Příjmy i náklady PR agentur v roce 2021 rostly. Agentury budou zdražovat

Asociace public relations (APRA) zveřejnila data z výročního průzkumu mezi svými členy.

Rok 2021 byl pro PR agentury turbulentní. Zatímco příjmy u 69 % agentur rostly, víc než polovina (53 %) také zaznamenala minimálně 10% nárůst nákladů. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/Mark, který si mezi svými členy jako každoročně objednala Asociace public relations (APRA).

Ačkoliv z průzkumu vyplynulo, že sedmi z deseti agentur rostly příjmy, optimismus pro další rok brzdí zvyšující se náklady. Zatímco v roce 2020 agentury očekávaly, že budou náklady stagnovat, loni už celé tři čtvrtiny agentur předpokládaly, že jim letos náklady porostou. Tato data navíc byla sesbírána ještě před energetickou krizí a zvyšující se inflací.

„Díky dynamice trhu a také faktu, že narozdíl od roku 2020 nebyl v době pandemie lockdown, měly tři čtvrtiny agentur minulý rok lepší než ten předchozí. Drtivé většině agentur se ale už loni podstatně zvýšily náklady. V letošním roce jsou pak náklady na zaměstnance nejvyšší v historii, což znamená, že maržovost je nejnižší, co kdy byla. Pokud agentury své služby nezdraží, nebudou schopny investovat,“ upozorňuje Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA.

Tlak na růst platů bude v nejbližším období kvůli vysoké inflaci enormní. Vyšším manažerským pozicím, mezi které patří managing director, account director a account manager, rostly platy v roce 2021 v průměru o 10 %. Naopak u nižších pozic (account executive a account assistant) platy stagnovaly. „Nejen inflace bude PR agentury tlačit ke zdražení svých služeb. Bez zdražení si agentury nebudou moci dovolit udržet své nejlepší zaměstnance, které se bude snažit přetáhnout na svou stranu soukromý sektor,“ uvádí APRA.

Strach o zaměstnance potvrzují i data z průzkumu STEM/Mark. Mezi největší výzvy bude v nejbližší budoucnosti pro PR agentury patřit udržení stěžejních zaměstnanců. Celých 63 % agentur uvedlo, že je pro ně udržení těchto zaměstnanců klíčové. Víc než polovina agentur (53 %) zaměří svou pozornost na najímání seniorních lidí (53 %) a dvě pětiny agentur na najímání zaměstnanců na střední úrovni (42 %).

Oproti roku 2020 je pro agentury výrazně větší výzvou také motivování mladých manažerů (v roce 2020 13 %, v roce 2021 32 %). „Nezapomínejme na to, že výsledky průzkumu vychází z dat z roku 2021, tudíž v nich není vyjádřena inflace, která trh v současnosti trápí nejvíc. I proto bude tlak ze strany zaměstnanců na zvýšení platů vyšší než kdykoliv předtím. Agentury proto budou muset, kromě zvyšování mezd, hledat i další nové cesty, jak své zaměstnance motivovat,“ říká Patrik Schober, předseda výkonné rady APRA.

Agentury očekávají, že největší objem zakázek získají ve třech oblastech. Jde o finanční trh a finanční služby (17 %), technologie a IT (15 %) a průmysl a energetika (12 %). Stále navíc platí, že u PR agentur roste zájem o zakázky spojené s tématem udržitelnosti.

Největší potenciál z oblastí PR mají media relations. Zatímco v roce 2020 uvedlo tento segment v rámci růstu jen 38 % agentur, v roce 2021 to bylo 63 %. Významně roste také poptávka po konzultacích (58 %). Kromě media relations a konzultací využívá čím dál víc agentur také průzkumy od renomovaných výzkumných agentur v rámci PR kampaní. Víc než jednou využilo v roce 2021 tuto možnost 84 % agentur.