Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Prezidentská volba ve vyhledávačích: nejvíc lidi hledali Okamuru, za poslední půlrok vede Franz

Celkově se za poslední rok o prezidentské kandidáty zajímalo necelých 39 tisíc lidí z naší desetimilionové země.

Češi přežili hrozné časy a ani současní prezidentští kandidáti je nemohou vyvést z míry. Zajímají se ale lidé v Česku opravdu o prezidentské volby? Dohledávají si informace o kandidátech? Podívejme se, co nám o zájmu voličů prozradí statistiky vyhledávačů.

Data jsme získávali z veřejně dostupných dat o trendech hledanosti u vyhledávače Google a Seznam od listopadu 2011 do listopadu 2012.

Hledanost prezidentských kandidátů

Celkově se o prezidentské kandidáty za dané období zajímalo necelých 39 tisíc lidí z naší desetimilionové země. Bezkonkurenčním tahounem je Tomio Okamura, těsně následován Vladimírem Franzem a dále Vladimír Dlouhý, následován Karlem Schwarzenbergem, Milošem Zemanem a Janem Fischerem. Ostatní kandidáti tolik lidí nezajímají.

Podívejme se nyní na kandidáty detailněji. Zejména na to, jak se jejich popularita vyvíjela v čase.

Hledanost

Zejména říjen 2012 značně zvýšil zájem o prezidentské kandidáty, události posledních týdnů vytrhly lidi z hladiny relativního nezájmu a ti začali zjišťovat, kdo že jim to tedy má vládnout. Na předcházejícím grafu můžeme vidět, že od konce srpna se zájem postupně zvedá, a v listopadu vrcholí.

Hledanost kandidátů v čase

Tomio Okamura sice vede v celkovém podílu na hledání, ale od března zájem o jeho osobu rapidně klesal a „zachránil“ ho až obecný zájem o prezidentské kandidáty v měsíci říjnu. Naopak největším skokanem je Vladimír Franz, který se z nízkých stovek zájemců dostal až na desetitisíce a v současnosti trumfnul i Okamuru.

Pokud jde o preferované vyhledávače, jediným kandidátem, který si vede lépe na Seznamu než na Google, je Jana Bobošíková, což patrně souvisí s její mediální pověstí a cílovou skupinou českého vyhledávače Seznam.

Hledání Jany Bobošíkové

Přesto, pokud bychom vycházeli pouze z dat obou internetových vyhledávačů v Česku, minimálně na poli vyhledávání je současné mediální haló ohledně prezidentských kandidátů spíš bouře ve sklenici vody.

Dokonce to podle námi získaných dat vypadá, že zájem o prezidentské kandidáty není tak velký a většině obyvatel stačí pasivní přijímání dat z médií nebo téma tiše ignorují. Znamená to tedy, že nadcházející volby opět budou ve znamení nechuti a nezájmu?