Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Prezidentské kampaně 2018: kdo a jak je dělá

Drahoš. Fischer. Hannig. Hilšer. Horáček. Hynek. Kulhánek. Topolánek. Zeman. O post českého prezidenta usiluje ve volbě v roce 2018 devět mužů. Jak se propagují, pomocí jakých médií a kdo jejich kampaně vede? Médiář sestavil přehled probíhajících kampaní.

Žádná žena, devět mužů-vysokoškoláků s průměrným věkem 62 roků, sedm z nich s trvalým bydlištěm v Praze. Jen Drahoš, Horáček a Zeman nasbírali dost podpisů od občanů, ostatních šest se spolehlo na nominaci poslanců či senátorů. To jsou základní statistické údaje o skupině, z níž budou tuzemští voliči v polovině ledna 2018 vybírat prezidenta České republiky na dalších pět let. První kolo volby proběhne 12. a 13. ledna. Hraje se o to, zda Miloš Zeman obhájí dosavadní mandát, či ne.

Kandidáti na prezidenta v přímé volbě 2018

jméno věk navrhli strana povolání bydliště
Drahoš Jiří prof. Ing. DrSc., dr. h. c. 68 občané bezpartijní fyzikální chemik Praha-Lysolaje
Fischer Pavel Mgr. 52 senátoři bezpartijní diplomat Praha 22
Hannig Petr Mgr. 71 poslanci Rozumní vydavatel, producent, předseda strany Praha-Kunratice
Hilšer Marek MUDr. Bc. Ph.D. 41 senátoři bezpartijní lékař, vysokoškolský pedagog, vědecký pracovník Praha 1
Horáček Michal Mgr. PhD. 65 občan bezpartijní spisovatel, textař, sociální antropolog Roudnice nad Labem
Hynek Jiří RNDr. 57 poslanci Realisté prezident a výkonný ředitel Asociace bezpečnostního a obranného průmyslu ČR Jesenice
Kulhánek Vratislav Ing. dr. h. c. 74 poslanci ODA podnikatel Praha 2
Topolánek Mirek Ing. 61 senátoři bezpartijní manažer Praha 6
Zeman Miloš Ing. 73 občané SPO ekonom Praha 5

Zdroj: Český statistický úřad

Prostředkem společným pro kampaně všech kandidátů budou volební spoty vysílané Českou televizí, podobně jako tomu bývá u parlamentních voleb. V těch dostanou prostor všichni kandidáti a ČT je bude vysílat od úterý 2. ledna. Spoty mohou mít rozsah 30 nebo 60 sekund. Kandidáti dostanou také prostor v debatách, v každé z nich tři vybraní uchazeči o post prezidenta. Debaty chystají či už odvysílala také mnohá média na webu.

Od 7. prosince Česká televize odvysílá pořad Interview ČT 24 postupně rozhovory se všemi kandidáty, a volbám se budou věnovat i pořady Politické spektrum a Události. Ty v době od 11. do 21. prosince do svého vysílání zařazuje také rubriku Den s kandidátem na prezidenta, zahrnující živé rozhovory s jednotlivými uchazeči. Volby na ČT vyvrcholí prezidentskou debatou, která proběhne ve čtvrtek 11. ledna. O výsledcích pak v následujících dnech bude informovat Volební studio. Podobné pokrytí voleb zřejmě přichystá také Český rozhlas.

Kromě veřejnoprávní obrazovky a éteru se každý z kandidátů spoléhá na vlastní styl a placenou propagací v různých médiích. Někteří se přitom obrátili na profesionální agentury, jiní spoléhají na vlastní schopnosti. Zeptali jsme se na detaily, jak jednotliví kandidáti své kampaně pojímají. Vezmeme to v abecedním pořadí.

Jiří Drahoš

Mediálně dlouho prezentovaný jako hlavní vyzyvatel současného prezidenta Zemana oslovil pro svou kampaň agenturu Whenever Jakuba Kleindiensta, který se stal jeho volebním manažerem. V minulosti byl spojen se společností ML Compet, stíhanou v souvislosti s kauzou Rath, informoval o tom Český rozhlas. Drahošově komunikaci jako tisková mluvčí šéfovala bývalá redaktorka Primy a České televize Lenka Pastorčáková. Od prosince ale její roli mluvčí podle Aktuálně.cz převzali Kateřina Procházková, rovněž bývalá redaktorka ČT, a Petr Studenovský.

Whenever zpracovává zejména web a výjezdy k voličům, Facebook a Twitter si Drahoš vzal na starosti sám. Komunikaci zastřešuje heslo Můj prezident 2018. Drahoš se dosud soustředí především na kontaktní kampaň, pořádá besedy s lidmi v podnicích, dílnách nebo v zařízeních sociální péče. Vizuální kampaň zatím také nemá, hodlá ji spustit až během prosince, do té doby zůstane aktivní na sociálních sítích. Drahošův spot pro Českou televizi připravuje režisér a scenárista Tomáš Mašín se svým týmem.

Pavel Fischer

O diplomatovu kampaň se stará hned několik entit. Za externí agentury je to Jazz Communications Petra Maliny a Jana Zachariáše a Petra Maliny a Sparkling & Still Filipa Kukly, které realizují samotnou kampaň. Za PR pak zodpovídá agentura HB Media ve spojení s interním týmem. Ten vede Alena Ježková, spisovatelka a bývalá redaktorka Lidových novin a Respektu. Celou kampaň zastřešuje Jiří Jirkovský. Vedoucím kreativy je Jakub Hussar, který v minulosti pracoval na předvolební kampani prezidentského kandidáta Vladimíra Franze.

Můj hlas bude slyšet, Za mě se stydět nebudete nebo Konečně prezident! jsou jen některé ze sloganů, kterými se Fischer prezentuje na svém webu a vizuálech, zastřešených heslem Vím, jak na to. Snaží se tak upozornit na svou kompetenci z někdejší spolupráce s prezidentem Václavem Havlem. „Patnáct let jsem měl nejvyšší bezpečnostní prověrky, osm let jsem pracoval na Hradě, znám všechny procesy a mechanismy,“ vysvětluje. Své názory už nyní dává k dispozici prostřednictvím krátkých videí na Facebooku nebo příspěvků na Twitteru. I on hodlá své voliče oslovit prostřednictvím volebních spotů v České televizi a v Českém rozhlasu, využít placené propagace v médiích zatím neplánuje. Zatím není jasné, kdo se natáčení spotu ujme, Fischer se podle sdělení svého týmu však nehodlá obrátit na další agenturu. Celou kampaň oficiálně spustil ve čtvrtek 30. listopadu, kdy také zveřejnil i podobu billboardů. Tištěná inzerce má být spuštěna brzy poté. Celkový rozpočet kampaně je mezi 10 a 15 miliony Kč, které, jak sám Fischer přiznává, zatím ještě nezískali.

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Vizuály pro Pavla Fischera zpracovává Jazz Communications

Petr Hannig

Hudební producent Hannig, který v 80. letech pomohl na výsluní Haně Zaňákové alias Lucii Bílé, sází na tým poradců z různých oborů, marketingoví odborníci mezi nimi však nejsou. Do čela své předvolební kampaně se postavil on sám. Oproti ostatním kandidátům disponuje nejmenším rozpočtem, a volí proto dostupnější možnosti. „Nemáme peníze na kampaň. Nestojí za mnou žádní milionáři se svými miliony. Chci působit na občany svým pokorným a rozhodným vystupováním,“ říká Hannig, jehož volebním sloganem se stalo heslo Buďme hrdí! I proto se rozhodl pro nenákladné působení také v médiích: „Pokud bude možné vysílat spoty na České televizi, podobně, jako tomu bylo v parlamentních volbách, určitě toho využijeme, spot máme už připravený.“ Spot, stejně jako vše ostatní, zpracoval Hannig sám, s využitím studia Grand. Kromě vizuálů, které pro něj zpracovává místopředseda Národní demokracie Jan Sedláček, Hannig využije Facebook, Twitter a blog Otevřené okno na svém webu. Tam publikuje zejména starší texty ze svého blogu na iDnes.cz.

Hannigovy vizuály zpracovává Jan Sedláček

Hannigovy vizuály zpracovává Jan Sedláček

 

Marek Hilšer

Lékář Hilšer se s PR agenturou nespojil. Jeho kampani se věnuje Petr Dauš, člen předsednictva Spolku pro výstavbu sochy Václava Havla, spolu s Pavlou Čechovou, bývalou redaktorkou Ekonomu, Eura a Lidových novin, která má na starosti média. V týmu jsou i Tomáš Nakládal a Patrik Kuba, kteří se starají o sociální sítě. Nově je vedoucím kampaně také marketér Petr Václavek. Hilšer vsadil nenákladnou kampaň v podobě setkání s voliči a apelů přes sociální sítě. Billboardy s jeho tváří na ulicích neuvidíte. „Marek Hilšer se rozhodl nepřijímat částky převyšující půl milionu korun. Nepředpokládáme, že bychom v kampani mohli nakládat s podobnými částkami jako někteří další kandidáti,“ říká Čechová.

Na rozdíl od předchozích kandidátů si Hilšer nechává Facebook spravovat svými kolegy, ačkoli se pod něj podepisuje sám. Podobně bezejmenný zůstává i jeho web. Na Twitteru je však sám aktivní. Hlavním heslem Hilšerovy kampaně je výzva Budoucnost je na nás! a hashtag #srdcenahrad. Na hesle o budoucnosti budou založené i Hilšerovy televizní spoty, které natáčí Patrik Hošpes a Stanislav Adámek z Atik Productions.

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Pro své příznivce má Hilšer plakátky k vytisknutí

Michal Horáček

Pro textaře a zakladatele sázkové kancláře Fortuna, díky jejímuž prodeji je nyní rentiér, předvolební kampaň zpracovává agentura BeefBrothers Ondřeje Drábka, spadající pod skupinu Ewing Public Relations. V čele kampaně stojí Radka Hrstková, PR manažerka Ewingu. Tým se zaměřuje především na tvorbu propagačních videí, mediální vztahy a PR jako takové. O petiční kampaň a výjezdy do regionu se pak stará Horáčkův interní tým, který má v gesci i o sociální sítě a média. Pod heslem Máme na víc zpracovává jak webové stránky, tak Facebook a Twitter. Sociální sítě má u Horáčka na starosti Blanka Mikulášková, známá z Českého rozhlasu, Symbia či Ambiente, kampaň koordinuje Jan Králík, média má na starosti bývalý novinář Jiří Táborský.

Kampaň, kterou zastřešuje slogan Silní lidé, hrdá země, si Horáček jako jediný z kandidátů hradí výhradně ze svých peněz. Využívá propagace i v komerčních médiích, nicméně primární má být spot vysílaný na České televizi, o který se opět postará agentura BeefBrothers. Horáček také jako jediný z kandidátů už zahájil kampaň prostřednictvím tištěné inzerce, billboardy se v ulicích objeví během těchto dní. Svým voličům se snaží být nablízku i prostřednictvím kontaktního centra, které sídlí ve Vyšehradské ulici v Praze.

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Vizuály pro Michala Horáčka produkují BeefBrothers

Jiří Hynek

Prezident a výkonný ředitel Asociace bezpečnostního a obranného průmyslu ČR Hynek se prezentuje jako Silný prezident pro těžké časy. Tým má početnější, sám stojí v jeho čele. S kampaní mu tak pomáhají bývalý předseda Unie bezpečnostních složek ČR Jiří Vítek, působí jako koordinátor Hynkovy kampaně. Média a komunikaci mají na starosti Jana Malíková, bývalá mluvčí televize Prima či ministerstva vnitra, a zakladatel strany Realistů David Černohorský. S obsahem kampaně pomáhá také marketingový odborník Daniel Bartek, který stál u zrodu agentur Young & Rubicam, BBK nebo Ogilvy, a agentura Creative Clinic Daniela Purmanna.

Vizuály pro Jiřího Hynka zpracovává Creative Clinic

Vizuály pro Jiřího Hynka zpracovává Creative Clinic

Také Hynek se o svůj Facebook a Twitter stará sám. Jeho hlavním tématem je bezpečnost státu a rodiny, které Realisté prosazovali i před říjnovými volbami do poslanecké sněmovny. O technickou stránku kampaně se Hynkovi stará agentura CS Development Jana Suchomela a Františka Bašty, která spravuje i jeho web.

Vratislav Kulhánek

Za bývalým šéfem mladoboleslavské Škodovky Kulhánkem, nominantem ODA financované Pavlem Sehnalem, stojí především jeho tiskový mluvčí Vladimír Šulc a reklamní textař a básník Pavel Sobek, solitér, který momentálně pracuje třeba pro Fio banku. Dalšími členy týmu jsou Tereza Kodlová a Jiří Wolf. Kulhánkova strategie spočívá zejména v setkávání se s voliči přímo v jejich zaměstnáních v továrnách. Na Facebooku i Twitteru se prezentuje sám, a to pod heslem Zodpovědný prezident? Rozhodně. To uvádí i na svém webu. I on plánuje využít prostoru ve veřejnoprávních médiích, zatím se ale ještě nerozhodl, koho k tomu osloví. Jeho vizuály nebudou v tištěných médiích, zato už jsou na billboardech a také na městských autobusech. 

Kulhánkovy vizuály zpracovává Sehnalova ODA

Kulhánkovy vizuály zpracovává Sehnalova ODA

Kulhánkovy vizuály zpracovává Sehnalova ODA

Kulhánkovy vizuály zpracovává Sehnalova ODA

Mirek Topolánek

Bývalý premiér za ODS Mirek Topolánek má coby prezidentský kandidát ve svém týmu Danu Makrlíkovou, někdejší moderátorku zpravodajství televize Prima, později za krize v České televizi tvář „Bobovize“ Jany Bobošíkové, následně členku Rady České televize. Jako „strategický konzultant“ se bývalému předsedovi vlády za ODS nabídl Jakub Horák. „Budu vymýšlet slogany, to mi jde,“ popsal svou roli v rozhovoru pro DV TV. „Topolánek si to celé dělá sám, píše si Twitter, píše si Facebook,“ uvedl taky Horák. Osloven byl také marketingový expert Martin Jaroš, ten ale pro Topolánka pracovat odmítl.

Mirek Topolánek s hesly své kampaně. Repro: Facebook

Mirek Topolánek s hesly své kampaně. Repro: Facebook

Mirek Topolánek s hesly své kampaně. Repro: Facebook

Mirek Topolánek s hesly své kampaně. Repro: Facebook

Jako šéfa kampaně má Topolánek v týmu Edvarda Kožušníka, bývalého europoslance za ODS, který se stará především o organizační záležitosti. Topolánkova kampaň spočívá momentálně především ve Facebooku a Twitteru, na které přispívá nejen písemně, ale hlavně prostřednictvím videa. Na ně hodlá vsadit i do budoucna. „S voliči chceme mluvit hlavně osobně a co nestihneme osobně, budeme sdělovat přes sociální sítě, prostřednictvím videí a videoblogů,“ uvádí Makrlíková.

S televizními spoty se pravděpodobně obrátí na odborníky, nicméně zatím není jasné, kdo to bude. S heslem Jdu do toho! a hashtagem #jdudotoho se Topolánek propaguje i na své stránce, čerstvě přepracované. Nově jejím zpracovatelem není sám Topolánek, ale agentura Czech Communication Group Jana Charváta. S prosincem Topolánek zahajuje svou kampaň na billboardech, kterou opět zpracovává jeho tým.

„S kampaní jsme začali opravdu pozdě, takže nepředpokládáme, že se nám podaří získat nějaké závratné částky. Rozpočet kampaně zatím neznám, ale předpokládám, že se budeme pohybovat v polovině té zákonem dané kvóty, možná níž,“ říká expremiér.

Miloš Zeman

Petiční kampaň současného prezidenta vedla jeho žena Ivana Zemanová, s pomocí skupiny Zeman znovu. Předvolební kampaň podle Barbory Filípkové, mluvčí skupiny, Zeman nevede.

Toto tvrzení je však – eufemicky řečeno – sporné, s ohledem na Zemanovy výjezdy po krajích, novou knihu jeho rozhovorů, která právě vychází, a hlavně billboardy, které se v prosinci objevily v ulicích českých měst a které zadává spolek Zemanových přátel v čele s hradním kancléřem Vratislavem Mynářem. „Pan Zeman má dlouhý životní příběh a jeho dosavadní práci mohou občané sami zhodnotit,“ prohlásila přesto mluvčí Filípková.

Billboardy, v kampani, kterou Miloš Zeman nevede. Foto pro Médiář: Robert Malecký

Billboardy, v kampani, kterou Miloš Zeman nevede. Foto pro Médiář: Robert Malecký

Billboardy, v kampani, kterou Miloš Zeman nevede. Foto pro Médiář: Robert Malecký

Billboardy, v kampani, kterou Miloš Zeman nevede. Foto pro Médiář: Robert Malecký

Janečkův Prezident 21

Miloš Zeman se také jako jediný kandidát nezapojí do oficiální verze hry Prezident 21. Ta je dílem Institutu pro Demokracii 21, který založil miliardář Karel Janeček. Díky jeho finanční síle je Prezident 21 v médiích poslední dobou hodně vidět, a to jak na reklamních plochách, tak v obsahu. „Na mediální kampaň a propagaci projektu jsme od března 2017 vydali řádově jednotky milionů korun, jelikož je naším cílem oslovit co nejširší veřejnost,“ přiblížila koordinátorka kampaně Kateřina Písačková.

Janečkův Prezident 21 stojí na principu hlasování, kde každý účastník může vybraným kandidátům přidělit celkem tři kladné a jeden záporný hlas. Díky tomu tak organizace slibuje výsledek, se kterým by bylo spokojenější víc voličů než v klasickém volebním systému. Zároveň aplikace slouží i jako předvolební průzkum. Zapojit se může kdokoli. Projekt běží od prosince 2016, fáze s oficiálními kandidáty startovala 24. listopadu 2017.