Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Příjmy PR agentur, mzdy i sazby loni stagnovaly

Největší objem zakázek se týká media relations. Roste poptávka po krizové komunikaci.

Čisté příjmy agentur zaměřených na public relations na českém trhu činily loni bezmála 707 milionů Kč. Oproti obratu 699 milionů v předchozím roce 2018 tak příjmy očištěné od nákladů třetích stran meziročně vzrostly zhruba jen o 1 %. Rok předtím činil růst 3,5 %. Třetinu zakázek evidovaly PR agentury v oblasti media relations, patrný byl pokračující zájem o oblast digitálních médií a sociálních sítí. Ukázal to tradiční oborový průzkum společnosti STEM/Mark mezi členskými agenturami Asociace public relations (APRA). Ty tvoří zhruba 70 % tuzemského trhu.

Tuzemské PR agentury zaznamenaly loni v rámci služeb největší objem zakázek v oblasti media relations (35 %), digitálních a sociálních médií (12 %) a v produktovém PR (10 %). Kvůli koronavirové krizi se letos očekává vyšší poptávka po krizové komunikaci. Celkové příjmy loni klesly u čtvrtiny agentur, růst příjmů naopak evidovala polovina z nich. U drtivé většiny dosahoval roční nárůst příjmů víc než 10 % oproti předchozímu roku. Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z oblasti průmyslu a energetiky (22 %), z IT a technologií (17 %) a finančních služeb (17 %). Pro rok 2020 se očekává také nárůst poptávek z oblasti zdravotnického sektoru a farmacie.

„Data z minulého roku potvrzují, že media relations zůstává i nadále důležitou a žádanou součástí nabídky PR agentur. Vlivem koronaviru roste poptávka po krizové komunikaci a dlouhodobě se zvyšuje zájem o integrované kampaně s využitím moderních médií a tvorbou multimediálního obsahu. Tyto trendy se měnit nebudou, objem zakázek však bude samozřejmě záviset na ekonomické situaci,“ uvedl Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA. „Čtyři z pěti našich agentur vidí v příštích měsících nové příležitosti, v době krize totiž nabývají nástroje PR na významu a jejich profesionální outsourcing je pro firmy výhodný,“ doplnil.

Nejvyšší nárůst investic pro rok 2020 očekávají PR agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (69 %), ve vytváření multimediálního obsahu (56 %) a media relations (38 %). Zájem ze strany klientů o komunikaci s novináři potvrzuje fakt, že opět začal růst podíl nabíraných talentů z řad studujících žurnalistů (44 %, o 9 % víc než loni). Vůbec nejčastěji nabírají PR agentury své zaměstnance z prostředí konkurenčních agentur (75 %).

Průzkum dál ukázal, že mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2019 meziročně nerostly. Hodinové sazby se liší jen o desítky korun. V předchozím roce přitom šlo o růst o nižší stokoruny.

Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách

pozice průměr 2019 průměr 2018 průměr 2017
ředitel společnosti 3.636 Kč 3.644 Kč 3.481 Kč
account director 2.804 Kč 2.734 Kč 2.656 Kč
account manažer 2.157 Kč 2.174 Kč 2.086 Kč
account executive 1.466 Kč 1.520 Kč 1.458 Kč
account assistant 1.096 Kč 1.118 Kč 1.011 Kč

Zdroj: výzkum STEM/Mark za jednotlivé roky. Nejedná se o ceníkové ceny, ale reálné ceny vycházející z jednotlivých zakázek. Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 70 % českého trhu public relations. APRA sdružuje 17 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu a necelou desítku komunikačních a marketingových oddělení firem.