Čisté příjmy agentur zaměřených na public relations na českém trhu činily loni bezmála 707 milionů Kč. Oproti obratu 699 milionů v předchozím roce 2018 tak příjmy očištěné od nákladů třetích stran meziročně vzrostly zhruba jen o 1 %. Rok předtím činil růst 3,5 %. Třetinu zakázek evidovaly PR agentury v oblasti media relations, patrný byl pokračující zájem o oblast digitálních médií a sociálních sítí. Ukázal to tradiční oborový průzkum společnosti STEM/Mark mezi členskými agenturami Asociace public relations (APRA). Ty tvoří zhruba 70 % tuzemského trhu.
Tuzemské PR agentury zaznamenaly loni v rámci služeb největší objem zakázek v oblasti media relations (35 %), digitálních a sociálních médií (12 %) a v produktovém PR (10 %). Kvůli koronavirové krizi se letos očekává vyšší poptávka po krizové komunikaci. Celkové příjmy loni klesly u čtvrtiny agentur, růst příjmů naopak evidovala polovina z nich. U drtivé většiny dosahoval roční nárůst příjmů víc než 10 % oproti předchozímu roku. Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z oblasti průmyslu a energetiky (22 %), z IT a technologií (17 %) a finančních služeb (17 %). Pro rok 2020 se očekává také nárůst poptávek z oblasti zdravotnického sektoru a farmacie.
„Data z minulého roku potvrzují, že media relations zůstává i nadále důležitou a žádanou součástí nabídky PR agentur. Vlivem koronaviru roste poptávka po krizové komunikaci a dlouhodobě se zvyšuje zájem o integrované kampaně s využitím moderních médií a tvorbou multimediálního obsahu. Tyto trendy se měnit nebudou, objem zakázek však bude samozřejmě záviset na ekonomické situaci,“ uvedl Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA. „Čtyři z pěti našich agentur vidí v příštích měsících nové příležitosti, v době krize totiž nabývají nástroje PR na významu a jejich profesionální outsourcing je pro firmy výhodný,“ doplnil.
Nejvyšší nárůst investic pro rok 2020 očekávají PR agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (69 %), ve vytváření multimediálního obsahu (56 %) a media relations (38 %). Zájem ze strany klientů o komunikaci s novináři potvrzuje fakt, že opět začal růst podíl nabíraných talentů z řad studujících žurnalistů (44 %, o 9 % víc než loni). Vůbec nejčastěji nabírají PR agentury své zaměstnance z prostředí konkurenčních agentur (75 %).
Průzkum dál ukázal, že mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2019 meziročně nerostly. Hodinové sazby se liší jen o desítky korun. V předchozím roce přitom šlo o růst o nižší stokoruny.
Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách
pozice | průměr 2019 | průměr 2018 | průměr 2017 |
ředitel společnosti | 3.636 Kč | 3.644 Kč | 3.481 Kč |
account director | 2.804 Kč | 2.734 Kč | 2.656 Kč |
account manažer | 2.157 Kč | 2.174 Kč | 2.086 Kč |
account executive | 1.466 Kč | 1.520 Kč | 1.458 Kč |
account assistant | 1.096 Kč | 1.118 Kč | 1.011 Kč |
Zdroj: výzkum STEM/Mark za jednotlivé roky. Nejedná se o ceníkové ceny, ale reálné ceny vycházející z jednotlivých zakázek. Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 70 % českého trhu public relations. APRA sdružuje 17 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu a necelou desítku komunikačních a marketingových oddělení firem.