neodmyslitelně patří také chytlavá hudba a tanec. Ve spolupráci s tanečníky z televizního spotu chceme dát dohromady několik nekomplikovaných kroků, které se mohou lidé naučit a zatančit si na vánočním nebo silvestrovském večírku,“ upřesňuje brand manager Hanácké vodky Jan Sedláček.

Pro Hanáckou vodku jde o první spojení se známou tváří. „Matěje Rupperta jsme si vybrali pro spolupráci, abychom šikovně využili jeho hudební i pohybové nadání a umění udělat tu správnou party,“ poznamenal Sedláček. Komunikace rozšiřuje aktuální koncept Čistá vodka, čistá zábava s posunem od #PureSpirit k #PureSilvestrSpirit. „Jak spousta lidí ví, vodka je jedním z mých oblíbených pití. Svého času dokonce v jednom baru míchali vodku s džusem podle mého receptu. Navíc se považuji za patriota a jsem rád, když se mohu spojit s tradiční českou značkou. Na nabídku spolupráce na kampani k Hanácké vodce jsem proto rád kývl. Také jsem si po čase zase rád zatančil,“ řekl Ruppert.

Pavel JechortNemůžu si pomoct, ale mě se líbí. Už jsem jí párkrát potkal v televizi a nepřepnul. Přitom taková blbost, že?
Pavel Jechort

To mi připomíná - viděli jste tančit Christophera Walkena v klipu Fatboye Slima? Tak tancuje celebrita. To si dejte místo Hanácké, klidně i víckrát!
Jan Javornický (Elite Solutions)

Tomáš UrbánekMně se tohle nelíbí, působí to na mě jako hrozná křeč. Písnička, text i tanec jsou dost kostrbatý. Matěj Ruppert je podle mě vtipnej a zajímavější by s ním byl nějakej silvestrovskej příběh, nebo aspoň vtipná konverzace na baru.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekNo, tohle je jednochá rovnice. Hezky se zlejt = Hanácká vodka. Ale slovy reklamního klasika: „Hoši, dobrý, ale co to udělá se značkou, to ste přemejšleli?“
Ondřej Souček

5. Vineu na Slovensku připomíná Aetna (35 %)

Na slovenských televizích Markíza a Joj běží letošní vánoční spot pro tradiční značku Vinea od Kofoly. Spot stojí na jednoduchém vtipu - trs hroznů se otočením obrazu promění ve vánoční stromek. Komunikační koncept připravila brněnská strategicko-kreativní agentura Aetna, jež na produkci spotu spolupracovala s režisérem Lubošem Vackem a pražskými Flux Films. „Chtěli jsme ke spotu přistoupit maximálně citlivě. Už proto, že je Vinea považována za slovenské národní bohatství a její spoty budí vždy velká očekávání. Zároveň jsme s klientem pracovali na tom, aby byl výsledek co nejpřirozenější. Ať už jde o samotné hrozny nebo o omezení všech dalších efektů. Protože Vinea je v prvé řadě o přírodě, přirozenosti, autenticitě a opravdové chuti hroznů,“ říká Pavel Šmid, account director Aetny.

Aetna zvítězila v říjnovém výběrovém řízení, které na komunikační koncept vypsala Kofola ČeskoSlovensko, producent Viney. „Idea nás nadchla především pro svou jednoduchost. Chtěli jsme odkomunikovat dvě základní skutečnosti – Vinea je nápoj z hroznů a na Slovensku k Vánocům neodmyslitelně patří. A jak už to v životě bývá, to nejkrásnější se často skrývá v úplně jednoduchých věcech, stačí se na ně jen správně podívat. Stejně jako stačil správný úhel pohledu na trs hroznů,“ říká senior brand manažerka Viney Zuzana Ederová.

Pavel JechortJako připomenutí značky reklama maká a navíc je poměrně hezká.
Pavel Jechort

Jednoduché ano. „Jednoducho krásné“? Neviděl jsem...
Jan Javornický (Elite Solutions)

Tomáš UrbánekUdělaný hezky, ale na Vánoce je to málo.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekNo, proč jít do hloubky, když je ta reklama tak jednoduchá. Můj strejda mi furt povídá: „Ne*er se s tim, kluku.“ Strejda má asi pravdu, ale jsem z toho smutnej.
Ondřej Souček

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.