Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 46. týden 2021
- Triad Advertising: Společně za bezpečný domov (65 %)
značka, klient: Ikea - McCann Prague: Darujte letos i sebe (60 %)
značka: Vodafone, klient: Vodafone Czech Republic - Konektor Social: Výjimečné Vánoce děláte vy (46 %)
značka, klient: Zoot
VCCP Prague: Darujte úsměv uměním (46 %)
značka: Konto Bariéry, klient: Nadace Charty 77
- Lucky Man Films: Vánoce hezky česky (40 %)
značka: Penny, klient: Penny Market
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Ikea pokračuje v tématu domácího násilí
Překážek při odchodu z násilného vztahu je mnoho, nebuďme jednou z nich - to je hlavní myšlenka pokračující kampaně prodejce nábytku Ikea. V online prostoru a v art kinech ji představí hraný spot se ženou v roli oběti, která čelí při odchodu z násilného vztahu stereotypním reakcím svého okolí a nejbližších. Do kampaně budou také poprvé zahrnuti členové věrnostního programu Ikea Family – za každé načtení karty v době od 15. listopadu do 10. prosince Ikea daruje 1 Kč koalici neziskových organizací NeNa. Ke kampani vznikla také nová microsite. Součástí komunikace bude i spolupráce s influencery a obsah pro zákazníky v obchodních domech. Ikea tím navazuje na úspěšný spot Duch a loňský vstup do boje proti domácímu násilí, které dlouhodobě představuje závažný společenský problém. „K řešení problematiky domácího násilí v Česku se snažíme přispět víc než rok, a to v podobě přímé pomoci neziskovým organizacím pomáhajícím obětem, iniciativou legislativních a systémových změn, vzděláním vlastních zaměstnanců a inspirací ostatních společností v rámci Akademie proti domácímu násilí. Abychom dokázali změnit vnímání české společnosti na tuto tematiku, rozhodli jsme se zmapovat stereotypy a předsudky, kterými jsme zatíženi,“ vysvětluje Roman Bojko, manažer pro rovnost, diverzitu a inkluzi v Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Kampaň uvede hrané video v režii Marka Partyše s herečkou Hanou Kusnjerovou v hlavní roli. Ve spotu se objeví též Viktor Dvořák (manžel), Jaromíra Mílová (matka) a Daniel Rous (otec). Devadesátisekundový spot emotivně zprostředkovává pocity ženy, která je obětí domácího násilí a snaží se odejít od násilného partnera.
Skvělá hudba i atmosféra. Jen mi celé to téma moc nesedí ke značce.
Jakub Hussar (Haze)
Skvělá práce. Silně znepokojivá a zároveň pravdivá. Herecké výkony taky za jedničku. A výborný hudební doprovod, který se zarývá do mozku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Když domácí násilí, tak v designové domě. A vlastně, proč ne?
Pavel Jechort (Mall Group)
To, jestli se má značka jako Ikea věnovat až takto do detailu tématice, která se hodí spíš do neziskového sektoru, hodnotit nebudu. Kreativně, produkčně nicméně opět (jak jsme u Triadu zvyklí) skvělé.
Stanislav Pluháček (Better)
Palčivé téma, souhlas. Není důležité, že mi spot přijde zbytečně dlouhý. Co je důležité, kam se posouvají a jak vypadají ty nejúspěšnější pro bono kampaně: „Nejefektivnější a nejlepší způsob jak pomoci je prostřednictvím core kompetence značky.“ (Pierre Lipton, EVP McCann NY). Kdyby kampaň Ikea opravdu řešila bezpečné místo, tak třeba „zařídí a vybaví“ dočasné domovy pro ženy, které je potřebují. (Ale třeba jich je dost.) Koruna za použití Family karty? To nevím...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Ikea si s Triadem našla opravdu silné komunikační teritorium, které se jim daří těžit na maximu. Dávám 100 %. Jo a pošlete mi někdo prosím jméno autora hudby, když není v kreditech. Dík!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Reklama má přesvědčivou atmosféru a příběh, který příznivci hororového žánru dokoukají až do konce. Odejít od partnera násilníka asi horor bude a jestli se Ikea v nějaké míře dokáže postarat o bezpečnější domov, tak proč ne. Ale tahle koncovka mi tam trochu chybí.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Je to jistě potřebné, je to i dobře udělané, ale co s tím má společného prodejce méblu? Mně v hlavě zůstane heslo Domácí tragédie se odehrávají i mezi naším nábytkem. To asi nechtěli.
Vilém Rubeš
Skvělý filmový jazyk a zásah! Aspoň trochu jsem ten pocit zažil. Škoda, že spot bude mít tak malé nasazení...
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Sound design je natolik znepokojující, že jsem skoro stopnul přehrávání videa. Ale ono i to téma je mrazivý, takže chápu. A pak kde je Ikea? V předchozím spotu byla jasným signifikantním prvkem třeba typická „ikeácká“ sklenička. Do příběhu bych zapojil víc produktů – například nábytek blokující ženě cestu. Navíc nechápu, proč každé dveře vedou z haly zpět do ložnice. Hlavně aby z ní všechny skutečné oběti našly cestu ven.
Manuel Prada (Comtech Can)
Hutné téma. Je to povedené a věřím, že to zarezonuje v každém, kdo si neuvědomuje, jakou roli může hrát jeho reakce v podobné životní situaci. Odvážné ze strany pohodové Ikey. Skvělá hudba a sound design.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
2. Reklama Vodafonu poprvé s Martinem Hofmannem
Letošní vánoční kampaní operátora Vodafone nabádá, aby lidé k dárku věnovali i svůj čas. Společně s Nadací Vodafone také podporuje digitální vzdělávání seniorů. Na zákazníky navíc čeká nabídka Vodafone TV na tři měsíce zdarma, vylepšené tarify a ke každému číslu sleva na zařízení až 5.000 Kč. Vánoční spoty Vodafonu vytvořila agentura McCann Prague, v produkci agentur Armada Films a Procoma. Pod taktovkou režiséra Jiřího Havelky (natočil třeba film Vlastníci) se v nich hlavní role ujal herec Martin Hofmann známý například ze seriálu Most! V jednom ze spotů věnuje díky technologiím čas synovi a přiblíží se mu víc než drahými dárky, v jiném naopak pomáhá seniorům ovládat moderní technologie. Právě na seniory se zaměřuje i projekt Digitální odysea Nadace Vodafone.

Martin Hofmann ve vánoční kampani Vodafonu
„Vodafone dlouhodobě usiluje o to, aby každý mohl čerpat z výhod digitalizace. Asi si vybavíme tu radost prarodiče, když ho navštívíme. Díky technologiím spolu můžeme být častěji, a to kdykoliv a odkudkoliv,“ říká Simona Lišková, ředitelka marketingu Vodafonu. „Z průzkumů víme, že by senioři rádi byli online a často pro ně není ani problém koupit si potřebná zařízení. Jenže mají strach ze složitosti a z toho, že zakoupené zařízení nebudou umět ani zprovoznit. Letošní Vánoce tak chceme pojmout jinak a chceme seniorům s pomocí Nadace Vodafone darovat to nejcennější, to je kus sebe, a pomoci jim získat větší jistotu v online světě.“
O fous lepší než kampaně s Jiřím Vyorálkem. O plnovous horší než kultovní reklamy na mobilní operátory před 10+ lety.
Jakub Hussar (Haze)
„Jak se někdo může jmenovat Kamil?“ Hláškování naštěstí nezvítězilo nad sympaticky zobrazenou každodenností, která počítá i s tím, že ne všechny rodiny jsou úplné, ne všichni rodiče dokonalí, ne všichni důchodci technologicky obratní. Moc povedená kampaň.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Já se omlouvám, asi nejsem v kondici, ale co to jako říká o Vodafonu? Pochopil jsem ten kostrbatý příběh, ale nepochopil jsem, co s tím má firma, nebo produkt, společného. Mobilního operátora potřebuju na jiné věci než na rovnání mezilidských vztahů.
Pavel Jechort (Mall Group)
U kampaní na Vodafone nemá cenu hodnotit jakoukoliv exekuci, protože ta je jako vždy špičková. Ale ten kreativní koncept prostě pokulhává a nedává moc smysl. Hofmanna lze využít lépe.
Stanislav Pluháček (Better)
Tak takhle by to šlo. Hezká myšlenka - dávat sebe. Svižné, vtipné, neutápí se to ve vánočních klišé. (A to je mám rád.) Klidně i kampaň měsíce.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Chytrý insight. Skvěle napsaná kreativa. Hofmann je nový Trojan. 100 %!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Daruj sebe v tomto pojetí má zamýšlenou hloubku a přesah, což kampaň dokazuje propojením s nadací a vzděláváním seniorů. V tomto smyslu a v této velikosti je to další příslib změny v nahlížení na roli marketingu. Palec nahoru a zatím číslo jedna letošních vánočních kampaní.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Některé jsou malinko překombinované, ale třeba matka je úžasná a Martin Hofmann zahraje vážně cokoliv. Nevím, jak to přijmou diváci, ale sláva, že obešli rozzářená dětská očka a dojaté seniory, na které si - jednou za rok - někdo vzpomene...
Vilém Rubeš
Vypadá to hezky, Martin Hofmann je vtipný, objeví se milé chvilky, a stejně nevím, co mi tím chtěl vlastně Vodafone říct?
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Crazy, s každou novou reklamou od Vodafonu mám pocit, že jsem se probudil z kómatu. Vždycky je to něco úplně jinýho. Nemají žádnou umbrellu? Proč ve vánoční kampani pro seniory nepoužili třeba toho dědu ze spotu s vláčkama? Ale líbí se mi myšlenka darování sebe sama. Škoda, že to vypadá, že s hlavním hrdinou nikdo Vánoce trávit nechce. Vedle pár funny momentů je to i trochu depka. Navíc jsem zmatenej... Hraje sám sebe? Je to jeho skutečná máma, real rodina? Jo a nelíbí se mi ten batmanovskej hlas.
Manuel Prada (Comtech Can)
Poselství kampaně je blahosklonné. Volba herce chytrá. Režiséra výborná. Filmově je to povedené. Obsahově trochu vtipné, trochu poučné, trochu výchovné, trochu pomáháme, trochu... Možná toho chceme trochu moc. Rocky 9 je jednoduchej a dobrej!
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
3. Leitgebovi na Vánoce propagují Zoot

Zoot: Výjimečné Vánoce děláte vy (print)

Zoot: Výjimečné Vánoce děláte vy (print)

Zoot: Výjimečné Vánoce děláte vy (print)

Zoot: Výjimečné Vánoce děláte vy (print)

Zoot: Výjimečné Vánoce děláte vy (print)
Český e-shop s oblečením Zoot spouští vánoční kampaň, v níž ukazuje, co stojí za myšlenkou výjimečných Vánoc. Hlavní tváří se i letos stala influencerka a herečka Nikol Leitgeb se svým manželem Petrem. Cílem je motivovat zákazníky ke stažení nové aplikace Zoot a využít rychlost dodání i možnost vyzkoušet si zboží na prodejnách. Vánoční spot režiséra Jana Chramosty od agentury Konektor Social a v produkci Final_2 poběží na televizi Nova. K spotu se přidávají billboardy a sociální média, zmíněná mobilní aplikace Zootu, podpora influencerů i spot v rádiích. Hlavním sloganem kampaně je Výjimečné Vánoce děláte vy. Nikol Leitgeb v kampani zastupuje snaživou ženu, která chce pro rodinu vytvořit jedinečné a kouzelné vánoční svátky, nezanevře však na to, vypadat u toho skvěle. „S nadsázkou jsme chtěli poukázat na to, že dokonalé Vánoce jsou hlavně o lidech a jejich společném prožívání Vánoc. S naší pomocí jim to pak bude slušet za všech okolností,“ říká Michaela Mihók, brand manažerka Zootu.
Tohle reklamní copy teda pěkně „smrčí“ papírem.
Jakub Hussar (Haze)
„Tobě to tedy neuvěřitelně smrčí, Nikol.“ Uf. Tak asi popojedem. Vizuál je ale fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Rázovitá chalupa? Ale jo, to je tak místo, kde bych Zoot ještě viděl.
Pavel Jechort (Mall Group)
Super. Je to hravé, dobrá kreativa, provedení na vysoké úrovni. Bodík dolů za copy a voiceover.
Stanislav Pluháček (Better)
Přesně ta kampaň, u které si říkám, že jsem úplně jiná cílovka, a že taky nemusím rozumět všemu.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Myšlenka vypadat dobře nejen o Vánocích, ale i během přípravy na Vánoce, je dobrá, ale pak už to jede jazykem kmene, jemuž nerozumím, a nezbyde mi jen než litovat Nikol, že jí v té kampani někdo ze známých zahlédne.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Ono to ještě žije! A maglajs je to jako skoro vždycky. Vánoce, sleva, cenovky fórky... A nic z toho v hlavě nezůstane déle než vteřinu. NKP.
Vilém Rubeš
Jop! Palec nahoru! Konečně svěží kampaň, kde vím, co mi značka říká.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Moc to celý tlačí na pilu. Přehrávání, bezúčelný efekty, který to nikam neposouvaj‘. Print a bannery = plastický Vánoce. Sváteční kouzlo asi out of stock.
Manuel Prada (Comtech Can)
Vánoce jinak. Je to trochu vyndané, filmově povedené, nehraje si to na žádná moudra a nevydírá to. Je v tom uvolněnost, pohoda a nadsázka. Jo, a pamatuju si, co mi chtějí sdělit.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
3. Aukci umění promují rozesmáté obrazy

Dívka s perlou

Dáma s hranostajem

Dívka s perlou

Dáma s hranostajem
Konto Bariéry propaguje svou aukci uměleckých děl kampaní s heslem Darujte úsměv uměním. V kampani se objeví známá umělecká díla, jak je neznáme. „Podobná zadání jsou pro kreativce za odměnu,“ pochvaluje si Jindřich Jinoch z VCCP. „Obzvlášť když si pak můžeme být díky vybraným obrazům jisti, že budeme mít ty nejkrásnější vizuály ve městě,“ doplňuje. „Minulý ročník aukčního salonu byl vydařený a i letos věříme v podobný úspěch. Jsme nadšeni z toho, jak umělci reagovali na naši výzvu, i z toho, kolik se jich letos zúčastní. Moc se nám líbí, že i v této trochu divné a neveselé době se doprovodná kampaň nese v optimistickém duchu,“ říká Božena Jirků, ředitelka Nadace Charty 77, která Konta Bariéry provozuje. Kampaň běží online, v tisku a na venkovních plochách od poloviny listopadu. V prosinci na ni naváže nový komunikační koncept značky, na kterém Konto Bariéry v současné době pracuje také s agenturou VCCP.
To přeblikávání úsměvů v banneru bych si odpustil, zesiluje to pocit násilné retuše obrazu.
Jakub Hussar (Haze)
Hezký, jednoduchý nápad. Já si však nemůžu pomoct a přijde mi, že to dotyčným dámám více sluší bez úsměvu...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Mám pocit, že tohle už jsem několikrát viděl jinde.
Pavel Jechort (Mall Group)
Nápad přeměnit smutné tváře na obrazech starých mistrů na veselé není až tak originální, ale to mi nevadí. Typo mohlo být lepší. Jinak za mě super.
Stanislav Pluháček (Better)
Dobročinné aukce, headline Darujte úsměv a úsměvem rozveselené klasické/ikonické obrazy. To všechno už tu bylo. Ten nápad dát to jednoduše dohromady... a ono to funguje.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Tento týden ty nejhezčí vizuály ve městě pro ty nejchytřejší ve městě.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Ušlechtilé. Podobná zadání jsou prý pro kreativce za odměnu, komentují si to. Tak proč výsledek vypadá nudně jako za trest?
Vilém Rubeš
Nechci se tomu dívat na zoubek. Jsou to obrazy s protézou. Ještě víc mě ale děsí vybranej font a zpracování gifu.
Manuel Prada (Comtech Can)
Leonardo a Johannes jistě přimhouří oko, vzhledem k tomu, že jde o charitativní kampaň.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
4. Penny vánoční kampaní odkazuje na Zátopka
Píle, vytrvalost, národní hrdost, sounáležitost a blízkost - to je hlavní poselství vánočního spotu maloobchodního řetězce Penny. Ten tak spojuje myšlenky filmu Zátopek, jehož je řetězec partnerem, a podporu sportování dětí v projektu Hýbeme se hezky česky. Provozovatel řetězce Penny se tím ohlíží za nejvýznamnějšími aktivitami, které v uplynulém roce podporoval, a zdůrazňuje hodnoty, na kterých v dnešní době záleží. „Propojením motivu sportujících a radujících se dětí s tvrdě trénujícím a vítězství prožívajícím Zátopkem, vznikl televizní spot plný emocí. Ten odráží národní hrdost, píli, odhodlání, ale také mezilidskou blízkost a přátelství, které všechno naše úsilí neodmyslitelně provází,“ říká Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu Penny. „Chceme touto formou všem připomenout nejen tradiční české Vánoce, ale i hodnoty, které jsou v dnešní době tak důležité.“ Ve vánočním spotu se tak prolínají radost z pohybu a ze společných chvil s nejbližšími spolu s rodinnou sváteční atmosférou Vánoc. Spot opět hlasem provází Jiří Bartoška. Ve spotu účinkují děti z oddílů moderní gymnastiky, atletiky a florbalu Sokola Praha Královské Vinohrady. Právě s Českou obcí sokolskou se Penny spojilo při projektu podpory dětského sportu, který kvůli nelehké situaci v posledních době zažil těžké chvíle. Kampaň začala 17. listopadu a potrvá do Vánoc. Televizní spot, který se natáčel ve stejných místech, kde vznikal film Zátopek, pochází z produkce agentury Lucky Man Films režiséra a producenta filmu Davida Ondříčka. Poběží na všech hlavních televizních kanálech (Nova, Prima, Barrandov). Intenzivně budou využity i profily Penny na sociálních sítích - nejen pro spot samotný, ale tradičně i pro příspěvky s vánoční tématikou.
Proč mi supermarket říká, že „jsme hrdý národ“? Od supermarketu chci jídlo, ne patetický patriotismus.
Jakub Hussar (Haze)
S tvrzením, že Češi jsou hrdý národ, by se dalo polemizovat (čest skutečným hrdinům!), ale na spot se dívá příjemně. Patosu je habaděj, ale to k Vánocům a sportu asi patří.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
My prostě nemáme úctu před ničím. Jsem rád, že Penny sponzorovala film Zátopek, ale spojit konstatování o hrdém národu s diskontem, to chce žaludek.
Pavel Jechort (Mall Group)
Asi je to to nejlepší, co z Penny kdy vypadlo. Otázkou je, jestli jim to ladí s cílovkou. Exekuce kvalitní, ale použití brandingu na dresech je za mě na hraně – prostě mi tam nesedí.
Stanislav Pluháček (Better)
Ano, budou Vánoce. Vánoční přání otcem myšlenky: Češi jako hrdý národ, který přeje ostatním úspěch. To je na mě trochu moc. To víc mě baví artikulování kulturní války: vánočka s máslem, s nutellou, s džemem? Za mne s džemem a kopcem šlehačky...
Míla Knepr (Contagious CZ)
V kontextu aktuálního dění ta poselství z reklamy vyznívají jako velká přání. Ale to by nevadilo, kdybych chápal na základě čeho, jakých kroků a činů, se Penny cítí být povoláno k této roli. Spíš to vypadá, že se byli podívat v kině a svoje dojmy z filmu nám sdělují reklamou. Po svém.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Merry Zátopek, hezky česky globální REWE. Spatláno, obaleno hlubokomyslnými kecy o národní povaze a vítězství. NKP.
Vilém Rubeš
Slušný guláš! Hrdý národ, štěstí si musíme zasloužit a nakonec nečekaně Vánoce hezky česky. Doporučil bych méně ingrediencí, aby zůstalo více v divákově hlavě.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Tady se moc povedl grading. Obraz tak funguje skvěle s filmovými prostřihy. Ale není trochu smutné o Vánocích slyšet, že štěstí je třeba si zasloužit? Zato slova o národní hrdosti jako pohádka zní.
Manuel Prada (Comtech Can)
Vůbec tomu nerozumím. Vánoce. Zátopek. Hrdost. Vánočka. Vánočka, která se povedla našim blízkým a jsme z toho nadšený a hrdý národ.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
