Hudebník a producent Karel Vágner prodal vydavatelství Multisonic, píše E15. „Ve chvíli, kdy něco vydáte, visí deska během krátké doby někde na internetu,“ řekl, proč se firmy po 29 letech zbavil.

Přes web nakupují jídlo u Teska ze čtyř pětin ženy

Rozvoz potravin à la Tesco

Rozvoz potravin à la Tesco

Internetový prodej potravin řetězce Tesco oslovuje převážně ženy, a to až z 80 %. Jde přitom nejčastěji o matky dětí zhruba do deseti let věku. Na konferenci Forum Media v Praze to dnes řekla Daša Žabokrecká, digital brand manager českého Teska. Službu Tesco potraviny on-line přitom podle ní využívají především lidi od 25 do 45 let. Jak řečeno, jde hlavně o matky, které tak řeší těžké nákupy (takových je většina) - průměrný nákup přes web Teska totiž váží 37 kilogramů a obsahuje 80 položek. Nejvíc se kupuje trvanlivé mléko (je těžké), pak okurky (v sezoně banány), následně rohlíky.

„Zájem o službu stoupá o desítek procent ročně,“ podotkla manažerka značky Tesco. Tesco spustilo svůj e-shop s potravinami v lednu 2012, nyní v něm nabízí kolem 20.000 položek (z toho 4.000 týdně ve slevě). Služba v Tesku zaměstnává 400 lidí (řidičů a takzvaných pickerů, těch, kteří vybírají zboží), vozová flotila čítá podle Žabokrecké 120 aut.

Tesco podle Žabokrecké svým internetovým obchodem dosahuje teoreticky až ke 4 milionům Čechů, je totiž přítomno ve 12 městech (kromě Prahy a Brna také třeba v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně, Benešově či Hodoníně) celkem 7 krajů. Služba přitom vychází ze zázemí kamenných prodejen Teska - přes web je nutné objednat minimálně den předem, pracovníci obchodu pak položky od šesti ráno následujícího dne sesbírají v prodejně a od 8 do 22 hodin rozvážejí, vybrat si dovážku lze z dvouhodinových oken. Tesco zároveň nabízí možnost vyzvednout si připravený nákup na prodejně.

Personalizace přes Clubcard

Těm, kteří u něj nakoupí přes internet, připíše Tesco do věrnostního programu Clubcard dvakrát víc bodů než nakupujícím v prodejně. Zatraktivněním věrnostního programu si tak Tesco hodlá zajistit víc dat, která pak dovolují přizpůsobit nabídku konkrétním zákazníkům. „Chceme se zaměřit na personalizaci nabídek, ať už v newsletteru či na webu, k tomu chceme využít data z Clubcard, které nám o zákaznících říkají spoustu věcí,“ podotkla Daša Žabokrecká.

Tesco potvrzuje zkušenosti svých konkurentů, totiž že u objednávek často záleží na kvalitě a čerstvosti a že zájem o nákup čerstvých potravin roste. A samozřejmě roste počet uživatelů mobilních zařízení. Tesco už od května 2014 nabízí nákupní mobilní aplikaci Tesco potraviny on-line, která umožňuje skenovat EAN kódy či vytvářet si nákupní seznamy. Kromě toho má Tesco speciální aplikaci pro věrnostní program Clubcard a herní Moje malé Tesco.

Výzkumy potvrzují, že průměrně mix velkých nákupů tvoří ze 70 procent ženy. Tento poměr tedy odpovídá také online. Je to tedy důkaz, že online nákupy v podstatě začínají kopírovat klasické nákupy v kamenných prodejnách HM, SM.
Martin Boček

Nevím, jaký je poměr nakupujících žen v Tesco mimo on-line a zda bude zásadně jiný. Možná je to reálný obraz Teska očištěný od mužů-řidičů a mužů-hlídačů značky piva, která bude vložena do víkendového košíku?
Jana Kubištová (Budvar)

Ono to v kamenných (no, spíš plechových) obchoďácích bude dost podobné s tím poměrem. U nás prostě přežívá tradiční model, kdy ženy řeší takové ty nepodstatné věci, jako nákup nebo to, zda jejich partner půjde večer do hospody, a my chlapi řešíme ty zásadní otázky, jako náš vztah k Taiwanu.
Václav Loubek

Na zprávě mi nepřijde nic překvapivého - obecně nakupují potraviny více ženy a u prodeje po internetu mám pocit, že to platí dvojnásobně - muži se v nákupu potravin určitě orientují lépe při osobní konfrontaci s produktem na prodejně než při klikání v nabízených kategoriích (alespoň u nás doma určitě).
Barbora Krásná (Blue Events)